AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Jeg har en tendens til å være veldig hevngjerrig, mistenker andre og vil ikke gi mer enn jeg får... Har gode sider også, så har en del venner, men kjenner at hvis folk er litt opp og ned i kontakt, vil jeg kutte dem rett ut. Eller svare med samme mynt, og jeg er voksen... Det verste er at det har jeg gjort noen ganger, og jeg angrer ikke heller. Jeg er ikke et supersosialt menneske, så jeg bryr meg ikke om å være alene. Får mye mer angst av å godta "dritt", enn å miste noen. Men det jeg ser på som dritt, virker som bagateller for andre. Jeg bryr meg heller ikke om hva folk mener om meg og min oppførsel, og det er egentlig ikke en god ting, fordi da er det større sjanse for at jeg oppfører meg "dumt" hvis ting ikke går min vei. Hvordan bli mer positiv til folk? Og møte sånne tanker og følelser fra seg selv på en bedre måte? Synes det er vanskelig å vite når man har grunn til å reagere i livet eller ikke, fordi jeg reagerer på mye rart, men kan noen ganger bli passiv og stenge ting ute, fordi jeg ikke stoler på følelsene mine. Anonymkode: c07a0...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Er du vokst opp i et dysfunksjonellt hjem, opplevd traumer i tidlig alder eller har forelder med psykopatiske trekk? For det høres ut som litt psykopatiske trekk du har Anonymkode: f261f...4ee
Gjest EmKay Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Jeg har ikke vært der du er, men jeg har jobbet mye med å ikke tolke ting på verst mulig måte, forsøke å tenke det beste om folk og heller prøve å sette meg inn i hvorfor de gjør som de gjør, og ikke minst slutte å bruke energi på ting jeg ikke får gjort noe med. Det er en prosess som tar tid, og som man må være veldig bevisst på, men man kan endre seg. I stedet for å kutte folk ut, spør jeg hva som skjer. Jeg har en sjelden gang valgt å kutte folk ut likevel, men da er det på bakgrunn av hva som kommer frem der. Men det jeg heller gjør enn å kutte ut er å endre litt hvordan jeg definerer vennskapet for meg selv. At det kan være personer jeg har det kjekt med når vi treffes, og jeg kan fint takke ja til en invitasjon, men at jeg ikke nødvendigvis putter mer innsats og energi inn i vennskapet før de gjør det samme tilbake.
Capazitet Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Høyres ut som klassisk borderline personlegdomsforstyrring. Der er hjelp å få om du ønskjer.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Kanskje be om utredning for personlighetsforstyrrelse for det er langt fra normalt å ha det sånn. Anonymkode: a52a2...dc2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 Takker for tips til hun over her, og ja, stemmer godt at jeg har BPD. Så der var dere gode, hehe! Synes likevel at det kan være vanskelig å vite eksakt hva man skal gjøre, selv om jeg forstår det mer helhetlige målet for BPD-behandling i seg selv. Mange små valg og endringer hele tiden. Likevel er det vanskelig TS Anonymkode: c07a0...3b2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takker for tips til hun over her, og ja, stemmer godt at jeg har BPD. Så der var dere gode, hehe! Synes likevel at det kan være vanskelig å vite eksakt hva man skal gjøre, selv om jeg forstår det mer helhetlige målet for BPD-behandling i seg selv. Mange små valg og endringer hele tiden. Likevel er det vanskelig TS Anonymkode: c07a0...3b2 Det kommer til å gå seg til med behandling, du må bare være litt tålmodig. Anonymkode: 0eb5e...086
exictence Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 EmKay skrev (15 timer siden): I stedet for å kutte folk ut, spør jeg hva som skjer. Det gjør jeg og. Spør hva vedkommende mener med det hun/han sier. Sier hvordan jeg forstår det, og spør om hun mente det sånn. Jeg tolker det meste i postiv måte. Hvis noen sier noe tydelig frekt/nedsettende, kan jeg si at det var da lite hyggelig å høre.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Ingen er perfekte og alle kan ha en dårlig dag. På dårlige dager er kanskje lunten litt kortere. I tillegg er det jo slik at alle kan si og gjøre dumme ting innimellom. Det gjelder både en selv og andre. Mange har problemer med å si unnskyld, ikke fordi de ikke vil, men fordi de skammer seg. Hvis man har et slikt perspektiv, så er det kanskje lettere å tilgi, gi litt space og gå videre fremfor å kutte ut mennesker. Det beste er selvsagt å få snakket om ting, spørre hva som ble ment etc slik noen over her nevner, men ikke alltid at det går. Løgner, baksnakking og svik er noe annet enn å plumpe ut med en dum kommentar. Anonymkode: e8b77...61e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes likevel at det kan være vanskelig å vite eksakt hva man skal gjøre, selv om jeg forstår det mer helhetlige målet for BPD-behandling i seg selv. Mange små valg og endringer hele tiden. Likevel er det vanskelig TS Anonymkode: c07a0...3b2 Kan du komme med et eksempel? Da blir det litt lettere for oss å komme med konkrete råd. Anonymkode: 4b844...b74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå