Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har noe erfaring med denne testen?

jeg kjøpte den bare fordi det var den billigste jeg fant, men jeg har sett at det er vist ganske stor forskjell på disse testene så er usikker på hvor mye jeg kan stole på en

jeg tokk den til morgen i dag og mensen er 9 dager forsinket og testen ble negative

ne.webp

Anonymkode: b25ea...a11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd den men om du er 9 dager over vil nok de fleste typene slå ut positivt om du er gravid. Det er ulik sensitivitet på testene som vil påvirke om de slår ut på tidlig testing. 

Anonymkode: 99500...720

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med de testene. Har aldri fått strek, bortsett ved faktisk graviditet! 

Anonymkode: a1b44...24f

Skrevet

Ikke vært borti det merket.. Men 9 dager etter ikm ville nok alle tester slått ut om du var gravid, da nærmer du deg jo ny eggløsning igjen snart sånn i teori dersom du hadde fått mensen som planlagt. 

Mulig el har vært seinere enn antatt? 

Anonymkode: 7e1d2...0fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke vært borti det merket.. Men 9 dager etter ikm ville nok alle tester slått ut om du var gravid, da nærmer du deg jo ny eggløsning igjen snart sånn i teori dersom du hadde fått mensen som planlagt. 

Mulig el har vært seinere enn antatt? 

Nei har en kalender som jeg har oversikt over det og har aldri vært så sen før 

På det meste har det vært 3 dager 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei har en kalender som jeg har oversikt over det og har aldri vært så sen før 

På det meste har det vært 3 dager 

Man kan ha en anovulatorisk syklus innimellom selv om man er frisk og det aldri har skjedd før. Det er faktisk ganske vanlig at det kan skje fra tid til annen. Du er nok ikke gravid når du har en negativ test nå dessverre.

Anonymkode: f68d3...d17

Skrevet

Man kan ha sykluser uren eggløsning en skjelden gang. 

Hvordan vet du med sikkerhet at du har hatt EL?  Positiv EL test betyr ikke 100% sikkert at EL skjer. Kun blodprøve/UL kan vite helt sikkert. 

Eventuelt har EL skjedd og hormonene er på tulltur derfor ingen mensen enda. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 18.08):

Har ikke prøvd den men om du er 9 dager over vil nok de fleste typene slå ut positivt om du er gravid. Det er ulik sensitivitet på testene som vil påvirke om de slår ut på tidlig testing. 

Anonymkode: 99500...720

Nei i følge sex og samfunn skal det ta hele 3 uker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei i følge sex og samfunn skal det ta hele 3 uker 

3 uker for hva ? Etter forventet mensen før en test slår ut? Det er iallefall 100% feil... 

Skrevet

En graviditetstest regnes som sikker når det har gått tre uker etter ubeskyttet samleie. Du bør derfor ta en test tre uker etter at du kan ha blitt gravid, selv om du har tatt en test tidligere. fra sex og samfunn altså leger

En venninne av meg testet ikke positivt før nesten 3 uker etter uteblitt mens på begge sine svangerskap. denne fant jeg her inne

En negativ test er veldig sikker om det har gått tre uker, Hun forteller at sikkerheten på testene varierer fra merke til merke. Noen angir at de kan påvise graviditet mye tidligere, men man anbefaler å ikke stole på testen før det har gått tre uker fra man hadde ubeskyttet samleie fra GYN 

har sett mange sier 3 uker faktisk fra flere leger

Skrevet

Det vil jo komme an på hvor raskt etter mensen man har ubeskyttet sex. 

Mensen kommer igjennomsnitt 12-14 dager etter eggløsning. Så hvis man har sex rundt eggløsning og venter 3 uker så er en negativ test eller positiv test i de fleste tilfeller korrekt for 3 uker etter EL er man ca 1 uke etter forventet mensen. 

Men har man sex 1 uke før EL f.esk og tester 3 uker etter (er man ved mens dato) kan en negativ test være falsk, men en positiv vil være korrekt. 

Det å regne 3 uker etter ubeskyttet sex vil enkelt kunne bli feil - da det vil variere fra kvinne til kvinne når eggløsning skjer. 

Har man sex 1 uke før eggløsning er det en minimal sjangs for graviditet - dersom den gjeldene spermen overlever lengre enn "normalt" 

En mye enklere huskeregel er at ved forsinket mensen bør man teste. Dersom den er negativ og mensen fremdeles uteblir - tar man en ny test ca 1 uke seinere. 

Det er en grunn til at de som benytter ivf eller annen fertilitetshjelp tester mellom 12-14 dager etter eggløsning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...