Gå til innhold

Handle fra Kina/Alibaba - avgifter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tør aldri å kjøpe noe fra utlandet lenger fordi man vet liksom ikke hvor mye avgifter som blir puttet på - Toll og Mva- når det kommer til Norge. Selv en liten klokkereim til 10kr kan bli hundrevis av kroner dyr. MEN slik jeg leser av skattetaten så er de som er VOEC registrert uten avgifter https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/nettbutikker-og-e-markedsplasser-som-er-registrert-i-voec-registeret/ 

Og der er både Amazon og Alibaba. Så noen som har prøvd å kjøpe noe småtteri fra kinesiske online butikker og sluppet unna avgifter ? 
Det jeg skal kjøpe koster bare sånn 100kr, men gidder ikke om det blir import på det. 

Skrevet

Så lenge det er under 300kr med frakt skal man ikke få noe ekstra utgifter.  Men du kan bruke denne https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ om du skal kjøpe noe dyrere.

Jeg kjøper mye fra utlandet, og de har ikke mulighet å gå gjennom alt.  Så tror det er bare halvparten av det jeg kjøper med standar frakt jeg får ekstra gebyrer på.  Men bruker ofte ekspress post, og da er det nesten alltid gebyrer.  Men man prisen for frakten regnes med når de beregner toll osv. 

Skrevet
Stiigen skrev (4 timer siden):

Jeg tør aldri å kjøpe noe fra utlandet lenger fordi man vet liksom ikke hvor mye avgifter som blir puttet på - Toll og Mva- når det kommer til Norge. Selv en liten klokkereim til 10kr kan bli hundrevis av kroner dyr. MEN slik jeg leser av skattetaten så er de som er VOEC registrert uten avgifter https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/nettbutikker-og-e-markedsplasser-som-er-registrert-i-voec-registeret/ 

Og der er både Amazon og Alibaba. Så noen som har prøvd å kjøpe noe småtteri fra kinesiske online butikker og sluppet unna avgifter ? 
Det jeg skal kjøpe koster bare sånn 100kr, men gidder ikke om det blir import på det. 

Har kjøpt mye småtteri fra ali og har ikke fått noe toll eller slikt på det :)

Anonymkode: d4eba...cca

Skrevet
5 hours ago, Stiigen said:

Det er enkelt å finne ut hvor mye de ulike speditørene tar i fortollingsgebyr. Og det er enkelt å bruke tollvesenets importkalkulator.

F.eks. så må man betale 149,- i fortollingsgebyr, 25% i moms (om nettbutikken ikke er medlem av VOEC, hvis de er det betaler du momsen når du handler), og eventuell toll. De fleste varegrupper har ikke toll, som med klokken din her.

Så regnestykket er rimelig enkelt, 149,- + 25% (2,5 kr.) - om Posten blir brukt. DHL og andre kan ha andre satser, men de er som nevnt enkle å finne.

Ikke såå uforutsigbart som du skal ha det til. Og med VOEC-registrerte butikker blir det enklere. Et tips er å skrive VOEC-nummeret på "adresselinje 2" for å sikre at det kommer med.

Anonymkode: 8d4c0...d5c

Skrevet

Hvis det er voec så er moms lagt inn i prisen du betaler, så da betaler du ingenting ekstra når pakken kommer til norge.

Anonymkode: 68c8c...cbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er enkelt å finne ut hvor mye de ulike speditørene tar i fortollingsgebyr. Og det er enkelt å bruke tollvesenets importkalkulator.

F.eks. så må man betale 149,- i fortollingsgebyr, 25% i moms (om nettbutikken ikke er medlem av VOEC, hvis de er det betaler du momsen når du handler), og eventuell toll. De fleste varegrupper har ikke toll, som med klokken din her.

Så regnestykket er rimelig enkelt, 149,- + 25% (2,5 kr.) - om Posten blir brukt. DHL og andre kan ha andre satser, men de er som nevnt enkle å finne.

Ikke såå uforutsigbart som du skal ha det til. Og med VOEC-registrerte butikker blir det enklere. Et tips er å skrive VOEC-nummeret på "adresselinje 2" for å sikre at det kommer med.

Må bare rette til at fortollingsgebyret skal heller ikke komme hvis butikken er med i VOEC.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må bare rette til at fortollingsgebyret skal heller ikke komme hvis butikken er med i VOEC.

Okei, det var det som forvirret meg. Det blir poengløst å kjøpe noe til 10 krone om det er 149 kr i fortolling.

Skrevet

AliExpress er VOEC registrert. Mva legges på i kassen når du går til betaling. 

Anonymkode: 62d0e...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...