AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Hei. Baby er 4 mnd, og hen er alene hos besteforeldrene sine minst 1 gang i uka. Hen er der 4-5 timer og hun storkoser seg masse. Vi har vært mye med besteforeldrene hens. Hen sov en natt hos de nylig, og alt gikk helt suuuupert! Når jeg kom virka det ikke ut som baby ville hjem eller savner meg. Er hen for mye borte fra oss at det skader tilknytningen til oss som foreldre? Anonymkode: b6bb7...38f 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Baby er 4 mnd, og hen er alene hos besteforeldrene sine minst 1 gang i uka. Hen er der 4-5 timer og hun storkoser seg masse. Vi har vært mye med besteforeldrene hens. Hen sov en natt hos de nylig, og alt gikk helt suuuupert! Når jeg kom virka det ikke ut som baby ville hjem eller savner meg. Er hen for mye borte fra oss at det skader tilknytningen til oss som foreldre? Anonymkode: b6bb7...38f Vi har jo skjønt at baby er en datter. Anonymkode: 94b79...d12 11 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Tommelfingerregelen er vel at man kan øke en time bortetid fra primæromsorgspersoner for hver måned som går. Ved 4 mnd vil det da utgjøre 4 timer. Så når datteren din er hos besteforeldre 4 timer og storkoser seg, så ville jeg ikke tenkt at det var problematisk. Derimot er det kanskje litt tidlig å sove borte? Jeg ville syntes det. Anonymkode: e004b...7e9 4
Lorieen Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei. Baby er 4 mnd, og hen er alene hos besteforeldrene sine minst 1 gang i uka. Hen er der 4-5 timer og hun storkoser seg masse. Vi har vært mye med besteforeldrene hens. Hen sov en natt hos de nylig, og alt gikk helt suuuupert! Når jeg kom virka det ikke ut som baby ville hjem eller savner meg. Er hen for mye borte fra oss at det skader tilknytningen til oss som foreldre? Anonymkode: b6bb7...38f Det korte og enkle svaret på dette er ja. 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Babyen Anonymkode: 2cb8f...f35 6 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Babyen Anonymkode: 2cb8f...f35 Buhu Anonymkode: b6bb7...38f
~white lady~ Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei. Baby er 4 mnd, og hen er alene hos besteforeldrene sine minst 1 gang i uka. Hen er der 4-5 timer og hun storkoser seg masse. Vi har vært mye med besteforeldrene hens. Hen sov en natt hos de nylig, og alt gikk helt suuuupert! Når jeg kom virka det ikke ut som baby ville hjem eller savner meg. Er hen for mye borte fra oss at det skader tilknytningen til oss som foreldre? Anonymkode: b6bb7...38f Nei, tenker jeg. Om barnet er fornøyd og virker trygg på besteforeldrene sine, så er det en vinn-vinn situasjon for alle involverte. Godt å ha noen til å avlaste fremover, og fint for barnet å ha flere omsorgspersoner i livet sitt. Barn knytter seg jo til flere, ikke bare foreldrene (selv om de som regel er de primære omsorgspersonene og der tilknytningen anses som viktigst). I andre kulturer er det helt vanlig at besteforeldre, onkler og tanter passer og ivaretar barna mens foreldrene jobber. 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 4-5 timer på dagtid er helt uproblematisk, men det er veldig tidlig å sove borte, synes jeg. Anonymkode: b42d5...1eb 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Sove borte? Alt for tidlig! Ellers kan vel babyen være borte fra sine primærpersoner antall måneder i timer. Er den 4 måneder så 4 timer. Min er 15 måneder og har aldri sovet uten oss. Anonymkode: 9e6db...41e 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 Jeg tenker 2 ting. Dere kjenner deres barn best. Jeg tror absolutt ikke dette er noe skadelig eller problematisk for tilknytningen til dere som foreldre. Barnet er super heldig som får mulighet til å tilbringe mye tid med besteforeldrene sine. Anonymkode: 95848...28a 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Buhu Anonymkode: b6bb7...38f Voksent Anonymkode: 2cb8f...f35
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker 2 ting. Dere kjenner deres barn best. Jeg tror absolutt ikke dette er noe skadelig eller problematisk for tilknytningen til dere som foreldre. Barnet er super heldig som får mulighet til å tilbringe mye tid med besteforeldrene sine. Anonymkode: 95848...28a Ts her. Baby har det kjempefint med besteforeldrene og storkoser seg. Jeg reagerte bare da jeg skulle hente baby dagen etterpå overnattingen at det ikke virket ut som hun hadde noe særlig savn… Anonymkode: b6bb7...38f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tommelfingerregelen er vel at man kan øke en time bortetid fra primæromsorgspersoner for hver måned som går. Ved 4 mnd vil det da utgjøre 4 timer. Så når datteren din er hos besteforeldre 4 timer og storkoser seg, så ville jeg ikke tenkt at det var problematisk. Derimot er det kanskje litt tidlig å sove borte? Jeg ville syntes det. Anonymkode: e004b...7e9 Enig. Babyer under 6 mnd bør ikke være borte fra foreldrene mer enn det antall timer de er måneder, og det er maksimum så idealet er å holde seg under dette. Man kan fint dyrke et godt forhold til besteforeldre med foreldrene til stede og jeg synes det er veldig spesielt å sette babyen sin hos andre så lenge så tidlig. Anonymkode: e397f...79a 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 Jeg synes opp mot 4 timer er greit og at lenger enn det og overnatting er for lenge for en så liten baby. Det kan potensielt skade tilknytningen ja. Men man vet jo ikke sikkert, men det er jo det barnepsykologene tror at kan skje. At baby "koser seg" trenger ikke bety at det ikke skader tilknytningen til foreldrene eller generelt psyke rundt relasjoner. Anonymkode: 3ac5a...341 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Baby har det kjempefint med besteforeldrene og storkoser seg. Jeg reagerte bare da jeg skulle hente baby dagen etterpå overnattingen at det ikke virket ut som hun hadde noe særlig savn… Anonymkode: b6bb7...38f Jeg hadde da tenkt at baby hadde hatt det tipp topp jeg da, og ikke tatt det som noe negativt iallefall. Hun er bare 5 mnd. Jeg har hatt mine på overnatting hos besteforeldre både før dette og rundt denne tiden. Mange av de timene barnet er borte fra deg sover det. Og i våken tiden er hun rundt trygge gode voksne som vil henne vell, har oppdratt barn før. Ta litt eldre barn da i forhold til bhg - de vil kansje ikke at foreldrene skal gå om morningen, men ønsker ikke å få hjem med foreldrene på ettermiddagen. Anonymkode: 95848...28a 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tommelfingerregelen er vel at man kan øke en time bortetid fra primæromsorgspersoner for hver måned som går. Ved 4 mnd vil det da utgjøre 4 timer. Så når datteren din er hos besteforeldre 4 timer og storkoser seg, så ville jeg ikke tenkt at det var problematisk. Derimot er det kanskje litt tidlig å sove borte? Jeg ville syntes det. Anonymkode: e004b...7e9 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sove borte? Alt for tidlig! Ellers kan vel babyen være borte fra sine primærpersoner antall måneder i timer. Er den 4 måneder så 4 timer. Min er 15 måneder og har aldri sovet uten oss. Anonymkode: 9e6db...41e AnonymBruker skrev (12 timer siden): Enig. Babyer under 6 mnd bør ikke være borte fra foreldrene mer enn det antall timer de er måneder, og det er maksimum så idealet er å holde seg under dette. Man kan fint dyrke et godt forhold til besteforeldre med foreldrene til stede og jeg synes det er veldig spesielt å sette babyen sin hos andre så lenge så tidlig. Anonymkode: e397f...79a Kilde? For eneste kilden jeg har funnet er en (pensjonert) barnepsykiaters mening i ei bok hun har utgitt selv (altså tjener penger på å reklamere for) som gjengis av klikk.no og Babyverden. Og så gjenbrukes den på nettforum, mest for å skape mamma-skam. Anonymkode: 814ea...15a 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #17 Skrevet 1. desember 2023 Ja, det er for mye. Du risikerer dårlig tilknytning til mor og far. Anonymkode: 2cfc9...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #18 Skrevet 1. desember 2023 Amerikanske barn begynner i barnehagen i 6 ukers alder, det må jo da være millioner av skakkjørte barn der. Anonymkode: 7bbd9...073 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #19 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Amerikanske barn begynner i barnehagen i 6 ukers alder, det må jo da være millioner av skakkjørte barn der. Anonymkode: 7bbd9...073 Det kan jo virke som det innimellom.... Anonymkode: c10dc...b89 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #20 Skrevet 1. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Amerikanske barn begynner i barnehagen i 6 ukers alder, det må jo da være millioner av skakkjørte barn der. Anonymkode: 7bbd9...073 Det er det jo.. Masse skakkkjørte voksne iallfall. Anonymkode: 3ac5a...341 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå