Gå til innhold

-universitetet. Hjelp meg!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Noen som kan hjelpe meg?

Jeg vet ingenting om universitetet, vekttall, mellomfag og hovedfag og slike ting. Noen som kan forklare meg litt grunnleggende. Hva burde man vite?

Alle sier at jeg burde begynne på universitetet, men jeg vet jo ikke hva jeg skal bli, har ingen anelse om hvilken retning jeg er interessert i. Noen sier at jeg bare burde begynne på noe og så finner jeg ut seinere om det er retningen for meg. huff, dette ble litt rotete.

Skal jeg bare ta et fag fordi d høres interesant ut. Feks jurist selvom jeg ikke ønsker å bli noe innenfor det?

Huff livet er vanskelig. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren til en venn av meg sa: "Dersom du ikke vet hva du vil bli, så ta 1. avdeling juss." (Det blir nesten som privatrett grunnfag i dag).

Vel, jeg tok hele jusstudiet, og vet fortsatt ikke hva jeg vil bli!!! Men det er en potetutdannelse, som dessverre kan skremme dersom du søker helt andre jobber (uten relevans til juss). Da er du jo "overkvalifisert" eller uaktuell.

Jeg er av den mening at man ikke skal ta fag bare for å ta fag. Ihvertfall dersom dette betyr å ta opp studielån.

Et grunnfag (20 vektall) er normert til 1 år. Et mellomfag (grunnfag + mellomfagstillegg) (20 vt + 10 vt) er normert til 1,5 år. Dette kan du blande og mikse som du ønsker. Men dersom du skal får noe ut av det, så bør du ha en plan med kombinasjonen din.

Disse fagene kan du sette sammen til en grad: Cand. mag. Det er 2 grunnfag og et mellomfag. Tilsammen 3,5 år (70 vt). I tillegg må du ha ex.phil./ex.fac.(noe møl etter min mening) som den gang jeg tok det var normert til 1 semester.

Når du har oppnådd cand. mag. kan man søke om å komme inn på hovedfag. Dette er vel som regel i samme fag som du har mellomfag i. Der er det obligatoriske kurs, og du må skrive en hovedfagsoppgave.

Om det er noe vits i universitetsutdannelse er det vel delte meninger om. Medisin, jus, tannlege osv. er jo rene utdannelser. Cand.mag. sier ikke så mye. Kan ha noe å si for lønnstrinn dersom du havner i staten/kommunen, men i det private er det ofte de enkelte fag, erfaring osv. som teller mer. Noen hovedfag innen fysikk/kemi (Cand.scient.) vil vel få tilsvarende jobber som ingeniører.

Det er et hav av muligheter på universitetet, dersom man har lyst til å fordype seg i en sær liten ting. Språkstudier er også greit.

Men man kan gå mange år og tusle rundt på Blindern uten at man vet noe mer om hva man vil jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Diddi har stort sett sagt det som er å si om vekttall og grader.. :) Vil bare føye til noen av mine erfaringer som student ved et universitet:

Det beste er etter min mening å begynne på et professjonsstudium på universitetet. Jeg kunne aldri gått rundt på universitetet og tatt løse fag her og der for å "sy sammen" en cand.mag.

Eksempler på professjonsstudium:

*Medisin

*Farmasi

*Siv.ing

*Fiskerikandidat

*Arkitekt

*Havbruk

*Fiskehelse

De fleste proffesjonsstudium er normert til minst 5 år, dvs 100 vekttall, og gir deg som regel en beskyttet tittel.

Selv har jeg valgt fiskerikandidat i Tromsø, og stortrives med det :briller:

Hvis du ikke vet hva du skal bli, så begynn i alle fall med ex.phil og ex.fac. Det gjorde jeg, og fant fort ut at det ikke var noe for meg, siden det var drepende kjedelig :-?

I ettertid har jeg aldri angret på at jeg tok dette, for jeg måtte uansett ha ex.phil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KATTAstrofe :Bare en liten ting : Siv.ing er vel egentlig høgskoleutdanning ? Selv om man kan ta det på NTNU som på en måte er "både høgskole og universitet i ett"

Til du som startet tråden. VIL du gå på universitetet ? Det er ikke mye vits i å ta en utdannelse på 3 - 7 år hvis du ikke vet hva du vil. Hva LIKER du å holde på med da ? Viktig å ta utdanning som samsvarer med ting du er interessert i . Ikke bare ta en lengre utdanning du ikke er så interessert i bare fordi folk sier at du BØR gjøre det.

Jeg fikk litt press av min far jeg og. Han ville nok at jeg skulle bli akademiker, men jeg tok helsesekretærutdanning på videregående og har jobbet litt som det. Nå sikter jeg på ingeniørutdanning. (av eget valg!) Tror det blir bra!

Hva med høgskole / BI / andre typer utanneinger ?

Lykke til uansett hva du gjør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

kattepus: joda, du har rett i det, akkurat som fiskehelse, fiskerikandidat og havbruk er. Jeg går på Norges Fiskerihøgskole, men siden det er en del av Universitetet i Tromsø, og jeg er immatrikulert ved universitetet og har hatt en del av realfagene der, så regner jeg det som en del av universitetet. Akkurat som Siv.ing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ex. Fac. - Examen Facultatum. Det er en fakultetsforprøve, som du er nødt til å ha bestått før du får gå opp til eksamen i ditt andre grunnfag på fakultetet.

Disse forprøvene kan vær metodeprøven i samfunnsfag for samfunnsvitenskapelig fakultet.

Fonetikk og lingvistikk for de som skal ta språkfag på historisk-filosofisk fakultet.

Humaniora for de andre fagene på historisk-filosofisk.

juridisk forprøve på juridisk fakuletet etc.

(Det var ihvertfall disse navnene de gikk under i min tid)

MEN - SOM JEG HAR SKREVET FLERE GANGER TIDLIGERE her inne på "karriere og utdanning", grunnfag, mellomfag, cand.mag, cand.philol, vekttall, tallkarakterer etc etc ER EN SAGA BLOTT FRA OG MED HØSTEN 2003!!!

Fra og med høsten 2003 er det den nye kvalitetsreformen som gjelder og da er det Bachelor, Master, bokstavkarakterer og studiepoeng som er de aktuelle termene.

Det er disse nye termene og de nye ordningene av fagene, dere som skal begynne å studere høsten 2003 eller senere må sette dere inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det eigentleg nokon som veit noko meir om korleis dei nye titlane og gradene skal fungera på universiteta? Eg er i ferd med å ta Bachelor of Science with Honours in Engineering (i utlandet), og lurer litt på å gå vidare på ein master-grad i Noreg. Men min Bachelor-grad er fireårig (og har derfor honours-tillegget i tittelen), og eg har høyrt at i Noreg så prøver ein å leggja om til treårige bachelor-grader, og for å få master må ein då ta omlag to år til. I Canada så er det slik at ein Master-grad tek 6 år, 4 år Bachelor (with honours), 2 år Master. Eg prøvde å kikka litt rundt på heimesidene til universiteta i Noreg, og fann lite eller ingenting om dei nye gradene som gjeld frå og med neste studieår!! Eg er ferdig med graden min i mai 2004, og kan eigentleg tenkja meg å starta på ein mastergrad i matematikk hausten 2004. Så eg treng ikkje informasjonen heilt med ein gong, men det hadde jo vore fint å vita om det ville la seg gjera, eller om eg må kikka meg om etter eit anna land/universitet å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til deg som startet denne tråden: Det høres ut som om du ikke aner hva du vil bli.

Hvor gammel er du? Går du på videregående nå? I så fall synes jeg ikke det er noen vits i å studere bare for å studere. Jeg var også usikker på hva jeg ville bli da jeg gikk på videregående. Jeg tok et år på folkehøyskole før jeg begynte på universitetet, og det vil jeg anbefale andre også. Det skader ikke om man er fylt 20 før man begynner på ex.phil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gjest som startet denne linken: råder deg til å begynne med Ex.phil og Ex.fac. Det gir deg en liten smak på hvordan man tenker og arbeider på universitetet, og kanskje finner du noe du er interessert i.

Som sagt over- det er ingen vits i å ta et fag bare for gøy- selvsagt fristende, men da bør du ta noe som er relevant for det du evnt. vil bli. Er jo dyrt å ta opp studielån...

Du kan jo prate med studenter for ulike fag, prate med rådgivere ved universitetene eller se på nettsidene til universitetene- der er en del av fagene gode sider!

Det er iallefall veldig gøy å studere synes jeg- det å se at du nærmer deg målet, at du lærer mer og faktsik ser verden på en ny måte. Men huff- eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...