Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for tilrettelegging, men ikke på bekostning av faglige krav. En sykepleier skal være en sykepleier - man skal vite hva man får når man ansetter en.

Har man en sykdom eller funksjonshemming, må man nesten leve med at det ikke er alle typer utdanninger og jobber man kan ha. Jeg har selv epilepsi, noe som utelukker en god del jobber for meg (alt som har med betjening av maskiner samt ansvar for personer som ikke kan ta vare på seg selv). Jeg hadde lyst til å bli politi, men innså at det ikke var forsvarlig. Valgte derfor noe annet. Sånn er livet, liksom. Det er ingen menneskerett å bli hverken politi eller sykepleier.

Anonymkode: e2c05...724

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bare nei. 

Anonymkode: 31402...547

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rotemor skrev (3 timer siden):

Jo, selvsagt har man rett til å kunne fullføre et studie man er kvalifisert til og fått innvilget plass på, så sant man består og tilfredsstiller kravene underveis. Det er lovbestemt og det spiller liten rolle hva du «føler». 

Men hun besto ikke og fullførte ikke kravene. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rotemor skrev (3 timer siden):

Nei, dersom ikke øvrige krav er tilfredsstilt får hun ikke studere. Men å jobbe som sykepleier når du er døv er fullt mulig. Men ikke hvor som helst, selvsagt.

Det er helt unødvendig å tillegge meg ting jeg ikke har skrevet. Hvis du misforstår veldig lett så er nivået på Kg litt høyt for deg.

Hersketeknikk, så søtt :hjerter: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo svært få stillinger hun kan ta. Det bør jo helst være administrativt. Å bruke tolk i alle situasjoner krever mye av pasienten som skal være i fokus. 

Man skal jo også gjennom ulike praksisperioder. Skal den døve vente på at tolken oversetter det pasienten sier om noe er akutt? Da må jo nesten tolken være sykepleier også...Fungerer dårlig i psykiatrien også om en må tolke når studenten skal ha en samtale med en psykotisk pasient. 

Dessverre funker ikke alle yrker for alle. Det blir jo litt som en som har sterke ryggplager. Hen kan nesten ikke starte på ny utdanning for å bli stillasmontør, fordi det aldri vil fungere med sterke ryggplager. Man må dessverre innse realiteten.

Anonymkode: 95cee...4e5

• Liker 3
Skrevet
Rosa Dartle skrev (16 timer siden):

Man har sett tilsvarende i politiet, hvor man for eksempel ikke kan bli politi om man sitter i rullestol.

Hmm, nå fikk jeg bilder på netthinnen her, en politi i rullestol som forfølger en innbruddstyv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prinsipielt, ja. Og det later til at skolen også støtter prinsippet, i og led at studenten har fått studieplass og tolk på plass.

Men så er studenten et råttent eple. Og må da ut, som andre studenter som viser at de ikke har noe på studiet å gjøre.

Anonymkode: 81f8a...f62

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er jo absolutt ingen som har rett til å bli sykepleier! Stryker man seks (!) ganger i farmakologi (et fag som ikke har med hørsel å gjøre- det må leses og forstås) passer man jo ikke som sykepleier uansett, uavhengig av evt handikap. 

Anonymkode: fad49...ec9

Helt enig. Det er tusen andre yrker å velge mellom. Syns hele denne saken grenser til det latterlige. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (6 timer siden):

Hvorfor  tar du utgangspunkt i at hun skal jobbe på sykehus i turnus? Eller generelt hvor hun skal jobbe?

Hun har rett til å bli sykepleier på lik linje med alle andre. Når folk som deg og andre i tråden allerede har bestemt seg for at det ikke finnes jobber for henne så sier dere også at hun ikke skal få utdanne seg.

Hun kan jobbe mange forskjeller steder selv om fantasien deres er begrenset.

Ingen har rett til å bli sykepleier, det er noe man blir hvis man tilfredsstiller kravene, ellers ikke. Og jeg var store problemer med å se hvordan hun tilfredsstiller kravene både ved å stryke 6 SEKS ganger på en eksamen, og ved å være døv og avhengig av tolk, som hun ikke klarer å forholde seg til. En skal være eksepsjonelt dyktig for å bestå sykepleien som døv

Rotemor skrev (5 timer siden):

Jo, selvsagt har man rett til å kunne fullføre et studie man er kvalifisert til og fått innvilget plass på, så sant man består og tilfredsstiller kravene underveis. Det er lovbestemt og det spiller liten rolle hva du «føler». 

Hun tilfredsstilte åpenbart ikke kravene 

Anonymkode: 6e4a0...da4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (6 timer siden):

Nå viser det jo seg at vedkommende ikke er kvalifisert iom at hun strøk hele 6(!!) ganger på en og samme eksamen. Samt at det hadde vært flere andre ting som ikke stemte. Og det har vel lite med at hun var døv å gjøre. 

Det er visse krav ved feks spl-utdannelsen, og dem er der for en grunn, og har man ikke kvalifikasjonene, så har man det bare ikke. At noen har et handicap er ikke et fripass. 

Anonymkode: 066ae...6a5

• Liker 3
Skrevet

Jeg har jobbet med en helt fantastisk hørselshemmet psykiatrisk sykepleier. Mange av pasientene foretrakk han som samtalepartner. Så ut i fra min erfaring syns jeg det er noe man absolutt bør legge til rette for. Litt avsporing, men har også jobbet med en fantastisk blind overlege. Tror man kan gå glipp av mye god kompetanse hvis man ikke er villig til å strekke seg litt for å tilrettelegge. 

• Liker 2
Skrevet
Wilma89 skrev (13 minutter siden):

Jeg har jobbet med en helt fantastisk hørselshemmet psykiatrisk sykepleier. Mange av pasientene foretrakk han som samtalepartner. Så ut i fra min erfaring syns jeg det er noe man absolutt bør legge til rette for. Litt avsporing, men har også jobbet med en fantastisk blind overlege. Tror man kan gå glipp av mye god kompetanse hvis man ikke er villig til å strekke seg litt for å tilrettelegge. 

Men han var hørselshemmet? ikke døv?  hvis han "bare" var hørselshemmet så kunne han fint ha samtaler med pasienter i et rolig område uten mye bakgrunnsstøy. Litt tilpasninger må til for at det skal fungere, men det pleier å gå seg til. 

Hvis han er avhengig av tolk, så blir det en person til i samtalen. Og det kan fungere bra, eller bli forstyrrende.  Jeg har hatt en del samtaler med døve gjennom tolk. Jeg har faktisk opplevd at jeg har hatt bedre kommunikasjon gjennom en bestemt tegnspråktolk, men at det ikke fungerte med den andre som var på jobb.  Tegnspråktolkene sier at de ikke er part i samtalen, men det kan likevel føles som om de er det, gjennom hvordan de tolker.  Så derfor kan en utdanning hvor pasientkommunikasjon skal utføres gjennom tolk bli problematisk. 

Og denne blinde overlegen. Han var vel ikke blind gjennom studieløpet? Dette har vel kommet senere?  Det skal utrolig mye tilrettelegginger til for at en blind overlege skal kunne stå i jobb. Da må personen ha funksjonsassistanten og tipp topp elektroniske hjelpemidler. selv da, vet jeg ikke om vedkommende klarer å få gjort arbeid unna innen tidsfristen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo svært få stillinger hun kan ta. Det bør jo helst være administrativt. Å bruke tolk i alle situasjoner krever mye av pasienten som skal være i fokus. 

Man skal jo også gjennom ulike praksisperioder. Skal den døve vente på at tolken oversetter det pasienten sier om noe er akutt? Da må jo nesten tolken være sykepleier også...Fungerer dårlig i psykiatrien også om en må tolke når studenten skal ha en samtale med en psykotisk pasient. 

Dessverre funker ikke alle yrker for alle. Det blir jo litt som en som har sterke ryggplager. Hen kan nesten ikke starte på ny utdanning for å bli stillasmontør, fordi det aldri vil fungere med sterke ryggplager. Man må dessverre innse realiteten.

Anonymkode: 95cee...4e5

Det finnes stillinger hvor døve sykepleiere er ettertraktet. Det er steder hvor det bor mange døve, som på omsorgsboliger etc.  En døv sykepleier vil ikke få jobb på Oslo legevakt.  Det blir bare masse rot, med tolker som skal løpe rundt. 

Problemstillingen er hvordan en får målt studentens evner gjennom praksis når det skjer gjennom tolk. Det blir som du sier problematisk i psykiatrien  Skal den døve være med på pasientkonsultasjoner og ha med egen tolk?  Er det pasienter som synes det er ok?

AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Det finnes stillinger hvor døve sykepleiere er ettertraktet. Det er steder hvor det bor mange døve, som på omsorgsboliger etc.  En døv sykepleier vil ikke få jobb på Oslo legevakt.  Det blir bare masse rot, med tolker som skal løpe rundt. 

Problemstillingen er hvordan en får målt studentens evner gjennom praksis når det skjer gjennom tolk. Det blir som du sier problematisk i psykiatrien  Skal den døve være med på pasientkonsultasjoner og ha med egen tolk?  Er det pasienter som synes det er ok?

Jeg synes fremdeles det er bekymringsverdig, en del observasjoner man gjør som sykepleier er å tolke kroppslyder av ulike typer

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå viser det jo seg at vedkommende ikke er kvalifisert iom at hun strøk hele 6(!!) ganger på en og samme eksamen. Samt at det hadde vært flere andre ting som ikke stemte. Og det har vel lite med at hun var døv å gjøre. 

Det er visse krav ved feks spl-utdannelsen, og dem er der for en grunn, og har man ikke kvalifikasjonene, så har man det bare ikke. At noen har et handicap er ikke et fripass. 

Anonymkode: 066ae...6a5

Som jeg også skriver, så må man være kvalifisert og bestå kravene underveis. Det virker merkelig å måtte gjenta det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen har rett til å bli sykepleier, det er noe man blir hvis man tilfredsstiller kravene, ellers ikke. Og jeg var store problemer med å se hvordan hun tilfredsstiller kravene både ved å stryke 6 SEKS ganger på en eksamen, og ved å være døv og avhengig av tolk, som hun ikke klarer å forholde seg til. En skal være eksepsjonelt dyktig for å bestå sykepleien som døv

Hun tilfredsstilte åpenbart ikke kravene 

Hvorfor siterer su meg som om jeg har skrevet noe annet enn jeg har gjort. Folk, as..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan lite om dette, men lurer på om hun kunne klart vernepleierstudiet/miljøterapi? Eller blir det de samme utfordringene?

Tenker at vernepleie/miljøterapi innen døve-miljøet kan være en god jobb for en døv person som ønsker å jobbe innen helse. For vernepleiere jobber vel ofte mer psykososialt, og ikke med akutte ting? 

Anonymkode: c0bd0...78c

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (4 timer siden):

Men han var hørselshemmet? ikke døv?  hvis han "bare" var hørselshemmet så kunne han fint ha samtaler med pasienter i et rolig område uten mye bakgrunnsstøy. Litt tilpasninger må til for at det skal fungere, men det pleier å gå seg til. 

Hvis han er avhengig av tolk, så blir det en person til i samtalen. Og det kan fungere bra, eller bli forstyrrende.  Jeg har hatt en del samtaler med døve gjennom tolk. Jeg har faktisk opplevd at jeg har hatt bedre kommunikasjon gjennom en bestemt tegnspråktolk, men at det ikke fungerte med den andre som var på jobb.  Tegnspråktolkene sier at de ikke er part i samtalen, men det kan likevel føles som om de er det, gjennom hvordan de tolker.  Så derfor kan en utdanning hvor pasientkommunikasjon skal utføres gjennom tolk bli problematisk. 

Og denne blinde overlegen. Han var vel ikke blind gjennom studieløpet? Dette har vel kommet senere?  Det skal utrolig mye tilrettelegginger til for at en blind overlege skal kunne stå i jobb. Da må personen ha funksjonsassistanten og tipp topp elektroniske hjelpemidler. selv da, vet jeg ikke om vedkommende klarer å få gjort arbeid unna innen tidsfristen.

Sykepleieren er svært hørselshemmet og er avhengig av tolk i samtaler. Det var aldri et problem i løpet av de fire årene jeg jobbet med han. Jeg skjønner at en døv/hørselshemmet sykepleier ikke kan jobbe over alt, men på døgnavdeling jeg jobbet på fungerte det bra. Det var faste tolker som pasientene var trygge på. 

Jobbet med en ganske så utfordrende pasientgruppe og denne sykepleieren var jeg alltid trygg på å ha i ryggen i utformede situasjoner. Det kan jeg ikke si om alle mine kolleger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...