Pipaluk Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 (endret) Døv student hevder hun ble diskriminert — saksøker OsloMet (khrono.no) En døv student saksøker OsloMet pga mangel på tilrettelegging og dårlig tolketilbud under studiene. Hvordan kan OsloMet vurdere hvordan en student fungerer i pasientkontakt når vedkommende bruker tolk? Blir det ikke mange usikkerhetsmomenter ? Sykepleiestudenten vil da ikke se på pasienten når hen snakker men istedet se på tolken. Det blir en veldig rar kommunikasjon som det kan ta tid å venne seg til. Hvor går grensen for hvor mye skolen skal tilrettegge for studenter med ulike funksjonshemminger? Endret 30. november 2023 av Pipaluk 3 1
saltvann Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Godt spørsmål! Hvordan skal en døv sykepleier fungere i jobb? Det er ikke et typisk yrke man får lett kontorstilling.. Men samtidig så er det fint at folk tar en utdanning og ønsker å komme ut i jobb. Kanskje personen ønsker å bli helsesykepleier på en døveskole? Da trenger den døve mye hjelp og støtte på veien dit, med tanke på praksisplass, undervisning og eksamen. 4
mitch92 Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 (endret) Jeg syns dette blir å dra det litt for langt. En ting er å være tunghørt og bruke høreapparat, jeg kjenner noen sykepleiere som har det sånn. Men de får til å prate og slik at det går an å kommunisere med de. Men hvordan skal man kunne ha pasient kontakt om man faktisk er så døv at man trenger tolk? Hva gjør man hvis tegnspråk tolken er syk? Hvor mye koster det arbeidsgiver og alltid skule ha tegnspråktolk på vedkommendes vakter? Hvordan skal man gjøre det under akuttsituasjoner der man bør ha så kort og tydelig info som overhodet mulig og handle raskt? "I noen tilfeller kunne tolkefeil gjøre at det så ut som hun gjorde faglige feil, og dermed var uskikket som sykepleier, argumenterer hun. " høres ut som at det lett og kunne oppstått direkte pasientfarlige situasjoner pga at det måtte brukes tegnspråk tolk og misforståelser rundt dette. Endret 30. november 2023 av mitch92 16 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/doctor-deaf-blind-uk-disabled-medics-b2080579.html Selv om man har noen utfordringer i livet, kan man fortsatt kunne ha en normal jobb som alle andre. Jeg håper studenten vinner frem hit. Anonymkode: 18e67...a20 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Pipaluk skrev (17 minutter siden): Døv student hevder hun ble diskriminert — saksøker OsloMet (khrono.no) En døv student saksøker OsloMet pga mangel på tilrettelegging og dårlig tolketilbud under studiene. Hvordan kan de vurdere hvordan en student fungerer i pasientkontakt når vedkommende bruker tolk? Blir det ikke mange usikkerhetsmomenter da? Sykepleiestudenten vil da ikke se på pasienten når hen snakker men istedet se på tolken. Det blir en veldig rar kommunikasjon som det kan ta tid å venne seg til. Hvor går grensen for hvor mye skolen skal tilrettegge for studenter med ulike funksjonshemminger? De har vel rett på det, problemet er vel mangelen på tolker. Hadde selv ei på sykepleien som hadde tegnspråktolk. Anonymkode: bbb56...ce0 1
Pipaluk Skrevet 30. november 2023 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/doctor-deaf-blind-uk-disabled-medics-b2080579.html Selv om man har noen utfordringer i livet, kan man fortsatt kunne ha en normal jobb som alle andre. Jeg håper studenten vinner frem hit. Anonymkode: 18e67...a20 Selv om hun har noen utfordringer, så skal hun kunne vurderes på samme måte som hørende sykepleiestudenter. Hvordan skal de kunne sikre det? Men en døvblind lege? Her må personen ha fått enormt med tilrettelegging under studiet. Hvordan blir turnusløpet med så omfattende vansker? Endret 30. november 2023 av Pipaluk 2
Pipaluk Skrevet 30. november 2023 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har vel rett på det, problemet er vel mangelen på tolker. Hadde selv ei på sykepleien som hadde tegnspråktolk. Anonymkode: bbb56...ce0 Hvis jeg leste artikkelen rett, så hadde hun tolk under studiet. Hun syntes ikke at det fungerte bra nok. Og tolkene hadde også klaget på henne. I noen tilfeller kunne tolkefeil gjøre at det så ut som hun gjorde faglige feil, og dermed var uskikket som sykepleier, argumenterer hun. En leder for tolkene hadde sendt en bekymringsmelding til universitetet, med påstand om at hun var en fare for pasientene. Er dette tolkenes mandat, å gi tilbakemelding om at hun var en fare for pasientene? Eller hva menes her? 1
Pipaluk Skrevet 30. november 2023 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2023 (endret) saltvann skrev (16 timer siden): Godt spørsmål! Hvordan skal en døv sykepleier fungere i jobb? Det er ikke et typisk yrke man får lett kontorstilling.. Men samtidig så er det fint at folk tar en utdanning og ønsker å komme ut i jobb. Kanskje personen ønsker å bli helsesykepleier på en døveskole? Da trenger den døve mye hjelp og støtte på veien dit, med tanke på praksisplass, undervisning og eksamen. Det finnes mange tegnspråklige arbeidsplasser og bofelleskaper. Så jeg vil si at det er null problem å få jobb der som døv med sykepleierutdanning.De er svært ettertraktet. Problemet er praksisforløpet. De legger opp til at studenten skal fungere i alle felt, ikke bare ett. Så det er snakk om en kvalitetssikring som må være vanskelig når det skal foregå via tolk. Jeg ser derimot at mange døve velger å bli vernepleiere. Der har de en egen tegnspråklig kvote på Universitetet i Sørøst-Norge. Endret 1. desember 2023 av Pipaluk 6 3
Pipaluk Skrevet 30. november 2023 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): De har vel rett på det, problemet er vel mangelen på tolker. Hadde selv ei på sykepleien som hadde tegnspråktolk. Anonymkode: bbb56...ce0 Fullførte hun studiet?
Pipaluk Skrevet 3. mars 2024 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2024 Hun tapte saken. Etter å ha lest dommen, ser jeg at det hovedsakelig skyldes at hun har brukt over syv år på å ta 3 år og i tillegg strøket og ikke bestått viktige eksamener Fra dommen (TOSL-2023-113792) "A brukte lenger tid på studiet enn planlagt. Hun brukte blant annet to år og seks forsøk på å besto eksamen i SYBA2100 Farmakologi og legemiddelhåndtering. I tillegg strøk A to ganger og har ikke bestått emnet SYBAPRA6 Praksisstudier i sykepleie, medisin (medisinsk praksis)" https://www.khrono.no/dov-student-tapte-soksmal-mot-oslomet-far-regning-pa-en-halv-million-kroner/838249 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 Jeg er svært skeptisk til at en døv person skal kunne bli sykepleier, selv for døve pasienter. Hvordan skal en kunne høre fra eks obstruktive respirasjonslyder? Surkling? Anonymkode: 6e4a0...da4 4 2
Pipaluk Skrevet 3. mars 2024 Forfatter #12 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er svært skeptisk til at en døv person skal kunne bli sykepleier, selv for døve pasienter. Hvordan skal en kunne høre fra eks obstruktive respirasjonslyder? Surkling? Anonymkode: 6e4a0...da4 Så lenge den døve sykepleieren jobber i et team med hørende, så tenker jeg at det går fint. Da bør det ikke være på akuttmedisinsk, men heller en bolig etc for utviklingshemmede med tegnspråklig behov. Det finnes hjelpemidler også, for slikt som du beskriver. Jeg vet ikke hvor godt det fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 Pipaluk skrev (1 time siden): Så lenge den døve sykepleieren jobber i et team med hørende, så tenker jeg at det går fint. Da bør det ikke være på akuttmedisinsk, men heller en bolig etc for utviklingshemmede med tegnspråklig behov. Det finnes hjelpemidler også, for slikt som du beskriver. Jeg vet ikke hvor godt det fungerer. Jeg tenker at en døv sykepleier kan være en stor ressurs i helsetjenester rettet mot døve. Men det krever jo selvsagt at vedkommende er faglig dyktig, og det virker det jo ikke som om denne personen er. Hvordan fikk hun i det hele tatt lov til seks forsøk på samme eksamen? Anonymkode: 67920...eb7 5 1
