Gå til innhold

Er det for mye forlangt at mannen skulle klare å ordne julekalender til barna når han hadde en hel dag fri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det greide han ikke. Jeg hadde kjøpt inn alt. Alt han trengte å gjøre var å putte tingene i posene, men nei, det rakk han ikke. Han måtte nemlig kjøpe olje til bilen. Og så blir han sur når jeg påpeker at det burde han rukket. 
Er jeg urimelig?

(Jeg har forresten vært på jobb i hele dag, jeg måtte få ungene opp i dag tidlig og lage matpakker, for han sov.)

Anonymkode: 94447...375

• Liker 5
  • Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var han enig i at han skulle gjøre dette i dag da?

Anonymkode: 071b6...57f

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det vanlig at du dikterer hva han skal gjøre på fridagene sine? Hadde du fiksa olje til bilen på din fridag?

Anonymkode: d8136...209

• Liker 27
  • Nyttig 7
Skrevet

Viktigheten av adventskalendere kommer den jevne mann aldri til å forstå. Jeg synes ikke du er urimelig, men litt urealistisk. Jeg kan ta mange kamper, men denne hadde jeg ikke giddet. Jeg ville bedt han om gjøre noe annet som må gjøres, så jeg fikk frigjort tid/energi til kalenderen selv.

Anonymkode: 01bee...030

• Liker 31
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på folk som ordner med slikt dagen før. Du kunne jo egentlig ha ordnet dette tidligere i november, ts?

Anonymkode: 554bd...f30

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det greide han ikke. Jeg hadde kjøpt inn alt. Alt han trengte å gjøre var å putte tingene i posene, men nei, det rakk han ikke. Han måtte nemlig kjøpe olje til bilen. Og så blir han sur når jeg påpeker at det burde han rukket. 
Er jeg urimelig?

(Jeg har forresten vært på jobb i hele dag, jeg måtte få ungene opp i dag tidlig og lage matpakker, for han sov.)

Kanskje han følte seg usikker på hele greia? Mannen min gjør veldig mye hjemme og med barna, han tar ansvar på lik linje som meg. MEN, han er ofte mer usikker på ting. Skal han pakke matpakker så må han liksom ha meg til å gå over å se at alt er greit, at det er nok mat osv. Pakker han sekk til barnehagen, så må jeg gå over å se at alt er med fordi han er redd for at han har glemt noe. Vi damer har en tendens til å ha mer «orden i sakene» når det kommer til sånt. Kanskje han rett å slett bare følte seg veldig usikker på hvordan han skulle fordele gavene?

Jeg vet med meg selv at jeg er kjapp på å kritisere mannens gjøremåte på ting (prøver å ta tak i meg selv 😛). Var dere enig i at han skulle ordne dette, eller var det noe du mente at han skulle gjøre?

Anonymkode: ed40d...3c7

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er jeg urimelig?

Urimelig og urimelig, du høres mer ut som en lærer for femte klasse som har satt eleven din i gang med noe. Du er verken læreren eller mammaen til mannen din. Hvorfor er dere ikke likestilt forhold?

Anonymkode: 3a9a6...0ed

• Liker 17
Skrevet

Da får han gjøre det i kveld da.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Adventskalender tilhører nok det 3. skiftet, sammen med tusen andre ting mange menn ikke gidder å bry seg med.

Men hvordan er kommunikasjonen mellom dere? Kan han fortelle deg hva han mener du må gjøre, eller er det bare du som kan kommandere ham?

Jeg har en distre mann. Skriver faktisk lapp til ham hvis det er noe utenom det vanlige han må huske å gjøre 🙃. Ikke helt rett det heller da, men funker best. Metoden fungerer godt i travel førjulstid 😃

Anonymkode: 98557...12c

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår meg ikke på folk som ordner med slikt dagen før. Du kunne jo egentlig ha ordnet dette tidligere i november, ts?

Jøss mannen er på kg

(tuller)

Anonymkode: 02376...597

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville nok også prioritert olje til bilen. Det er fortsatt mange timer igjen til 1.desember.

Anonymkode: fe30a...80b

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Da han endelig gadd å stå opp i dag tidlig, spurte jeg han om han hadde planer for dagen. Han sa han skulle fikse olje til bilen, ellers ingenting. Jeg spurte om han kunne ordne julekalenderne og, noe han motvillig sa ja til. Det gadd han tydeligvis ikke da, så nå må jeg fikse det, sammen med leksehjelp til barna (han skjønner ikke hva han skal hjelpe med), middag (han klarer å svi Toro tomatsuppe) og alt annet mamma må gjøre. Etter at jeg har vært hele dagen på jobb. Men det er kanskje bare sånn det skal være. (Og så lurer han på hvorfor jeg ikke vil ligge med han.)

