Gjest Vikarsykepleier Skrevet 30. november 2023 #1 Del Skrevet 30. november 2023 Har man varmepumpe kun for å varme opp rimeligst mulig? Jeg leier en leilighet med varmepumpe og syns det er noe ordentlig herk. Er den på bråker (suser) det kontinuerleg, er den ikke på blir det bråkaldt, sitter man i nærheten svetter man, sitter man rundt et hjørne fryser man. Jeg har aldri hatt så tørre slimhinner før. Er det sånn det skal være å bo i et hjem med varmepumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Del Skrevet 30. november 2023 Vet ikke. Her er det ved det går i. Mye ved. Anonymkode: 3a607...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 30. november 2023 #3 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke. Her er det ved det går i. Mye ved. Anonymkode: 3a607...391 Ja, i mitt eget hjem er det også ved det går i. Som har sine egne problemer … men jeg tror jeg foretrekker det fremfor særlig den susingen fra varmepumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Del Skrevet 30. november 2023 Varmepumpe er i alle fall usunt for folk med astma og allergi, fordi den kontinuerlig virvler støv og allergener rundt i rommet. Anonymkode: fe7b1...950 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco Skrevet 30. november 2023 #5 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg har astma og varmepumpe. Kan ikke si at den har gjort astmaen verre, men man får veldig tørre slimhinner ja. Foretrekker likevel varmepumpe da jeg får varmet opp hele huset mer effektivt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Del Skrevet 30. november 2023 Vikarsykepleier skrev (4 timer siden): Har man varmepumpe kun for å varme opp rimeligst mulig? Jeg leier en leilighet med varmepumpe og syns det er noe ordentlig herk. Er den på bråker (suser) det kontinuerleg, er den ikke på blir det bråkaldt, sitter man i nærheten svetter man, sitter man rundt et hjørne fryser man. Jeg har aldri hatt så tørre slimhinner før. Er det sånn det skal være å bo i et hjem med varmepumpe? Jeg synes det kan høres ut som den er feil plassert eller feil innstilt. Anonymkode: c7fa2...a75 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Varmepumpe er i alle fall usunt for folk med astma og allergi, fordi den kontinuerlig virvler støv og allergener rundt i rommet. Anonymkode: fe7b1...950 Om alternativet er vedfyring, så er nok varmepumpe bedre Anonymkode: a9be8...19a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Del Skrevet 1. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (15 timer siden): Ja, i mitt eget hjem er det også ved det går i. Som har sine egne problemer … men jeg tror jeg foretrekker det fremfor særlig den susingen fra varmepumpa. Har du vasket filteret i det siste? Må gjøres ca 1 gang i mnd, da suser det mye mindre Anonymkode: de00e...d3c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Del Skrevet 1. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (15 timer siden): Har man varmepumpe kun for å varme opp rimeligst mulig? Jeg leier en leilighet med varmepumpe og syns det er noe ordentlig herk. Er den på bråker (suser) det kontinuerleg, er den ikke på blir det bråkaldt, sitter man i nærheten svetter man, sitter man rundt et hjørne fryser man. Jeg har aldri hatt så tørre slimhinner før. Er det sånn det skal være å bo i et hjem med varmepumpe? Det er nok store forskjeller på varmepumper, begynner den å bli gammel så får du håpe den ryker snart. Mitt råd er å unngå de billige, de bråker for mye...kjøp kjent merke som mitsubishi eller daikin og ikke den billigste. Anonymkode: f56fe...1ca 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Del Skrevet 1. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (15 timer siden): Har man varmepumpe kun for å varme opp rimeligst mulig? Jeg leier en leilighet med varmepumpe og syns det er noe ordentlig herk. Er den på bråker (suser) det kontinuerleg, er den ikke på blir det bråkaldt, sitter man i nærheten svetter man, sitter man rundt et hjørne fryser man. Jeg har aldri hatt så tørre slimhinner før. Er det sånn det skal være å bo i et hjem med varmepumpe? Det kommer nok litt an på varmepumpen. Vi bor i er hus fra 50-tallet og har en ny varmepumpe. Den suser lite på laveste nivå. En må forsøksvis møblere slik at varmepumpen ikke er rett over sofaen mv. Og slik at den blåser fritt utover. Vår kan stilles slik at den blåser på mennesker eller lar være og selvfølgelig i alle retninger. Det er også utstyrt med flere filtre, noe