Gå til innhold

Deprimert og tom dagene etter mensen????

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å kartlegge om humøret mitt kan ha sammenheng med syklus og det virker som det har det. Bare lurer på om det er vanlig å bli deprimert og tom, ensom og trist i uken etter man har hatt mensen? Siste mensdag var tirsdag og i dag torsdag kommer tomheten og tristheten.  Går som regel over etter 4-5 dager. Er aldri endringer i humøret mitt før eller under mens 

Noen erfaringer og råd? 

Anonymkode: c56cf...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør sjekke om du har jernmangel. Det er ikke helt vanlig å få hormonelt relatert nedtur etter menstruasjon, vanligvis får man mer energi.. Så sjekk jernverdier og vitamin D.

Anonymkode: bf9ba...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør sjekke om du har jernmangel. Det er ikke helt vanlig å få hormonelt relatert nedtur etter menstruasjon, vanligvis får man mer energi.. Så sjekk jernverdier og vitamin D.

Har sjekket det og alt i orden med vitaminer på blodprøve. Tar D vitamin uansett 

Anonymkode: c56cf...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg griner altid i dagene før mensen. Blir veldig følsom og nedstemt, men føler meg som regel bedre I uka etterpå. Vet ikke hvorfor det er sånn eller om det er vanlig at rekkefølgen er anderledes. Men det er vanlig at mensen påvirker humøret i det minste. 

Anonymkode: 49556...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk opp PMDD gruppa på facebook. Mye nyttig og mange som har det som deg 

Anonymkode: 1d62f...a7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er helt normalt for veldig mange. Les om PMDD.

Anonymkode: 1d62f...a7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fire forskjellige hormoner i kroppen som svinger med syklusen. Du kan regne med at det er et fall eller økning i ett eller flere av dem på det tidspunktet som påvirker humøret.

Det er et fint bilde med oversikt over hormonene i syklusen litt nedpå denne siden: https://www.maja.no/seksualhelse/menstruasjonssyklus

4-5 dager etter siste mensdag er du på vei mot eggløsning og humøret blir da bedre. Det gir mening!

Anonymkode: 2203e...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...