Ts

• Liker 11
  • Hjerte 14
  • Nyttig 23
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje han følte seg usikker på hele greia? Mannen min gjør veldig mye hjemme og med barna, han tar ansvar på lik linje som meg. MEN, han er ofte mer usikker på ting. Skal han pakke matpakker så må han liksom ha meg til å gå over å se at alt er greit, at det er nok mat osv. Pakker han sekk til barnehagen, så må jeg gå over å se at alt er med fordi han er redd for at han har glemt noe. Vi damer har en tendens til å ha mer «orden i sakene» når det kommer til sånt. Kanskje han rett å slett bare følte seg veldig usikker på hvordan han skulle fordele gavene?

Jeg vet med meg selv at jeg er kjapp på å kritisere mannens gjøremåte på ting (prøver å ta tak i meg selv 😛). Var dere enig i at han skulle ordne dette, eller var det noe du mente at han skulle gjøre?

Fint at du jobber med deg selv. Regel nr 1 for å få fart på praktisk husarbeid for både mann og barn er å akseptere at de gjør det med en annen standard enn din og glede deg over deres framgang.

Du er inne på noe, det kan tenkes at gubben var usikker/ utenfor komfort og kompetansesonen.  Prokrastrinering er også en felle mange går i, vet dere hvordan man bekjemper prokrastrinering?

Endret av I Grosny
  • Liker 9
Skrevet

Da han endelig gadd å stå opp i dag tidlig, spurte jeg han om han hadde planer for dagen. Han sa han skulle fikse olje til bilen, ellers ingenting. Jeg spurte om han kunne ordne julekalenderne og, noe han motvillig sa ja til. Det gadd han tydeligvis ikke da, så nå må jeg fikse det, sammen med leksehjelp til barna (han skjønner ikke hva han skal hjelpe med), middag (han klarer å svi Toro tomatsuppe) og alt annet mamma må gjøre. Etter at jeg har vært hele dagen på jobb. Men det er kanskje bare sånn det skal være. (Og så lurer han på hvorfor jeg ikke vil ligge med han.)

Ts

Å du valgte å få ikke bare 1, men flere barn med han… Regner med han ikke fikk en personlighetsforstyrrelse rett etter fødsel av førstemann. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Men hvis du tydeligvis allerede vet at han er ubrukelig, hvorfor blir du overrasket?

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Nå må du huske at det er du som har valgt denne mannen da, og valgt han som far til dine barn. Da kan du enten ta ansvar for det valget, og gjøre det som skal til for at dere fungerer som mann, kone, far og mor, eller du kan fortsette å bo sammen med han uten å ha sex, klage her inne, føle deg uheldig, etc.

Anonymkode: 3a9a6...0ed

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Ja, du gjør alt og leker martyr mens du sutrer over mannen din. 

For mange slike kvinner.

Anonymkode: 071b6...57f

• Liker 12
Skrevet

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Du er jo tydligvis med på å bidra til denne elendighet.

Anonymkode: d8136...209

• Liker 3
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Fint at du jobber med deg selv. Regel nr 2 for å få fart på praktisk husarbeid for både mann og barn er å akseptere at degjør det med en annen standard enn din og glede deg over deres framgang.

Du er inne på noe, det kan tenkes at gubben var usikker/ utenfor komfort og kompetansesonen.  Prokrastrinering er også en felle mange går i, vet dere hvordan man bekjemper prokrastrinering?

Her deler vi husarbeid og praktiske gjøremål etter interesse. Mannen liker best å lage mat og vaske gulv, jeg syns det er greit å ta meg av klær, utstyr til barna, handle og planlegge middager. Mannen fjerner snø, jeg ordner med det økonomiske. Når det kommer til barna, levering/henting i barnehage, aktivisering, bleieskift, mating, bading, legging osv så delere vi 50/50 etter hva som passer best fra dag til dag. Hadde jeg fått ansvar for gressklipping og vasking av gulv så hadde det blitt sjeldnere enn det han foretrekker. Hadde han tatt klesvask så hadde det nok også blitt sjeldnere enn jeg foretrekker.

Julegaver og kalendere har jeg ansvar for å handle inn til. Vi pakker inn sammen på kveldene, med julemusikk og kakao 🎅🏻🤶🏼

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...