dom skal gjøre den allergivennlig. Filtrene må renses innimellom. Alt i alt godt fornøyd både med varmen den gir og inneklima. Anonymkode: 79d4b...e20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 1. desember 2023 #11 Del Skrevet 1. desember 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Varmepumpe er i alle fall usunt for folk med astma og allergi, fordi den kontinuerlig virvler støv og allergener rundt i rommet. Anonymkode: fe7b1...950 Fiffig at Norges ASTMA- og Allergiforbund anbefaler varmepumpe da. Første-, andre og tredjeplass. Vann-vann, luft-vann og luft-luft. Varmepumper har gode filtre som renser lufta. Man må bare rengjøre dem jevnlig. Høres ut som trådstarter enten har en meget dårlig varmepumpe, glemt å rengjøre den, eller har feil innstilling på den. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Del Skrevet 1. desember 2023 Har bodd i boliger med og uten varmepumpe. Foretrekker uten. Bråker for mye til min smak uansett merke og priskategori. Anonymkode: 6819c...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Del Skrevet 1. desember 2023 Har en overetasje på 100m2. Bad, to soverom, kjøkken og stua. Varmekabler på badet, utenom det er varmepumpe eneste varmekilde i etasjen. Det er nå -11 grader ute. Varmepumpen står på 22 grader og 2 streker (av4) og bråker ingenting. Huset er fra slutten av 80-tallet. I underetasjen står varmekabler på i ett rom. Går i vanlige klær inne (ikke t-skjorte) Synes det er fint med varmekabler på vinteren, men varmepumpen er mest fantastisk vår-høst for nedkjøling så ville ikke byttet bort. Har ikke noen sittemøbler i nærheten av varmepumpen Anonymkode: c2011...2e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Del Skrevet 1. desember 2023 Jeg har en varmepumpe som eneste varmekilde i min 80kvm leilighet og alle rommene mine har samme temperatur, ikke bråker den heller. Enten har du en elendig varmepumpe eller så har ikke du gjort rent filteret på år og dag. Anonymkode: b03bd...832 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Del Skrevet 1. desember 2023 Typen har varmepumpe, og jeg har omtrent aldri lagt merke til lyd fra den. Merker temperaturen om jeg står foran den, men man monterer jo ikke den rett over f.eks sofa... Jeg varmer opp min leilighet kun ved panelovn og vifteovn, og jeg har betraktelig mer tørre øyne, tørre lepper og tørr hals her hjemme, enn hos typen (og andre) med varmepumpe. Anonymkode: 75e19...a47 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #16 Del Skrevet 2. desember 2023 Uten varmepumpa hadde jeg vært iskald her. Den varmer godt opp 2 andre etasje, men ikke 1 etasje der har jeg en annen ovn. Jeg synes ikke den bråker så mye,jeg rengjør filteret da. Anonymkode: 6833f...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #17 Del Skrevet 2. desember 2023 newman01 skrev (22 timer siden): Fiffig at Norges ASTMA- og Allergiforbund anbefaler varmepumpe da. Første-, andre og tredjeplass. Vann-vann, luft-vann og luft-luft. Varmepumper har gode filtre som renser lufta. Man må bare rengjøre dem jevnlig. Høres ut som trådstarter enten har en meget dårlig varmepumpe, glemt å rengjøre den, eller har feil innstilling på den. Uansett hvilken varmepumpe modell eller hvilken innstilling en har på den, så bråker den, føler jeg. Noen er mer lyd følsomme enn andre. Jeg har også skaffet meg en varmepumpe, Mitsubishi og jeg blir gærn i ørene av den. Nå når det er kaldt bruker vi peis, og jeg skal si deg at ørene mine er helt fine igjen. Så jeg skjønner TS. Anonymkode: 040e6...0e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 4. desember 2023 #18 Del Skrevet 4. desember 2023 Til dere som foreslo at den måtte rengjøres. Det er den nå, og det er fortsatt bare akademisk forskjell på lydnivået 🤷🏼♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. desember 2023 #19 Del Skrevet 4. desember 2023 Utedelen? Er det en gammel VP? Har den hatt service og kontroll av kjølegass siste årene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 4. desember 2023 #20 Del Skrevet 4. desember 2023 newman01 skrev (1 time siden): Utedelen? Er det en gammel VP? Har den hatt service og kontroll av kjølegass siste årene? Jeg skal ikke bo her så lenge til så jeg skal gi beskjed til huseier når jeg flytter. Men når det er så mye styr med noe kjenner jeg at det ikke har vært god reklame for at det er noe jeg skal vurdere hos meg selv. Ikke at det var aktuelt altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå