Gå til innhold

Ekstremt provoserende kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg vet ikke om dette er riktig emne å legge den tråden under, but here goes. 

Jeg har en kollega som tidvis er ekstremt provoserende. Han har svært sterke meninger, der enkelte gjerne ikke burde sett dagens lys, og han elsker å diskutere saker som "ingen" andre egentlig er interessert i å snakke om, hvertfall ikke på en arbeidsplass. 

Han gjemmer seg under forkledningen av å være "rasjonell" og upåvirket av følelser, men det kan virke som om noe av det som gir han mest glede her i verden er å provosere og gjøre folk forbanna - for da får han bevist sitt poeng om at man (les: kvinner) er emosjonelle og ikke har evne til rasjonell tenkning. Og så lenge han kan gjemme seg bak at han bare er "rasjonell", kan han tydeligvis være så drittsekk som han bare vil.

Nå har jeg nettopp måttet sitte å høre på at
- Menn er dominante og kvinner er underdanige, at sånn skal det være, og at enhver påstand om noe annet er naturstridig.
- At det er naturstridig at det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret er i endring.
- Transseksualitet er forskrudd, og det er ikke noe man burde tillate i samfunnet.
- Han kan på den ene siden argumentere for at "sånn har det vært i alle år" og derfor bør det forbli sånn, men i saker der samfunnsendring har kommet til hans fordel er det klart at samfunnet utvikler seg. 
- Menn skal være maskuline, og det at menn som vokser opp i dag ikke lenger har "forbilder" som Arnold, Batman og andre muskuløse alfamenn er naturstridig. 
- mm.

Jeg forsøker gjentatte ganger å si at det er totalt uinteressant for meg å diskutere disse tingene, og at det er samtaler jeg ikke vil være en del av, fordi jeg vet at vi aldri vil komme til noen form for enighet. Men han pusher og presser for å få en reaksjon, noe han til slutt får da jeg opplever at han snakker respektløst og nedlatende om meg, kvinner generelt, og andre samfunnsgrupper som ikke passer hans "macho" tankegang. 
Det ender jeg at jeg til slutt blir forbanna og forlater rommet, der han antakeligvis sitter godt fornøyd igjen og føler at han med det har fått bevist mange av sine synspunkter som fakta. 

Jeg tror at grunnen til at han av en eller annen grunn ønsker å diskutere denne typen tematikk med meg, er at jeg også er ganske trygg på mine verdier og hvor jeg står - bare i motsatt ende av han. Så han får av og til litt motstand og motargumenter, så lenge han oppfører seg. Vanligvis klarer jeg å finte unna temaer jeg ser for meg at kan eskalere, men noen ganger klarer han å vippe meg av pinnen. Det er aldri noen andre som våger seg utpå, de ser jo hvordan han er og hvor det fører hen. 

Selv om vi krasjer på mange områder, har vi det som regel hyggelig sammen, men jeg kjenner at etter hvert som disse såkalte "diskusjonene" blir flere og flere, at det raskt blir utrivelig på arbeidsplassen. 
Jeg har gitt beskjed til sjefen, men siden vi kun er fire stykker der jeg er eneste kvinne, sitter det litt langt inne å ta det videre også. 

Har dere noen gode tanker om hvordan jeg kan forholde meg til han/avskrive han raskt uten at ting eskalerer?
For mine ganske tydelige tilbakemelding om at jeg ikke vil snakke om det, går åpenbart ikke inn. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han er ute etter å provosere? 

Da tar du den; "ja, absolutt. Helt enig. Du har helt rett". Og så fortsetter du bare med ditt 

Anonymkode: aacd9...7b9

• Liker 5
Skrevet
Mufle skrev (Akkurat nå):

Reis deg å gå. H v e r gang.  

Ja, jeg ser jo at det kanskje er sånn det må bli.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

han er ute etter å provosere? 

Da tar du den; "ja, absolutt. Helt enig. Du har helt rett". Og så fortsetter du bare med ditt 

Anonymkode: aacd9...7b9

Ja, altså i følge han selv er han jo ikke det, for han står faktisk for alt han lirer av seg. Men det skinner jo tydelig igjennom at han er det likevel. 

Skrevet
EmKay skrev (Akkurat nå):

Ja, altså i følge han selv er han jo ikke det, for han står faktisk for alt han lirer av seg. Men det skinner jo tydelig igjennom at han er det likevel. 

Du lar bare disse svarene skinne gjennom at du hører med ett kvart øre. Gi aldri noe motsvar. Du kan feks si "mm" og etter en stund si "øh, hva sa du" Hvor han gjentar og du igjen svarer med "ja, ok" eller "mm" og ikke mere.

Anonymkode: 108fc...838

• Liker 7
Skrevet

Folk med ekstremt sterke meninger har ofte en intensjon om å provosere. Er usikker på seg selv eller trenger oppmerksomhet. Ikke gi vedkommende næring. Bare skift tema eller gå. 

Anonymkode: c8d9e...a5b

• Liker 5
Skrevet

Hørselsvern. 

Anonymkode: 84ba7...d0a

Skrevet

Overse, ikke gi oppmerksomhet eller interesse for det han sier. Bare gå ellee fordyp deg i mobil (i pause) eller arbeid.

Anonymkode: ed01a...1df

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du lar bare disse svarene skinne gjennom at du hører med ett kvart øre. Gi aldri noe motsvar. Du kan feks si "mm" og etter en stund si "øh, hva sa du" Hvor han gjentar og du igjen svarer med "ja, ok" eller "mm" og ikke mere.

Anonymkode: 108fc...838

Du har sikkert rett. Siden vi er så få på kontoret synes jeg jo egentlig ikke noe om den slags oppførsel mot hverandre, for jeg vil jo at vi alle skal ha det hyggelig. Men jeg må jo åpenbart endre taktikk, for å forsøke å bli "enige" om at dette trenger vi ikke snakke om fungerer jo ikke. 

Skrevet
EmKay skrev (3 minutter siden):

Du har sikkert rett. Siden vi er så få på kontoret synes jeg jo egentlig ikke noe om den slags oppførsel mot hverandre, for jeg vil jo at vi alle skal ha det hyggelig. Men jeg må jo åpenbart endre taktikk, for å forsøke å bli "enige" om at dette trenger vi ikke snakke om fungerer jo ikke. 

Hva sier de andre på kontoret? Lederen din må jo få noe med seg når dere er så få.

Anonymkode: 75ad1...76f

Skrevet

Har vokst opp med en far som elsket å provosere med lignende uttalelser. Hos meg preller det av.

Du kan enten bare jatte med eller så kan du kommentere om at kun de med dårlig selvtillit/liten tiss kommer med sånne uttalelser (ev fått for lite sex). 

Anonymkode: d8ce3...9d1

• Liker 1
Skrevet

Begynner han med slike samtaler så stirr han i øynene og si, ja, du har rett.

Så fortsetter du bare med ditt.

Skrevet

Jeg tenker han er interessert i deg, men føler seg underlegen deg av en eller annen grunn, det provoserer ham, så han forsøker å fortelle deg at som mann er han bedre enn deg (selv om han snakker generelt).

Jeg hadde sagt fra til leder at dette er kvinnediskriminering og hører ikke hjemme på en arbeidsplass (eller andre steder, for den saks skyld), og at du forventer at leder blir tydelig om at slikt snakk ikke skal skje på jobb!

Og så hadde jeg bare gått hver gang han begynner med slikt prat - og varslet leder hver eneste gang han sier slikt.

Hadde ikke leder tatt tak i dette raskt så hadde jeg sett meg om etter en ny jobb, for når ledelsen er konfliktsky vil dette mest trolig få eskalere. Om de to andre er mer fornuftige, så ville jeg snakket med dem og spurt om de mener slikt prat på jobb er greit - kan være en av dem er mindre konfliktsky enn sjefen, og at din håpløse kollega kanskje respekterer en av dem mer også.

Anonymkode: 71d2c...4c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva sier de andre på kontoret? Lederen din må jo få noe med seg når dere er så få.

Anonymkode: 75ad1...76f

Nei de vet jo hvordan har er, og holder seg klokelig unna. 
En annen kollega kom etter meg når jeg "stormet" ut fra møterommet vi satt på, og lurte på hva som hadde skjedd. 
Når jeg forklarte at det var XX som hadde vært en drittsekk, var reaksjon mer "åh, ja, det var han nok", så de blir ikke sjokkert. 

