AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Inspirert av annen tråd; kan vi ikke dele erfaringer her? viktig tema og altfor lite informasjon om dette. Jeg går og venter på en mens som aldri kommer og føler meg som om hele kroppen er oppblåst? Våkner hver morgen 04.30…. k 48 Anonymkode: 507cb...8d8 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Jeg er 45 og har hatt hetetokter det siste året. Det kommer og går og enkelte måneder kan de være helt borte, for så å dukke opp igjen. Denne gangen har de vart i et par måneder og vært ekstremt ubehagelige. Har ødelagt nattesøvnen min helt. I tillegg har jeg slitt med hodepine. Var hos gynekolog i går og hun sier jeg er i et forstadie til overgangsalder. Hadde mensen sist for 3 med siden og FSH-nivået er litt forhøyet på blodprøvene. Fikk utskrevet resept på Novofem tabletter og Sequidot plaster. Skal velge en av dem. Usikker på hva som er best men ville helst unngått hele greia, etter å ha lest at hormonbehandling øker faren for brystkreft. Men om disse plagene ikke blir bedre kan jeg ikke fungere i hverdagen. Har nettop startet med et naturlegemiddel mot hetetokter fra apoteket, så håper litt på at det kan fungere. Anonymkode: abf93...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 K48. Er sjukt humørsjuk. Anonymkode: 787c6...6f1 1
moho Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 K46, hadde siste menstruasjon for 3 måneder siden. Har ikke merket så mye annet, muligens litt hetetokter siste året, oppleves mest som rødme som varer noen minutter. Aner ikke om dette er starten på overgangsalder eller om jeg er ferdig med menstruering🤷♀️ Har vært ganske regelmessig de siste årene med et par sånne hopp. (Har tatt to graviditetstester for å ikke være hun som plutselig bare føder😂) 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 K50 her. Så langt kun litt tørre slimhinner, så jeg har fått Vagifem. Hjelper litt, men ikke 100%. Mensen aner jeg ingenting om da jeg har hatt hormonspiral siden jeg var 27. Periodevis urolig søvn, men er usikker på om dette har med OA eller om det er stress og ytre påvirkning. Har våkent 0430 den siste mnd, men har en del ting som stresser meg, som kan være grunnen. Har også hatt utfordringer med hjernetåke i samme periode, men det kan være samme årsak. Nå har det verste stresset roet seg, og hjernetåka har lettet mye. Anonymkode: d2610...550
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 Kvinne 46 år. Startet med veldig økende mensblødning for noen år siden, men var litt av og på p-piller på den tiden, så usikker på hvor lenge det var sånn. Har nå ikke hatt mens siden sept-22, før det hadde jeg mens 2 ganger på 1 år. Var på gyn aug-22 som mente jeg var i litt tidlig overgangsalder. Kun merket hetetokter som kommer mildt innimellom, omtrent som å bli kortvarig varm i hodet/rødme, men dette har jeg også hatt i flere år uten å tenke over det. Trent mye siste 2 mnd og da har jeg ikke hatt noen hetetokter. Ellers enn så lenge ingen tørre slimhinner, ikke humørsvingninger eller andre plager. Og utrolig deilig slippe menstruasjon, men jeg gjorde også som moho over her, tok flere graviditetstester for å ikke plutselig oppdage jeg er gravid mange uker på vei 😅. Anonymkode: 85a60...f0e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 k47. helt jævlig langt nede i mørket. Forstår nå hvorfor faren for selvmord øker i overgangsalderen. Anonymkode: bc3fd...86c 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Hormoner folkens, for alle som tåler dem Ingen grunn til å lide av mangelen på egenproduksjon når vi kan få påfyll på resept! Er dere skeptiske så se dokumentarene om det på NRK. Sex, skam og overgangsalder og hjernen i overgangsalder. Det beskytter mot flere sykdommer og gir oss livskvalitet Anonymkode: 488f3...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 Hadde alltid lange sykluser og kraftige blødninger. Gradvis ble syklusene kortere og blødningene enda mer kraftige og langvarige. Det siste året var det oppe i tre ukers blødninger før de endelig ble sjeldnere og mindre. Trodde det var slutt etter ti måneders opphold, så ny blødning for tre mnd siden. Krysser fingrene for at det er over nå. Foreløpig sluppet hetetokter. Anonymkode: b0105...615
