Gå til innhold

Hvordan vasker dere veldig grisete ulltøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er blitt bæsj på ulltøyet, er det tilstrekkelig å vaske det på en runde ullvaskprogram med Milo da? Eller tar dere en vanlig maskin i slike tilfeller? Blir ull helt rent på 30 grader?

Anonymkode: ac2ea...3fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyll det godt i springen først :)

Anonymkode: 45c57...3ad

Skrevet

Først skyller jeg godt med lunkent vann (ikke gni). Deretter legger jeg det flatt og gnir et stykke sitronsåpe over. La det virke. Skyller i lunkent vann. Gjentar hvis nødvendig. 

Deretter ullvask med Milo i vaskemaskin.

Anonymkode: 37f5e...ce8

• Nyttig 5
Skrevet

Skyller det godt for hånd først. Bruker kanskje litt sånn "på stell"-såpe også før jeg vasker på vanlig ullprogram i maskin. 

Anonymkode: cd253...28f

Skrevet

Gnir av det verste og legger det i skylleprogram i vaskemaskinen. Kjører det så på vanlig ullvask med Milo. Kjører det deretter på en ny vanlig vask med Milo.

Anonymkode: 8dbf2...1a6

Skrevet

Mye av ulltøyet til barn tåler 40 grader. 

Anonymkode: 3b36e...0a6

• Nyttig 2
Skrevet

Skyller av det verste med vatn. Om det fortsatt er flekkar, gnir eg på litt nylonvask og legg i bløyt ei lita stund før maskina.

Skrevet

Hadde slengt det i maskinen med omo på 30/40grader! Men bruk Milo til vanlig!

Anonymkode: c975e...e22

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde slengt det i maskinen med omo på 30/40grader! Men bruk Milo til vanlig!

Hurtigvask!

Skrevet

Kokende vann over flekkene og deretter sitronsåpe. Gjentar til flekkene går bort. Deretter ullvask i vaskemaskin. Funker hver gang. Viktig å ta flekkene tidligst mulig etter at klærne har blitt sølt på. 

Anonymkode: dc1ef...60a

Skrevet

Bruker gallesåpe på slike ting (flekker og, tar alt). 

• Liker 1
Skrevet

Det meste av ulltøy tåler vanlig 40° vask. Så her skyller jeg de møkkete klærne og kjører de på vanlig vask med milo. Kommer til ett punkt hvor man gir opp flekker, da har jeg kjørt på med vanish spray og vanlig vaskepulver.

Skrevet

Jeg skyller det i lunkent vann uten å gni, legger det i bløtt 1/2 dag og strør deretter knust Universalstein på som forsiktig trykkes mot flekkene. Når det har virket en times tid slenger jeg det i vaskemaskinen på ullprogram 30/40 grader med Milo og skyllemiddel laget til ull. (1/10 skyllemiddel 1/2 flaske balsam og fylle opp med vann. Oppskrift anbefalt av garnbutikk..) 

Skrevet

Skylle med såpe. 

Koke i kaserolle på komfyren. Ulla tåler det så lenge man ikke rører i den, verken når den koker eller til vannet er avkjølt til ca 30 grader

Skrevet

Ull tåler egentlig høye temperaturer. Ull tåler derimot dårlig plutselig skifte fra kaldt til varmt + bevegelse. Om du er redd for bakterier kan du derfor legge tøyet i en kjele med kaldt vann + milo (vanlig vaskemiddel ødelegger fibrene og gjør at ullen lettere får hull senere), varm opp vannet i gryten (kan godt nærme seg 100 grader), bruk tresleiv til å dytte klesplagget ned i gryten. Rolige bevegelser slik at det ikke begynner å tove seg. Skru av temperaturen og la klesplagget ligge i gryten til vannet er nedkjølt. Skyll i lunket vann uten mye gnikk og gnu. Sentrifuger i maskin. Er det veldig stygge flekker kan du bruke sitronsåpe før du legger i gryten. Lykke til!

Anonymkode: 9f297...889

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor bruker alle Milo på ull? Tar jo ingen flekker!

Bruk gallesåpe eller På Stell.

Anonymkode: 97fd1...318

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når det er blitt bæsj på ulltøyet, er det tilstrekkelig å vaske det på en runde ullvaskprogram med Milo da? Eller tar dere en vanlig maskin i slike tilfeller? Blir ull helt rent på 30 grader?

Anonymkode: ac2ea...3fe

Skyller først for hånd med varmt vann og prøver å skrubbe vekk så mye som mulig. Før jeg vasker det på ullprogram 40 grader med Milo.

Anonymkode: 6d282...6f6

Skrevet

Skrubber og skyller det for hånd først. Gjerne med litt Zalo. Så om nødvendig sprøyter jeg på litt flekkfjerningsmiddel og vaske i maskinen på ullprogram med Milo

Skrevet

Skyller med kokende vann fra vannkokeren. Så på ullvask i maskinen...

Ved diaré eller oppkast går det i bosset

Anonymkode: 46dea...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...