AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Hvorfor snakker ikke helsevesnet om at folk bør ta lungebetennelse-vaksine? For vi vet at lungebetennelse er/kan være at folk blir mer syke... Er det noen som vet om hvorfor? Jeg har snakket med mange i helsevesnet, men de vil helst la være å snkke om dette... Så det er derfor jeg spør. Anonymkode: 4d6ff...543
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Jeg fikk tilbud om det for et par år siden, har astma og slet i et år med en merkelig infeksjon som sykehuset ikke fant ut av. Har snakket med flere som har astma som burde fått vite at det fins, bla. en som er plaget med 2-3 runder influensa/luftveisinfeksjoner hvert år. Enig i at flere burde få tilbud om den, men det bør være dem som allerede har økt risiko. Anonymkode: 968f1...185
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 De som har behov for det har nok allerede fått beskjed av fastlegen sin eller dem som følger dem opp i spesialisthelsetjenesten. Hvis man ikke har noe kontakt med helsevesenet har man gjerne ikke risikofaktorer og behøver heller ikke beskjed. Anonymkode: 20beb...c28 2 2
Million Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Min far har KOLS, og han er derfor i den pasientgruppen som får tilbud om influensavaksine hvert år, dette forteller han meg. Men jeg har ikke hørt om noen egen "lungebetennelsevaksine"...? Er det egentlig noe smittsomt i noen særlig grad?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Million skrev (3 minutter siden): Min far har KOLS, og han er derfor i den pasientgruppen som får tilbud om influensavaksine hvert år, dette forteller han meg. Men jeg har ikke hørt om noen egen "lungebetennelsevaksine"...? Er det egentlig noe smittsomt i noen særlig grad? Den heter Pneumovax, skal tas hvert 6. år. Den beskytter den som blir syk mot mange av de vanligste bakteriene som gir lungebetennelse. Den beskytter mot alvorlig sykdom. Anonymkode: 20beb...c28 1
Million Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den heter Pneumovax, skal tas hvert 6. år. Den beskytter den som blir syk mot mange av de vanligste bakteriene som gir lungebetennelse. Den beskytter mot alvorlig sykdom. Anonymkode: 20beb...c28 Ok, greit. Da får han sikkert tilbud om den også hvert sjette år.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Million skrev (9 minutter siden): Ok, greit. Da får han sikkert tilbud om den også hvert sjette år. Spør han om han har tatt den. Det kan skje at legen glemmer å informere eller bare tror at pasienten holder oversikten selv. Anonymkode: 20beb...c28 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Den heter Pneumovax, skal tas hvert 6. år. Den beskytter den som blir syk mot mange av de vanligste bakteriene som gir lungebetennelse. Den beskytter mot alvorlig sykdom. Anonymkode: 20beb...c28 Jeg tok den for 5 år siden, og så på nytt nå i høst. Da jeg tok den i 2018 så sa legen at det var nok med hvert tiende år, men nå er det visst nye retningslinjer, med 5-6 år. Jeg har astma og hjertesykdom, så syns det er bra å få tatt lungebetennelsevaksinen. Ble ikke noe særlig syk de to gangene jeg fikk corona (har tre vaksiner). Tar også vanlig influensavaksine hvert år (men likevel fikk jeg influensa i 2022). Anonymkode: 07c46...253 1
Million Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spør han om han har tatt den. Det kan skje at legen glemmer å informere eller bare tror at pasienten holder oversikten selv. Anonymkode: 20beb...c28 Ja, jeg har sendt han melding nå. Takk 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 Jeg har tatt den pga jeg går på metotrexathe. Anonymkode: 4b0bc...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 Her er det utfyllende info om pneumokokkvaksinen: https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/pneumokokkvaksinasjon---veileder-fo/?term=#pneumokokkvaksiner Vaksinen gir hovedsaklig beskyttelse mot invasiv pneumokokksykdom (50-75%), mens beskyttelse mot ikke-invasiv sykdom (som lungebetennelse) er lavere, rundt 40%. I linken ovenfor er det beskrevet hvem som er i risikogruppe for invasiv pneumokokksykdom og dermed bør vurdere å ta vaksinen. Merk at det også er andre bakterier (og virus) som kan lungebetennelse. Påstanden om at "mange i helsevesenet helst vil la være å snakke om dette" stiller jeg meg svært kritisk til. Det er mulig at en del helsepersonell ikke kjenner så godt til denne vaksinen. Snakk med fastlegen dersom du er i risikogruppe 🙂 Anonymkode: a1b9f...1ef 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 Jo, det gjør vi absolutt. Her i kommunen settes mange pneumokokk-vaksiner hver dag. Anonymkode: 56576...f5a 1
flusa Skrevet 1. desember 2023 #13 Skrevet 1. desember 2023 Man blir jo anbefalt å ta influensavaksine,og det bidrar vel også til at færre får lungebetennelse,vil jeg tro. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 Man får vel tilbud om vaksinen dersom man er i risikogruppe. Jeg har immunsvikt og har derfor tatt denne vaksinen, og kjenner flere som bruker immunsuppresiva som også har fått den. Før jeg ble vaksinert hadde jeg dobbeltsidig lungebetennelse og har aldri vært så dårlig noen gang. Anonymkode: 8bd11...015 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 Har ikke opplevd at helsevesenet helst vil la være å snakke om denne vaksinen. Her anbefaler fastlegen denne vaksinen til personer i risikogruppen. Anonymkode: 5bc61...913 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 Jeg skal ta den neste uke, sliter enormt med luftveiene om jeg får den type infeksjoner, sliter av vanlig forkjølelse. Så fastlegen mente det var lurt. Oppfatter på ingen måte at den ikke opplyses om, men dersom man er frisk og ikke utsatt, så er det vel kanskje ikke et tema. Anonymkode: 3bc37...a88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå