Gå til innhold

Kan man bruke bålpanne i rekkehushage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sånn typisk avlang flat rekkehushage med hekker mellom oss og de to naboene. Er det lov å bruke bålpanne her? :) 

Anonymkode: 41308...6cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør du kanskje undersøke med sameiet. Bålbrenning er grusomt for allergikere og astmatikere, og mange synes heller ikke det er særlig å få den røyklukten rett inn i stua. 

Spør naboene på hver side av deg om de synes det er ok? 

Jeg har en far med KOLS og han merker det faktisk godt på pusten når rekkehuseierne 100 meter unna begynner å fyre i peisovnene sine.

• Liker 3
Skrevet

Synes det høres fryktelig unødvendig ut. Dette er noe man gjør på fjellet/hytta/landet.

Anonymkode: fbf2d...217

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har en sånn typisk avlang flat rekkehushage med hekker mellom oss og de to naboene. Er det lov å bruke bålpanne her? :) 

Du må nok høre med styrer i borettslaget

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det uten å høre med naboene.

• Liker 2
Skrevet

Du må sjekke lokale brannvernsforskrift i din kommune + evt regler i borettslag.

Her er det ikke lov med bål/åpen ild i hager.

Det pleide å være lov å brenne hageavfall en kort periode på våren, men det ble det slutt på da kommunen åpnet gratis mottak for hageavfall.

Anonymkode: 760cb...a8a

Skrevet

Jeg kommer aldri til å bruke bålpanne i tettbygd strøk, vi har hatt en nabo som gjorde det og de bodde litt unna så de tenkte sikkert at det var ok men vi satt med røyk i hele huset hos oss. Tror de tok hintet når brannvesenet kom.

Anonymkode: ec46b...917

• Nyttig 1
Skrevet

Syns ikke det hørtes så lurt ut. Bor i enebolig, og har bålpanne flittig i bruk fra mai til oktober. Men slukker hvis røyken står rett mot et nabohus.

Anonymkode: 5005b...e62

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i typisk rekkehus og naboene våre på begge sider har bålpanne. De brukes sjelden men når det brukes syntes jeg bare det er koselig lukt. 

Anonymkode: 1cefb...f30

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 15.26):

Spør naboene dine. Jeg bor i rekkehus og hadde virkelig ikke likt det i det hele tatt. Gammelt rekkehus hvor man kan ikke kan stenge ventilasjon, dvs all røyk kommer rett inn. 

Anonymkode: fe2de...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...