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #10 Skrevet 17. desember 2023 BUMP Var sikker på jeg hadde kommet i overgangsalderen når jeg var 35, fikk skikkelig pusteproblemer, og et eneste som hjalp var å komme meg ut å få luft. Hadde også skikkelig nattesvette... Legen tok blodrøver, men alt var visst fint og ifølge blodprøven skulle jeg ha mange år igjen... Viste seg visstnok at det var skikkelig kraftig astma etter laaange utredninger jeg måtte krangle meg til.. Viste seg at jeg hadde klassiske atsma-anfall, hadde de til og med foran 2 mannlige leger uten at de mente det var astma, fordi enkel spirometri ikke viste kraftige nok utslag... Lungespesialisten derimot, ristet på hodet, tok alle tester som var mulige å ta og fastslo kraftig astma. Burde vel vært sendt til gynekolog da.. Nå er jeg 40 og er rimelig sikker på at det har startet.. Går på Yasmin, gått på de kontinuerlig siden 20-årene. Nattesvette (men ikke så ille som forrige gang), svetter, spesielt i nakke-bryst-område, spotblødninger/mellomblødninger konstant og kroppslukten har endret seg... Burde kanskje dra til gynekolog, men blir sikkert gaslightet av legen igjen... Jeg er jo på papiret "for ung". Moren min kom i overgangsalderen i midten av 30-årene, så det er vel en viss arvelig faktor her? Jo mer jeg leser om det, jo mer sikker blir jeg på at det har begynt, og at det ikke er vits i å dra til fastlegen, men heller bestille privat gynekolog... Hva er dere andres erfaringer med fastlege vs gynekolog? Er det hjelp å få, eller er det bortkastet tid, penger og ubehag? Anonymkode: 69a3f...9a5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #11 Skrevet 17. desember 2023 Mange som er tidlig ute her. Jeg var veldig gjennomsnittlig, siste mens når jeg var ca 54. Har vært heldig med lite plager, hadde litt hetetokter noen perioder, men det var ganske lite og kortvarig, sammenlignet med andre jeg kjenner. Måtte slutte å drikke kaffe i møter en stund, for kaffe framprovoserte svetteanfall. Men det var ikke veldig plagsomt. Det eneste jeg virkelig er plaget med, er dårlig søvn, men når jeg leser om det, virker det som om at dårlig søvn i overgangsalderen er pga svette/hetetokter. Og det har jo ikke jeg nå. Så da vet jeg ikke om det mest skyldes overvekt, sov bedre da jeg var slankere. Men jeg tror også at eldre sover lettere generelt, og kanskje det starter nå i slutten av femtiåra? Anonymkode: e32d6...078
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Skrevet 17. desember 2023 Jeg og venter på mens som har uteblitt ett par mnd. Hatt forstoppelse i 4-5 dager, pms fra helvete i 2 fulle dager og det kjennes ut som både eggstokker og livmor er i full streik og er på vei ut av kroppen min. Har periode der mensen er nogenlunde regelmessig. I andre perioder har jeg mensen hele tiden eller mister den. Er midt i 40-årene og gruer meg til testen av dem om det er sånn det skal være. Anonymkode: 0d3c0...fbd
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 13.48): Hormoner folkens, for alle som tåler dem Ingen grunn til å lide av mangelen på egenproduksjon når vi kan få påfyll på resept! Er dere skeptiske så se dokumentarene om det på NRK. Sex, skam og overgangsalder og hjernen i overgangsalder. Det beskytter mot flere sykdommer og gir oss livskvalitet Anonymkode: 488f3...ac8 Jeg hadde proppet meg full med progesteron, østrogen og testosteron hvis jeg hadde tålt hormoner, men jeg holder på å få blodpropp og hjerteinfarkt av kun Vagifem stikkpiller i skjeden, så jeg vet da f*** hvilke valg jeg har? Anonymkode: 8842b...c23 