Men som eneste kvinne, og også yngst med god margin, er det visst bare meg han synes der et gøy å provosere.
Som sagt, vi har interessant diskusjoner også, men da om mer uskyldige temaer.

Tok det opp mer leder idag, da jeg synes dagens "diskusjon" gikk overs stokk og stein. Han skulle ta det opp med han og "jeg skulle føle meg trygg på at det ikke ville skje igjen" som han sa så fint. Så får vi se hvordan det går. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har vokst opp med en far som elsket å provosere med lignende uttalelser. Hos meg preller det av.

Du kan enten bare jatte med eller så kan du kommentere om at kun de med dårlig selvtillit/liten tiss kommer med sånne uttalelser (ev fått for lite sex). 

Anonymkode: d8ce3...9d1

Klarer som sagt som regel å finte unna den type temaer, men noen ganger - som idag, sklir han det inn i et annet helt ufarlig tema. Så forsøker jeg å ikke la meg engasjere i det, og klarer det ganske lenge. Men når han lirer av seg kvinnefiendtlig dritt synes jeg det er vanskelig å bare la det passere. Jeg går ikke inn i diskusjonen, men forsøker å gi beskjed om at det der gidder jeg ikke høre på.
Dette er mest fordi jeg ikke ønsker å underbygge at det er akseptert med en kultur på arbeidsplassen som snakker så nedlatende om andre mennesker.
Men ja, jeg gir han nok bare vann på mølla.

Prøver jeg si ting som at kun de med dårlig selvtillit osv. sier sånt, fyrer jeg bare oppunder. For han har et lager av ammunisjon for å få frem sine synspunkter, men kildene han får dette fra er jo utelukkende kilder som backer det han allerede mener. 

Kommer vel ikke som noe sjokk at to av hans store forbilder er Donald Trump og Andrew Tate.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker han er interessert i deg, men føler seg underlegen deg av en eller annen grunn, det provoserer ham, så han forsøker å fortelle deg at som mann er han bedre enn deg (selv om han snakker generelt).

Jeg hadde sagt fra til leder at dette er kvinnediskriminering og hører ikke hjemme på en arbeidsplass (eller andre steder, for den saks skyld), og at du forventer at leder blir tydelig om at slikt snakk ikke skal skje på jobb!

Og så hadde jeg bare gått hver gang han begynner med slikt prat - og varslet leder hver eneste gang han sier slikt.

Hadde ikke leder tatt tak i dette raskt så hadde jeg sett meg om etter en ny jobb, for når ledelsen er konfliktsky vil dette mest trolig få eskalere. Om de to andre er mer fornuftige, så ville jeg snakket med dem og spurt om de mener slikt prat på jobb er greit - kan være en av dem er mindre konfliktsky enn sjefen, og at din håpløse kollega kanskje respekterer en av dem mer også.

Anonymkode: 71d2c...4c8

Tja, jeg vet ikke. Ser jeg på kvinnene han vanligvis dater er de ganske langt fra meg, både i utseende og oppførsel. Han har en tankegang om at kvinner ønsker seg en badboy, og at de egentlig ønsker å bli behandlet litt dårlig, for ellers er mannen en tøffel. Han vet godt at den slags oppførsel aldri hadde passert hos meg, og kvinnene han dater er ofte ganske usikre.
Jeg tror bare ikke han er vant til å omgås kvinner med mye selvtillit. Han sier jeg har veldig "maskulin energi", og jeg tror kanskje det både provoserer og interesserer ham. 

Men ja, idag tok jeg en alvorsprat med leder. Han er i utgangspunktet ikke konfliktsky, men han tar ikke nødvendigvis kamper han ikke er blitt bedt om å ta. Og jeg foretrekker normalt sett å stå opp for meg selv, uten innblanding fra andre.

Men jeg tror nok løsningen blir å bare gå, som du sier. 
Forstod på en innleid ressurs som også var i rommet i dag at han hadde blitt ganske mutt og stille når jeg sa ifra at jeg ikke fant meg i å bli snakket til på den måten og gikk. 

Skrevet

Sånne typer må ignoreres.

Anonymkode: 50254...69a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...