Pipaluk Skrevet 3. mars 2024 Forfatter #14 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at en døv sykepleier kan være en stor ressurs i helsetjenester rettet mot døve. Men det krever jo selvsagt at vedkommende er faglig dyktig, og det virker det jo ikke som om denne personen er. Hvordan fikk hun i det hele tatt lov til seks forsøk på samme eksamen? Anonymkode: 67920...eb7 Det lurer jeg på også. 1
Rosa Dartle Skrevet 3. mars 2024 #15 Skrevet 3. mars 2024 (endret) Pipaluk skrev (På 30.11.2023 den 20.10): Det finnes mange tegnspråklige arbeidsplasser og bofelleskaper. Så jeg vil si at det er null problem å få jobb der som døv med sykepleierutdanning.De er svært ettertraktet. Problemet er praksisforløpet. De legger opp til at studenten skal fungere i alle felt, ikke bare ett. Så det er snakk om en kvalitetssikring som må være vanskelig når det skal foregå via tolk. Jeg ser derimot at mange døve velger å bli vernepleiere. Der har de en egen tegnspråklig kvote på Universitetet i Sørøst-Norge. Jeg er så enig. Tenk hvilken ressurs døve kan bli med ordentlig tilrettelegging. Nei, hun vil ikke kunne passe inn på akuttmedisin på en legevakt, men hva med f.eks. Signo? Det finnes flere steder der tegnspråk er ettertraktet kompetanse. Det er snakk om tilrettelagt undervisning i noen få år. Ser noen stiller spørsmål ved hvor mye dette vil koste. Vet du hvor mye en ung ufør vil koste gjennom livet? Tillegg: de må selvsagt være kompetente på annet vis. Endret 3. mars 2024 av Rosa Dartle 2 1
Pipaluk Skrevet 3. mars 2024 Forfatter #16 Skrevet 3. mars 2024 (endret) Rosa Dartle skrev (11 timer siden): Jeg er så enig. Tenk hvilken ressurs døve kan bli med ordentlig tilrettelegging. Nei, hun vil ikke kunne passe inn på akuttmedisin på en legevakt, men hva med f.eks. Signo? Det finnes flere steder der tegnspråk er ettertraktet kompetanse. Det er snakk om tilrettelagt undervisning i noen få år. Ser noen stiller spørsmål ved hvor mye dette vil koste. Vet du hvor mye en ung ufør vil koste gjennom livet? Tillegg: de må selvsagt være kompetente på annet vis. Det finnes rundt 15 døve sykepleiere rundt omkring. Jeg vet ikke om alle er medisinsk døve,men om det også inkluderer sterkt tunghørte som kan fungere i en en til en samtale uten tolk. Problemet med tilrettelegging, er at studiestedet ikke kan tilrettelegge så mye at personen ikke oppnår læringskravene. De skal vurderes på lik linje med de andre. Jeg ser at saksøker kritiserer at de ikke brukte Signo som praksistedet på sykepleierstudiet. Et praksissted må være godkjent. Det må være nok utfordrende medisinsk, for at studenten skal lære noe. Signo har ikke akuttmedisisk beredskap. Det kan eventuelt være aktuell praksis på psykiatridelen. Det er ingen grunn for at døve skal bli unge uføre. Det finnes mange jobber som ikke avhenger av hørsel. Selv om sykepleier åpenbart ikke fungerte for denne studenten, så finnes det andre muligheter. Endret 4. mars 2024 av Pipaluk Skrivefeil 1 1
Rosa Dartle Skrevet 3. mars 2024 #17 Skrevet 3. mars 2024 Pipaluk skrev (1 minutt siden): Det finnes rundt 15 døve sykepleiere rundt omkring. Jeg vet ikke om alle er medisinsk døve,men om det også inkluderer sterkt tunghørte som kan fungerer i en en til en samtale uten tolk. Problemet med tilrettelegging, er at studiestedet ikke kan tilrettelegge så mye at personen ikke oppnår læringskravene. De skal vurderes på lik linje med de andre. Jeg ser at saksøker kritiserer at de ikke brukte Signo som praksistedet på sykepleierstudiet. Et praksissted må være godkjent. Det må være nok utfordrende medisinsk, for at studenten skal lære noe. Signo har ikke akuttmedisisk beredskap. Det kan eventuelt være aktuell praksis på psykiatridelen. Det er ingen grunn for at døve skal bli unge uføre. Det finnes mange jobber som ikke avhenger av hørsel. Selv om sykepleier åpenbart fungerte for denne studenten, så finnes det andre muligheter. Det er egentlig dette jeg tenker på. Jeg synes det er en diskriminerende holdning i samfunnet at man må gjøre akkurat det samme og ha de samme læringsmålene og ha de samme formene for praksis. Man har sett tilsvarende i politiet, hvor man for eksempel ikke kan bli politi om man sitter i rullestol. Selv