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #14 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): BUMP Var sikker på jeg hadde kommet i overgangsalderen når jeg var 35, fikk skikkelig pusteproblemer, og et eneste som hjalp var å komme meg ut å få luft. Hadde også skikkelig nattesvette... Legen tok blodrøver, men alt var visst fint og ifølge blodprøven skulle jeg ha mange år igjen... Viste seg visstnok at det var skikkelig kraftig astma etter laaange utredninger jeg måtte krangle meg til.. Viste seg at jeg hadde klassiske atsma-anfall, hadde de til og med foran 2 mannlige leger uten at de mente det var astma, fordi enkel spirometri ikke viste kraftige nok utslag... Lungespesialisten derimot, ristet på hodet, tok alle tester som var mulige å ta og fastslo kraftig astma. Burde vel vært sendt til gynekolog da.. Nå er jeg 40 og er rimelig sikker på at det har startet.. Går på Yasmin, gått på de kontinuerlig siden 20-årene. Nattesvette (men ikke så ille som forrige gang), svetter, spesielt i nakke-bryst-område, spotblødninger/mellomblødninger konstant og kroppslukten har endret seg... Burde kanskje dra til gynekolog, men blir sikkert gaslightet av legen igjen... Jeg er jo på papiret "for ung". Moren min kom i overgangsalderen i midten av 30-årene, så det er vel en viss arvelig faktor her? Jo mer jeg leser om det, jo mer sikker blir jeg på at det har begynt, og at det ikke er vits i å dra til fastlegen, men heller bestille privat gynekolog... Hva er dere andres erfaringer med fastlege vs gynekolog? Er det hjelp å få, eller er det bortkastet tid, penger og ubehag? Anonymkode: 69a3f...9a5 Min erfaring er at gynekologen har mest hjelp å gi og tolker prøvesvar bedre. Fastlegen skrev til meg at FSH-nivået mitt var normalt, mens hos gynekolog uken etter var beskjeden jeg fikk at FSH-nivåene (dette var samme blodprøver) var litt høye. Men gynekologen sa også at det de gikk ut i fra når de vurderer behandling eller ikke, er symptomer og pasientens plager - ikke verdiene på prøver. Anonymkode: abf93...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #15 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg hadde proppet meg full med progesteron, østrogen og testosteron hvis jeg hadde tålt hormoner, men jeg holder på å få blodpropp og hjerteinfarkt av kun Vagifem stikkpiller i skjeden, så jeg vet da f*** hvilke valg jeg har? Anonymkode: 8842b...c23 Hva mener du med at du holder på å få? At det føles sånn, eller at du blir syk og lege sier du ikke kan? Antidepressiva kan jo hjelpe på enkelte ting for noen, det går visst an å prøve en epilepsimedisin mot de verste hetetoktene- best å høre med en flink lege om saken- evnt gynekolog Anonymkode: 488f3...ac8
Roci Skrevet 18. desember 2023 #16 Skrevet 18. desember 2023 Jeg er 53, og kom i overgangsalderen da jeg var 50. Hadde såpass mye plager med hetetokter, søvnløshet, humørsvingninger og hjernetåke at jeg valgte å forsøke hormonterapi (Livial) og det har jeg ikke angret på en eneste dag Orker ikke årevis med kraftig redusert livskvalitet og kognitiv funksjon når jeg kan unngå det. Har ikke hatt noen negative bivirkninger. Nå tror jeg kanskje at jeg er på vei inn i post-menopause, ettersom det virker som om symptomene er i ferd med å gå over. Var litt sein med å bestille ny forsyning her for litt siden, og hadde kun svake symptomer. Jeg håper det, overgangsalder er no' skikkelig dritt😊
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #17 Skrevet 18. desember 2023 Ikke hatt mens på ett år. Er 48 år, holdt på i to år med symptomer. Verste symptom er hetetokter egentlig. Men holder på å bli GAL! Det er 10-20 ganger pr dag og om natta. Sover derfor dårlig. Har hjernetåke, klarer ikke å huske en dritt! Har startet på Remifemin, naturpreparat. Usikker på om det funker. Tør ikke hormoner, men mor døde tidlig av brystkreft. Anonymkode: 83cd3...c08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå