Gå til innhold

Sladder på kafferommet på jobb - OK å droppe lunsj og kaffepause med andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt en del utskiftinger av personell i det siste, både i ledelsen og "på gulvet". Etter dette skiftet har atmosfæren i kaffekroken endret seg betraktelig. Nesten hver eneste gang vi har lunsj eller kaffe sammen, diskuteres det sladder om personer som ikke er til stede. Ofte på en lite flatterende måte. Jeg er "allergisk" mot sladder, og ønsker ikke å være en del av slike diskusjoner. Jeg blir kvalm av å høre hvordan mennesker som ikke er til stede, blir diskutert. Greit av meg å ta lunsj og kaffe på kontoret for å unngå det? Jeg klarer nok å finne på en "gyldig" unnskyldning til det.

Anonymkode: 2ed4b...f6c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. Du er fri til å bruke pausene som du vil.

I alle mine jobber har det vært mange som har spist ved pulten sin, eller andre steder, og ikke hengt med kollegaene i pausene. Det gjør jeg ofte selv også, for å få en reell pause. 

Anonymkode: 8d9a2...41b

Skrevet

Kan du ikke heller prøve å endre det?

Anonymkode: 4d738...ef3

Skrevet

Kan du få opp krok-regler? 

Rydd opp etter deg

Ha en hyggelig tone

Ikke snakk om de som ilke er tilstede

Osv osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du få opp krok-regler? 

Rydd opp etter deg

Ha en hyggelig tone

Ikke snakk om de som ilke er tilstede

Osv osv

Har dette fungert noe sted noen gang? På samtlige kontorlokaler jeg har jobbet har det hengt ørten lapper ala "rydd etter deg", "moren din jobber ikke her", osv, og likevel står det stabler med skitten oppvask rundt hele pause-området, og oppvaskmaskinen står der helt tom.. 

Anonymkode: 8d9a2...41b

• Liker 1
Skrevet

Jeg var vikar på et sted i et par mnd. Der var det en sånn lapp på pauserommet. Veldig detaljert om at man ikke skal kommentere hva andre kjøper/spiser i lunsjen (dagligvarebutikk), at man ikke skal snakke dritt osv. Tydelig at miljøet ikke var helt bra der. Hørte ikke så mye negativt på pauserommet, men derimot i brødavdelinga f.eks. sto de eldre damene og snakka om en nyansatt som gjorde så godt han kunne. Og de damene ble snakka negativt om på naboavdelinga osv. Og, en gjeng spiste ikke på pauserommet, men hadde et egen pausekrok på lagerområdet. De snakka flere ganger piss om noen når jeg gikk forbi.

Tror jeg ville snakka med sjefen, så han kunne gjort det klart at drittsnakk i arbeidstida blir slått ned på.

Anonymkode: c058e...8df

Skrevet

Dette er et arbeidsmiljø-problem som leder bør ta tak i på et morgenmøte eller personalmøte. Det er så utrivelig med slik barnslig oppførsel, og de som driver med sånt forstår ikke at det er de selv som virker enkle og uutviklede. 

Anonymkode: 499d1...b59

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du ikke heller prøve å endre det?

Dette er som å svømme mot en tsunami. 

Jeg har prøvd og feilet her. Det er en vanvittig jobb å styre samtaler. Man må komme med nesten alle temaer og være kjempeaktiv for å distrahere folk som helst vil baksnakke. 

Ts, spis lunsj på kontoret. Og se etter ny jobb? Høres ut som et dårlig arbeidsmiljø der

Anonymkode: c50e2...af6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er som å svømme mot en tsunami. 

Jeg har prøvd og feilet her. Det er en vanvittig jobb å styre samtaler. Man må komme med nesten alle temaer og være kjempeaktiv for å distrahere folk som helst vil baksnakke. 

Ts, spis lunsj på kontoret. Og se etter ny jobb? Høres ut som et dårlig arbeidsmiljø der

Anonymkode: c50e2...af6

Dårlig miljø er vanlig, derfor best å styre seg selv i arbeidslivet. Ikke inngå i personlige forhold, beste jeg har funnet ut av.

Matpausen tar man der man vil selv, for min del går jeg ut av bygget jeg jobber i som en avkobling. Det er deilig :) Når våren kommer igjen spiser jeg utendørs... en time-out er viktig :) 

Anonymkode: b8aad...803

Skrevet

Dette er folk som ikke har noe mer interresant å prate om. Enkle mennesker uten hverken kunnskap eller interesse for politikk, samfunn eller kultur.

Anonymkode: 8e259...383

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er et arbeidsmiljø-problem som leder bør ta tak i på et morgenmøte eller personalmøte. Det er så utrivelig med slik barnslig oppførsel, og de som driver med sånt forstår ikke at det er de selv som virker enkle og uutviklede. 

Anonymkode: 499d1...b59

Samtlige tre ledere er med på galskapen. 

• Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har hatt en del utskiftinger av personell i det siste, både i ledelsen og "på gulvet". Etter dette skiftet har atmosfæren i kaffekroken endret seg betraktelig. Nesten hver eneste gang vi har lunsj eller kaffe sammen, diskuteres det sladder om personer som ikke er til stede. Ofte på en lite flatterende måte. Jeg er "allergisk" mot sladder, og ønsker ikke å være en del av slike diskusjoner. Jeg blir kvalm av å høre hvordan mennesker som ikke er til stede, blir diskutert. Greit av meg å ta lunsj og kaffe på kontoret for å unngå det? Jeg klarer nok å finne på en "gyldig" unnskyldning til det.

Det går helt fint. Hos oss er det ikke sånn, takk og pris, men det blir trangt om alle spiser lunsj der. Flere velger å spise på plassen, av diverse grunner. En er nok vel sjenert, en annen liker ikke når det blir så mange folk på et lite område, en synes nok vi er litt brautende og prater mye tull (men ikke baksnakking av andre, det blir for teit).

Helt greit :) Vi er flere som passer på å inkludere de som blir stående utenfor i lunsjen på andre måter som fungerer bedre for dem.

Anonymkode: 78c06...711

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...