Gå til innhold

Veninna sløser penger, ødelegger forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veninnen min sliter med ulike ting og hun vet ikke hvorfor. Men hver mnd sitter hun igjen med 0 kr. 

Hun sliter med å få betalt regninger, får inkasso varsel, purregebyr osv. En gang 3-4 stykker.

Hun kaster bort alle pengene på mat & klær. Og når hun ikke har mer, låner hun av andre, men kan ikke betale tilbake fordi hun vil bruke det på andre ting.

Hun tar ting fra andre på impuls, hun låner jakker, sko og andre ting selv om hun VET hun får kjeft for det. 

Tidligere hadde hun spill avhengighet hvor hun krevde å spille så mye at hun stjal penger fra foreldrene opp mot 10 000 kr. 

Nå er hun voksen i 20 årene, og fremdeles klarer ikke kontrollere pengebruk, økonomi eller se langsiktig frem i tid..

Hun gjør bare ting etter ting uten å tenke seg om, hva er det som foregår med henne??? Jeg elsker henne sykt høyt og er min beste venninne, men det ødelegger forholdet til foreldrene hennes & oss nære veninner..

Anonymkode: bc65e...057

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veninnen min sliter med ulike ting og hun vet ikke hvorfor. Men hver mnd sitter hun igjen med 0 kr. 

Hun sliter med å få betalt regninger, får inkasso varsel, purregebyr osv. En gang 3-4 stykker.

Hun kaster bort alle pengene på mat & klær. Og når hun ikke har mer, låner hun av andre, men kan ikke betale tilbake fordi hun vil bruke det på andre ting.

Hun tar ting fra andre på impuls, hun låner jakker, sko og andre ting selv om hun VET hun får kjeft for det. 

Tidligere hadde hun spill avhengighet hvor hun krevde å spille så mye at hun stjal penger fra foreldrene opp mot 10 000 kr. 

Nå er hun voksen i 20 årene, og fremdeles klarer ikke kontrollere pengebruk, økonomi eller se langsiktig frem i tid..

Hun gjør bare ting etter ting uten å tenke seg om, hva er det som foregår med henne??? Jeg elsker henne sykt høyt og er min beste venninne, men det ødelegger forholdet til foreldrene hennes & oss nære veninner..

Isteden for å spørre her hva som foregår med henne, så burde du heller sette deg ned og ta en prat med hun. Forklar ærlig hvordan du opplever dette og se sammen på hvordan du kan hjelpe hun. Sett dere ned og få en oversikt sammen, hjelp hun å sette opp budsjett og en plan for å komme på rett vei. 

Anonymkode: 21b3b...2b6

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Isteden for å spørre her hva som foregår med henne, så burde du heller sette deg ned og ta en prat med hun. Forklar ærlig hvordan du opplever dette og se sammen på hvordan du kan hjelpe hun. Sett dere ned og få en oversikt sammen, hjelp hun å sette opp budsjett og en plan for å komme på rett vei. 

Hun vet ikke selv, hun vil ikke ha hjelp, blir sur & går i forsvar. Dette har foregått i 5 år mens jeg har kjent henne, derfor kommer jeg her og søker råd & tanker her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var en fin plan, men dette har jeg desverre alt gjort.

Skrevet

Sånne ting bunner i psykiske problemer der man bruker pengesløsingen som en måte å utagere på og distrahere seg fra de vonde følelsene. Veldig ofte så er man ikke selv klar over at man sliter psykisk på denne måten fordi man fra barndom av har måttet bruke mekanismer for å undertrykke følelser og dette mønsteret følger med en i voksen alder. Så man har ikke kontakt med de egentlige følelsene og problemene 

Anonymkode: f63c3...2cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sånne ting bunner i psykiske problemer der man bruker pengesløsingen som en måte å utagere på og distrahere seg fra de vonde følelsene. Veldig ofte så er man ikke selv klar over at man sliter psykisk på denne måten fordi man fra barndom av har måttet bruke mekanismer for å undertrykke følelser og dette mønsteret følger med en i voksen alder. Så man har ikke kontakt med de egentlige følelsene og problemene 

Anonymkode: f63c3...2cb

Hvem kan da hjelpe med dette? Legen? Hun har nevnt det for legen at hun sliter med pengebruken, men det ble ikke tatt seriøst. 

Skrevet

ADHD? PF? Lav IQ?

Anonymkode: 8e5c2...462

• Nyttig 1
Skrevet

Virker som om noen her trenger et skikkelig smell.

:skya:

Anonymkode: 7a486...04b

Skrevet

Jeg tenker kanskje udiagnosert adhd. Hun virker som en som har liten impulskontroll og som ikke er flink til å tenke fremover før hun tar valg. Jeg vet om tilfeller der kvinner fikk medisin og forskjellen ble som natt og dag. 

Anonymkode: a165b...76a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, dette er ikke kun Adhd. Du blir ikke kriminell av å ha adhd. Hun stjeler jo. Det kan hende en god psykolog kan hjelpe, men hun må ville det selv. Du må ta grep så hun ikke kan stjele fra deg.

Anonymkode: 33537...4af

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som en avhengighet av shopping, kanskje også fortsatt spill. Mange vil aldri innrømme dette fordi det er skamfullt. Mange av de som er avhengige, uansett hva, må gå på en skikkelig smell før de innser alvoret og må krabbe seg opp igjen. Been there, done that. 

Det er ikke så mye du kan gjøre, men ikke lån henne penger. 

Anonymkode: c8ec6...d69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som en avhengighet av shopping, kanskje også fortsatt spill. Mange vil aldri innrømme dette fordi det er skamfullt. Mange av de som er avhengige, uansett hva, må gå på en skikkelig smell før de innser alvoret og må krabbe seg opp igjen. Been there, done that. 

Det er ikke så mye du kan gjøre, men ikke lån henne penger. 

Anonymkode: c8ec6...d69

Ja, jeg kan heller en sjelden gang spandere noe drikke💞

Skrevet

Hun må selv ønske endring, det kommer ikke til å gå hvis ikke. Høres ut som en samtale hun bør ta med legen sin.

Anonymkode: edda4...f7b

Skrevet

Slutt å låne henne penger og ting, og se på at hun kommer såpass langt ned at hun skjønner at hun må forandre noe selv.

Utover det er det ikke mye å gjøre

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvem kan da hjelpe med dette? Legen? Hun har nevnt det for legen at hun sliter med pengebruken, men det ble ikke tatt seriøst. 

Borderline personality disorder (BPD) and schizophrenia can also make handling money more challenging. The emotional difficulties associated with BPD and schizophrenia can lead to impulsive spending and other financial issues. These include: Impulse buying: Making unplanned purchases without thinking.

Lege - Utreding - Diagnose - Hjelp

Er det ikke pengespill. shopping, hamstring el. Så er det noe annet. Bytter bare et problem med et annet. Det fikser ikke den grunnleggende adferden.

Anonymkode: e382f...ae0

Skrevet

Høres ut som dårlig impulskontroll og kanskje litt spillavhengighet. Hun trenger jo behandling.

Anonymkode: e8441...187

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...