AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Jeg måtte ta abort hjemme pga MA og hadde så ufattelig vondt at jeg holdt på å besvime. Har ingen barn men lurer på om noen her både har hatt en vond abort og en fødsel og kan si noe om hvordan de er sammenlignet med hverandre? Man får jo rier når man tar abortpiller, men kan de riene sammenlignes med fødselsrier? Anonymkode: dd3ef...993
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 ånei, skal ta abort på mandag. Gruer meg, men gleder meg så enormt til å være ferdig med denne situasjonen som jeg står i nå. Kan ikke svare på spm ditt, men - kan du fortelle litt om hvordan det har vært for deg etter abort? Jeg er i utgangspunktet ganske avslappet. Ønsker ikke barn nå, har gått på prevensjon og føler ikke på noe spesiell tilknytning til fosteret. Tenker mer på hormonbalanse osv. Føler man seg "normal" igjen relativt raskt, eller hvordan er det? Anonymkode: 86541...faa
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg måtte ta abort hjemme pga MA og hadde så ufattelig vondt at jeg holdt på å besvime. Har ingen barn men lurer på om noen her både har hatt en vond abort og en fødsel og kan si noe om hvordan de er sammenlignet med hverandre? Man får jo rier når man tar abortpiller, men kan de riene sammenlignes med fødselsrier? Anonymkode: dd3ef...993 Overhode ikke. Det er virkelig ingenting i forhold. Anonymkode: 552fe...255 1
tussi84 Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Har hatt flere spontanaborter og en MA + Født Jeg synes smertene ved abortene var verre enn fødsel. Før jeg fikk epidural ved fødsel var det like jævlig, men jeg hadde jo ikke epidural i abortene så jeg fikk veer som gjorde vondt i mage, rygg og i hofter og lår. Jeg hadde så vondt at jeg omtrent kastet opp. Kjente på like smerter under fødsel før epidural, men de varte ikke lenge fot etter jeg gikk satt den merket jeg nesten ingenting før utdrivningsfasen. Med aborten holdt jeg på i mange timer med smerter og vanlig smertestillende hjalp ikke noe. For min del var smertene minst vondt i fødsel. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Jeg syns smertene absolutt kan sammenlignes. MA i uke 9 her og to fødsler. Selvsagt vanskelig å huske nøyaktig hvordan de ulike opplevelsene var på smerteterskelen, men at de er sammenlignbare vil jeg helt klart si at de er. Også er det jo det kjipe med abort å ligge alene på et baderomsgulv som en katt uten at det kommer noe som helst godt ut av det. Anonymkode: dd4c6...673
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 Har hatt 2 SA den ene var veldig smertefull (MA som gikk over i SA av seg selv( Vil si smertenivået var likt som fødselen frem til rundt 6-7cm åpning da ble smertene mer intense under fødsel (ikke epidural). Smertene under fødsel var så intense at det var umulig å tenke og kommunisere normalt. Men smertene opplevdes likevel veldig forskjellig under fødsel er kroppen full av oxytocin og man vet at smertene kommer av at man er i ferd med å bringe babyen til verden. Smertene under SA er bare vonde. Så smertemessig vil jeg si at det var lettere å håndtere under fødsel da var jeg forberedt. Men under SA var jet ikke forberedt i det hele tatt på hvor intenst vondt det ville være. Fossblødde i 12 timer. Anonymkode: d8152...ae6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg måtte ta abort hjemme pga MA og hadde så ufattelig vondt at jeg holdt på å besvime. Har ingen barn men lurer på om noen her både har hatt en vond abort og en fødsel og kan si noe om hvordan de er sammenlignet med hverandre? Man får jo rier når man tar abortpiller, men kan de riene sammenlignes med fødselsrier? Anonymkode: dd3ef...993 Fødsel var 1000 ganger verre. Og jeg haddd en veldig vond abort og lurte på det samme som deg Anonymkode: df6de...465
Lorieen Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 Jeg synes ikke fødsel er særlig vondt, men hjemmeabort med Cytotec etter MA var helt jævlig. Det har selvfølgelig også en viss sammenheng med at i fødsel har du noe å se fram til, mens ved en abort er alt bare jævlig og meningsløst.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Smertene fra sammentrekningene og utstøtingen er kanskje like, forskjellen er at ved MA sitter du igjen med sorgen, ved fødsel er det gleden.. Anonymkode: 205d0...311
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg måtte ta abort hjemme pga MA og hadde så ufattelig vondt at jeg holdt på å besvime. Har ingen barn men lurer på om noen her både har hatt en vond abort og en fødsel og kan si noe om hvordan de er sammenlignet med hverandre? Man får jo rier når man tar abortpiller, men kan de riene sammenlignes med fødselsrier? Anonymkode: dd3ef...993 Jeg har født 2 ganger og hatt abort hjemme 2 ganger grunnet MA. Det kunne for meg ikke sammenlignes på noe som helst måte. De riene kunne ikke sammenlignes med fødselsrier på noe som helst måte. Verken i varighet eller nivå på smerte. Langt langt der i fra. For min del var første abort ganske heftig, endte med sykehus innleggelse og hele pakka, men aldri i nærheten av fødselsrier og smerte , veldig glad jeg hadde født tidligere så jeg viste "worst case". Varmeflaske til å ha i rygg eller på mage er gull verdt. Runde 2 var mer som sterke mensen smerter. Det varierer veldig.. Men jeg ville prøvd å ikke innstille meg på at det blir jævlig eller enkelt i forhold til smerte. Det varierer fra person til person og abort til abort. Anonymkode: d345a...93f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 For meg var aborten (MA) mye verre enn fødslene mine. For det første så var det jo det psykiske aspektet ved å ikke skulle sitte igjen med en baby, for det andre varte aborten i mange timer med det jeg vil beskrive som ganske likt som fødselsrier uten pauser, mens fødslene mine har vært over i løpet av et par timer, og med pauser mellom riene. Søsteren min derimot synes fødsel var 100 ganger verre enn aborten hun måtte gjennom, så det finnes ingen fasit på hva som er verst. Anonymkode: 7b297...231
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 Har hatt en MA hvor jeg måtte gjennom to medisinske aborter før alt var ute. Jeg er nå gravid for andre gang og synes fødsel var helt fantastisk. Selvfølgelig var det vondt, og mye vondere enn aborten, men aborten var så mye hardere psykisk sett, spesielt andre omgang. Ved fødsel var jeg spent og full av adrenalin og superklar for å treffe babyen min, og jeg fikk også epidural og lystgass, så det hjalp masse. Man kan for all del sammenligne det, men jeg trodde nok at fødselssmerter skulle være mer som aborten, men det var mye sterkere smerter. Samtidig var jeg på en fødestue med dyktige fagpersoner rundt meg, ikke alene på do/soverommet. Og utfallet var så utrolig magisk at jeg glatt gjør det igjen. Men jeg håper VIRKELIG jeg aldri opplever en abort til. Anonymkode: a619a...28b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 Født to ganger uten smertestillende og hatt en MA i uke 9, også uten smertestillende. Aborten var som sterke menssmerter, fødslene var dobbelt så vonde. Tror uansett dette er veldig individuelt…☺️ Anonymkode: f6597...d36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå