AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Den kjøler jo lufta i boligen, og som strømprisene er blir det dyrt. Har kun strøm som oppvarming. Finnes det noen løsninger? Leste litt om det, men bor i leilighet i øverste etasje og lurer på om dette er mulig, og hva er tiltaksmetoden?: Et alternativ for å redusere varmetapet og oppfylle energikravene, er aktiv varmegjenvinning med avtrekksvarmepumpe. Den kan forsyne boligen med varme til romoppvarming og varmt tappevann. Det er ikke lovlig å erstatte varmegjenvinning med avtrekkspumpe dersom man benytter tiltaksmetoden for å dokumentere at energikravene i TEK17 er oppfylt. Mekanisk avtrekksventilasjon (tekna.no) Kan jeg skru av den mekaniske avtrekksventilasjonen de dagene jeg ikke vasker klær og ikke dusjer og når vi ikke er hjemme? Anonymkode: 7ecea...f90
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Vi har en sånn dings som det her: Vi slo av den i midten og satte på laveste den til venstre. Det holder vil jeg tro? Anonymkode: fec55...7e3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Ingen som vet? Anonymkode: fec55...7e3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Vi har en sånn dings som det her: Vi slo av den i midten og satte på laveste den til venstre. Det holder vil jeg tro? Anonymkode: fec55...7e3 Er det noe dere har montert eksternt? I så fall, hvor har dere kjøpt den og til hvilken pris? ts Anonymkode: 7ecea...f90
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noe dere har montert eksternt? I så fall, hvor har dere kjøpt den og til hvilken pris? ts Anonymkode: 7ecea...f90 For vår del var det allerede i huset vi kjøpte. Er i garasjen. Jeg er litt usikker på om det vi gjorde er rett, men det er mindre lufttilførsel nå. Anonymkode: fec55...7e3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 *Bump Ingen som vet noen ting? Anonymkode: fec55...7e3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Hvis det er leilighet er det vel antagelig sentralstyrt og vanskelig å slå av. Hvis dere har egen ventilasjonsanlegg uten bryter kan du forsøke å slå av sikringen til den. Anonymkode: 8e98d...cf7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis dere har egen ventilasjonsanlegg uten bryter kan du forsøke å slå av sikringen til den. Anonymkode: 8e98d...cf7 For min del – vil det bli et problem på sikt? Er det gunstig å slå den av? Anonymkode: fec55...7e3
Amistad Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 ring en fagmann. de svarer lett og gratis på dette pr telefon. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 Avtrekksventilasjon kjøler ikke. Den trekker ut inneluft (varm) slik at det blir undertrykk i leilighet. Frisk luft (kald) suges da inn i leiligheten gjennom ventiler og utesteder. Konsekvensen av å slå av ventilasjon er dårlig inneluft og mulighet for fuktskader. Anonymkode: 189d5...97e 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 Tiltaksmetoden er en måte å dokumentere at nye boliger tilfredsstiller energikrav i TEK, alternativ til beregning av forventet energibehov. Anonymkode: 189d5...97e
newman01 Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 Men hvem diskuterer hva her egentlig? Noen har bilde av et styringspanel for balansert ventilasjon, og trådstarter snakker om mekanisk avtrekksventilasjon. Førstnevnte er ren idioti å slå av, siden den har varmegjenvinner og henter tilbake 85% av varmeenergien før den kastes ut av huset. Den gamle typen, mekanisk avtrekk, har en vifte på loftet som skaper undertrykk i huset og kaster all den varme deilige luften rett ut. Slår man den av dreper man luftinga i huset, og det kan fort bli meget dårlig luftkvalitet, høy luftfuktighet og kondensering på vindusflater og alle de ulempene det medfører.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Skrevet 1. desember 2023 41 minutter siden, newman01 said: Noen har bilde av et styringspanel for balansert ventilasjon JEG (nr 2) har det, og siden du vet så lurer jeg på om de to, (midten og til venstre) kan stå på minimum? Hvor mye strøm bruker det om det står på midten? Anonymkode: fec55...7e3
newman01 Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 En vifte bruker kanskje 50W. Altså den kan stå på hele vinteren og ikke bruke en hundrelapp i strømkostnad engang. Det er gjenvinninga du har lyst på. Jeg er overbevist om at du finner en god tykk manual på hjemmesiden til produsenten. Vil faktisk tippe det også ligger en manual på en USB-pinne eller i papirformat fra utbygger. Uansett står modellnummer på den balanserte ventilasjonsenheten din på boksen, så det er bare å søke opp og lese. Med balansert ventilasjon vil det aldri lønne seg å slå den av. Du har forresten et rødt lys, er filteret tett eller er det noe annet galt?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 2 hours ago, newman01 said: Jeg er overbevist om at du finner en god tykk manual på hjemmesiden til produsenten. Vil faktisk tippe det også ligger en manual på en USB-pinne eller i papirformat fra utbygger. Uansett står modellnummer på den balanserte ventilasjonsenheten din på boksen, så det er bare å søke opp og lese. Med balansert ventilasjon vil det aldri lønne seg å slå den av. Du har forresten et rødt lys, er filteret tett eller er det noe annet galt? Nytt hus, tidligere eier la ikke info om den noe sted. Står ikke modellnummer. Aner ikke hva det røde lyset er. Hvem er det sol kan se på sånt – elektriker? Anonymkode: fec55...7e3
newman01 Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Nytt hus, tidligere eier la ikke info om den noe sted. Står ikke modellnummer. Aner ikke hva det røde lyset er. Hvem er det sol kan se på sånt – elektriker? Anonymkode: fec55...7e3 Ventilasjonsfirma. Men kan du ikke lese en manual?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #17 Skrevet 1. desember 2023 Just now, newman01 said: Ventilasjonsfirma. Men kan du ikke lese en manual? Har ikke. Kom ikke med huset da jeg kjøpte det. Anonymkode: fec55...7e3
newman01 Skrevet 1. desember 2023 #18 Skrevet 1. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Har ikke. Kom ikke med huset da jeg kjøpte det. Anonymkode: fec55...7e3 Men det står da et navn på maskinen, samt et serienummer eller lignende. og du har internett.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #19 Skrevet 1. desember 2023 57 minutter siden, newman01 said: Men det står da et navn på maskinen, samt et serienummer eller lignende. og du har internett. Skal ringe til noen som kan se på det på mandag. Anonymkode: fec55...7e3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #20 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nytt hus, tidligere eier la ikke info om den noe sted. Står ikke modellnummer. Aner ikke hva det røde lyset er. Hvem er det sol kan se på sånt – elektriker? Anonymkode: fec55...7e3 Nå kjenner ikke jeg til akkurat ditt anlegg, men på den typen jeg har, lyser det etter 6 måneder for å si i fra om at jeg skal bytte filter. Da må jeg stikke noe tynt inn på en dings på panelet for å avstille lyset. Så kommer det tilbake etter 6 måneder igjen for å si i fra om at filteret skal byttes igjen. Minimumsnivået, som du har det på, skal kun benyttes når det ikke er folk i boligen. Som f. eks. når dere er på ferie. Til vanlig skal det stå på medium, som hos deg vil bli nr. 2 eller 3, litt avhengig av hvor mange dere er som bor i boligen. Anonymkode: acc90...ed4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå