Gå til innhold

Småbarnsforeldre og dereni etableringsfasen. Hvor mye lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo som regel folk i denne gruppa har de høyeste lånene. Og det er mye snakk om at nettopp denne gruppa er mest utsatt for renteøkningene siste året. Selv har vi lån på 4 mill, men det måtte vi ha også for å kjøpe bolig. Vi bor i en større by. Faktisk så lånte vi 4.7 mill til å starte med for 4 år siden. 

Vi klarer oss for så vidt greit, men det merkes godt at man har mindre å rutte med enn tidligere. Ikke bare er lånet dyrere nå, men alt anna har bo økt i pris. 

Lurer derfor litt på hvordan det er hos dere andre? Har dere mye i lån? Hvilken type lån har dere? Annuitet? Serie? Synnes dere det går greit å bemsnne lånet slik renten er idag? 

Anonymkode: c5ca2...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i en liten by(knapt nok by), har 1,6 i lån(annuitetslån) etter å ha betalt ned 400 000 på tre år.

Det går veldig greit. Vi har egentlig behov for litt større, bor i en treroms leilighet, men frister ikke å ha mer lån.. 😅

Anonymkode: 81c35...bfc

Skrevet

Vi har 5,5 millioner i lån, pluss studielån og et lite billån. Vi har lånt 3 x årsinntekt, så det går fint for vår del. Skjønner godt at andre har dårlig økonomi om dagen.

Anonymkode: 67f91...2a3

Skrevet

Vi har cirka 3,3 i boliglån + rundt 300 000 i studielån. 
Utgjør rundt 2,8 ganger brutto årsinntekt

Skrevet

CA 2,5 inkludert boliglån, billån og studielån. Har rammelån på boligen. Vi merker jo at alt ble dyrere og justerer ting deretter. Samtidig så har vi nok for å leve. Oppussing får vente litt.. 

Anonymkode: 4e254...084

Skrevet

Vi har kr.1,8 millioner i lån pluss kr 200.000 igjen på ett av studielånene. 

Med 1,6 millioner i inntekt har vi det romslig og har heldigvis ikke merket så veldig mye til prisveksten og høye renter.

Anonymkode: 4119d...38d

Skrevet

Jeg har 1,7 mill i lån, men sitter da på to eiendommer alene (hus og hytte). 300 000 i studielån. 485 000 i brutto inntekt så jeg betaler ca 7500 kr bare i rente på boliglånet hver mnd, så jeg merker det svir.

Anonymkode: 55a6a...84d

Skrevet

Vi har 2,6 mill i lån. Har noe rammelån, slik at vi kan ha det fleksibelt hvis bilen ryker, eller vi må kjøpe nye hvitevarer, eller reparere taket osv.

Vi er begge offentlig ansatte uten så veldig høy lønn, så jeg merker godt at alt har blitt dyrere. :( Mannen min er snusfornuftig og vil ikke søke om noen rentefrie måneder, eller betalingsutsettelse på lån, slik jeg vet at flere av mine kolleger har gjort. Det er sikkert lurt i lengden, men gjør at jeg får helt vondt i magen av økonomisk angst hver gang vi går i butikken og handler middag, eller skrur opp temperaturen på varmepupma....

Anonymkode: 55f1c...357

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har 2,6 mill i lån. Har noe rammelån, slik at vi kan ha det fleksibelt hvis bilen ryker, eller vi må kjøpe nye hvitevarer, eller reparere taket osv.

Vi er begge offentlig ansatte uten så veldig høy lønn, så jeg merker godt at alt har blitt dyrere. :( Mannen min er snusfornuftig og vil ikke søke om noen rentefrie måneder, eller betalingsutsettelse på lån, slik jeg vet at flere av mine kolleger har gjort. Det er sikkert lurt i lengden, men gjør at jeg får helt vondt i magen av økonomisk angst hver gang vi går i butikken og handler middag, eller skrur opp temperaturen på varmepupma....

Anonymkode: 55f1c...357

Det er faktisk lurt i lengden å søke om avdragsfrihet. Å betale 4000 på lånet i dag, krever mer av dere enn å betale 4000.- på lånet om fem år.  Dette i sammenheng med at inflasjonen "spiser opp" lånet. Så om mannen er snusfornuftig, burde han kanskje kjøre på med avdragsfrihet.

"

Ved å betale ned lånet raskere, bruker låntakere penger som har mer kjøpekraft nå, til å redusere en gjeld som blir mindre tung å bære over tid. Det kan få flere konsekvenser: Man kan få mindre økonomisk fleksibilitet, og en lavere samlet formue over tid.

Når du betaler ekstra på lånet ditt nå, bruker du penger som har sin fulle verdi i dagens økonomi. Så ved å betale mer på lånet nå, kan du faktisk bruke mer verdifulle penger til å betale ned en gjeld som i realiteten blir mindre verdifull."

Link: https://www.nrk.no/ytring/boliglanet-ditt-krymper-helt-av-seg-selv-1.16635507

Anonymkode: 1d893...a4b

Skrevet

Vi har i underkant av 6 mill i boliglån, pluss i underkant av 500 000 samlet i studielån. 

Boliglånet er høyere enn ønskelig, og skyldes at vi nylig flyttet fra et dårlig boligmarked til dyrt marked (gikk veldig ned på størrelse og standard, men fikk likevel tredoblet lån). Vi endte med å ta opp 1 mill mindre i lån enn vi hadde finansiering til, og er glad for det i dag. 

Samlet inntekt på 1,5 mill, så vi merker at det er trangere tider. Vi klarer oss helt fint, men må kutte en del av luksusen vi brukte penger på før. Og er usikker på om vi tør å ta oss råd til å kjøpe bil, noe vi egentlig virkelig trenger med to små barn. 

Anonymkode: 8c30c...cec

Skrevet

Jeg er alene med ett barn og har 2,2 mill i lån. Det er litt mye synes jeg, men vanskelig å finne bolig i byen der vi bor uten å betale en del. 

Anonymkode: 32d8f...d92

Skrevet

Vi har 3,5 mill i boliglån. Kjøpte oss større bolig i vår, derfor økte lånet betraktelig. Det er ca 3 ganger inntekten vår. Billån på ca 150k, ellers ingen andre lån. Men merker det er dyrt å leve for tiden! 

Anonymkode: 58e87...c11

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk lurt i lengden å søke om avdragsfrihet. Å betale 4000 på lånet i dag, krever mer av dere enn å betale 4000.- på lånet om fem år.  Dette i sammenheng med at inflasjonen "spiser opp" lånet. Så om mannen er snusfornuftig, burde han kanskje kjøre på med avdragsfrihet.

"

Ved å betale ned lånet raskere, bruker låntakere penger som har mer kjøpekraft nå, til å redusere en gjeld som blir mindre tung å bære over tid. Det kan få flere konsekvenser: Man kan få mindre økonomisk fleksibilitet, og en lavere samlet formue over tid.

Når du betaler ekstra på lånet ditt nå, bruker du penger som har sin fulle verdi i dagens økonomi. Så ved å betale mer på lånet nå, kan du faktisk bruke mer verdifulle penger til å betale ned en gjeld som i realiteten blir mindre verdifull."

Link: https://www.nrk.no/ytring/boliglanet-ditt-krymper-helt-av-seg-selv-1.16635507

Anonymkode: 1d893...a4b

Dette er en sannehet med modifikasjoner.

Betaler man ned på lånet nå, så er det penger man slipper å betale renter for i fremtiden. 
Ja, så lenge renten (etter fradrag) er lavere enn inflasjonen har artikkelen rett, men det punktet er vi allerde mer eller mindre forbi. 

Men viktig om du gjør ekstra innbetalinger er å korte ned nedbetalingstiden tilsvarende. Samme om du har avdragsfrihet bør du ikke bruke den til å forlenge nedbetalingstiden. 

Nedbetaling av lån kan forenklet sees på som risikofri sparing med kjent avkastning lik lånerenten, så fremt du korter ned nedbetalingstiden tilsvarende som innbetalingen hele tiden. 

Så skal det selvsagt sies at forventet avkastning i aksjefond er større, så sånn sett vil det aldri lønne seg (over tid) å betale ned et boliglån. 
All historikk tilsier at du blir rikere om du beholder boliglånet på maks og kjøper aksjer med begge hender istedenfor. Om du får sove om natten når børsen krakker er en annen sak :) 

• Liker 1
Skrevet

0 i lån. Betalte ned aggressivt da renta var lav. Nå har vi masse oppsparte midler i stedet. 

Anonymkode: f75e8...986

Skrevet

Nå skal jeg gi dere et realt sjokk; vi har nesten 11 mill i boliglån 😅😅 Barna er 9 og 11, så ikke småbarn lenger, da. Men selv om vi tjener godt begge to, begynner vi selvsagt å merke rentene nå. Hvis rentehevingene fortsetter langt utover i 2024 må vi antakelig be banken om avdragsfrihet i en periode.

Anonymkode: 18fdb...580

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har 9 millioner i lån. Småbarnsforeldre men godt voksne da vi fikk barn (over 40 år). Gode inntekter, men merker selvfølgelig renteøkningene godt. 

Anonymkode: 04ac3...ebe

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nå skal jeg gi dere et realt sjokk; vi har nesten 11 mill i boliglån 😅😅 Barna er 9 og 11, så ikke småbarn lenger, da. Men selv om vi tjener godt begge to, begynner vi selvsagt å merke rentene nå. Hvis rentehevingene fortsetter langt utover i 2024 må vi antakelig be banken om avdragsfrihet i en periode.

Anonymkode: 18fdb...580

Hehhe.. joda. Det er nok noen i den båten også. Det der vil nok ikke vi vanlige levende og dødelige vesen kalle en krise, men heller lulsusproblem 😅😅

Med 11 mill i lån så hadde ikke vi klart å betale rentene engang.. 😀

Anonymkode: c5ca2...6a8

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har rundt 2,5 i boliglån, opprinnelig var det 2,7. Bor i en nyere leilighet på 80 kvadrat med to soverom og venter vårt andre barn. Har lyst på enebolig, men har ikke råd til noe annet enn oppusingsobjekter, så det går ikke. Heldigvis kan barna dele soverom i noen år, men når tredjemann kommer kan det etterhvet bli utfordrende om vi ikke har fått oss noe større til da 😅

Anonymkode: 2bd36...457

Skrevet

Vi har 3.5 i lån, samlet inntekt ca 1.3.

Vi får spart litt hver måned og kan bestille litt take-away, men ellers lever vi sparsommelig og har ikke bil. 

Anonymkode: 631d8...067

Skrevet

I småbarnsperioden ca år 2008- 2020 hadde vi snittmessig 3mill i lån og 1+mill i inntekt. Så ble jeg skilt og har store barn. Nå har jeg 750 000 i inntekt og 1.5mill i boliglån. Alene med hjemmeboende store barn. 

Dere i småbarnsfasen, ta grep som sikrer dere selv også om 5-20år. De fleste av oss går gjennom brudd i fremtiden, selv om mange av oss ikke tror det.

Anonymkode: 4bbfe...097

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...