om det også finnes jobber der det bare trengs en smart hjerne. Synes det er litt trist når man f.eks. ser hvilken god jobb Trond Hammer gjør. Reell tilrettelegging er ikke å få de med funksjonsnedsettelser gjennom akkurat samme studiet, men å ha et tilpasset løp med kanskje en tilpasset autorisasjon. Det er så utrolig mange som står utenfor arbeidslivet som sikkert kunne ha jobbet hvis man hadde sett på hvordan man skulle kunne løse det rent overordnet. Jeg har tatt sykepleien selv, gikk bort fra yrket for mange år siden og studerte noe annet. Jeg reagerte på at studieforløpet var såpass ensartet. Det gjorde at mange flinke studenter falt fra. 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #18 Skrevet 3. mars 2024 Rosa Dartle skrev (58 minutter siden): Det er egentlig dette jeg tenker på. Jeg synes det er en diskriminerende holdning i samfunnet at man må gjøre akkurat det samme og ha de samme læringsmålene og ha de samme formene for praksis. Man har sett tilsvarende i politiet, hvor man for eksempel ikke kan bli politi om man sitter i rullestol. Selv om det også finnes jobber der det bare trengs en smart hjerne. Synes det er litt trist når man f.eks. ser hvilken god jobb Trond Hammer gjør. Reell tilrettelegging er ikke å få de med funksjonsnedsettelser gjennom akkurat samme studiet, men å ha et tilpasset løp med kanskje en tilpasset autorisasjon. Det er så utrolig mange som står utenfor arbeidslivet som sikkert kunne ha jobbet hvis man hadde sett på hvordan man skulle kunne løse det rent overordnet. Jeg har tatt sykepleien selv, gikk bort fra yrket for mange år siden og studerte noe annet. Jeg reagerte på at studieforløpet var såpass ensartet. Det gjorde at mange flinke studenter falt fra. Men for yrker med autorisasjon så er det faktisk et definert minimumskrav til hva man må kunne. Man kan ikke droppe emne x og y, eller praksis z, fordi det er vanskelig å gjennomføre pga funksjonsnedsettelser. Jeg har et slikt yrke selv. «Tilpasset autorisasjon» vil bare føre til et eneste stort kaos av mulige begrensninger. Spesielt i yrker hvor man skriver ut eller håndterer medisiner. Det er viktig at hvis man er lege, tannlege, dyrlege, sykepleier, fysioterapeut +++ så vet arbeidsgiver hva dette betyr, og hvilke oppgaver er lært opp til å kunne. Når det gjelder politi, finnes det mange jobber i politiet som IKKE krever politiutdannelse og som man kan ha selv om man sitter i rullestol. Men å jobbe som politibetjent? Nei. Da må man forvente at man kan rykke ut og fungere i operativ tjeneste. Det kan ikke være sånn at folk ikke får hjelp av politiet fordi de bor i andre etasje uten heis… Anonymkode: 67920...eb7 4 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #19 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men for yrker med autorisasjon så er det faktisk et definert minimumskrav til hva man må kunne. Man kan ikke droppe emne x og y, eller praksis z, fordi det er vanskelig å gjennomføre pga funksjonsnedsettelser. Jeg har et slikt yrke selv. «Tilpasset autorisasjon» vil bare føre til et eneste stort kaos av mulige begrensninger. Spesielt i yrker hvor man skriver ut eller håndterer medisiner. Det er viktig at hvis man er lege, tannlege, dyrlege, sykepleier, fysioterapeut +++ så vet arbeidsgiver hva dette betyr, og hvilke oppgaver er lært opp til å kunne. Når det gjelder politi, finnes det mange jobber i politiet som IKKE krever politiutdannelse og som man kan ha selv om man sitter i rullestol. Men å jobbe som politibetjent? Nei. Da må man forvente at man kan rykke ut og fungere i operativ tjeneste. Det kan ikke være sånn at folk ikke får hjelp av politiet fordi de bor i andre etasje uten heis… Anonymkode: 67920...eb7 Har ei venninne som jobber i PST. Politi. Rykker aldri ut til folk uten heis. Anonymkode: 5c57f...8bc
Pipaluk Skrevet 3. mars 2024 Forfatter #20 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ei venninne som jobber i PST. Politi. Rykker aldri ut til folk uten heis. Anonymkode: 5c57f...8bc Hvorfor det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå