AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Vi får mye besøk i jula, En del av besøk kommer med store fine elbiler type tesla/jaguar vi har hatt små brukte elbiler men kjører bare bensin nå ble for dyrt. Når de kommer bruker de laderen mer en en gang, må jo lade kjøre tur lade osv.. sist de var på besøk hadde vi rundt 1500kr ekstra i utgifter med strøm. Det er og vi som kjøper inn det meste med mat osv.. så blir fort dyrt. Vi er de «fattige» i familien men bor mitt i landet på landet i en liten enebolig. Så siden de andre bor Oslo, Stavanger osv møtes vi hos oss. Merker jeg gruer meg til jul og alle de ekstra utgiftene. Jeg vil spørre om de evt kan dekke litt lading, være med å kjøpe inn litt av julematen.. men gubben mener det er smålig.. men det er ikke han som må få matbudsjettet til å gå rundt. Anonymkode: ec4bf...d93 1
Svisle Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Absolutt ikke smålig, men heller derimot en selvfølge at man betaler litt for strømmen man bruker til å lade bilen sin med hos andre... 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Lading tenker jeg er en selvfølge at de som bruker det står for. Maten er det greit å avtale i god tid i forveien, men helt innafor med spleiselag. Anonymkode: 700eb...230 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Kjører bensin nå for elbil ble for dyrt? Nekter jeg å tro… Anonymkode: ad8f2...3ec 6 5
Sofakona Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 1500 kroner i mnd ekstra på noen el biler lader? Vi lader vår bil hverdag og har da varmekabler, varme pumpe, kjører alt av vaskemaskinen, tørketrommel etc og vi betaler ca 2000 hver mnd. Men om dere føler at strømmen blir dyrere og de lader så kan dere jo spørre om de kan dekke det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 Helt greit å spørre, forundrer meg stort at de ikke selv har tilbudt å hjelpe! Når jeg skal besøke min mor før jul så spør jeg ALLTID hva jeg skal ta med. Det vanlige er at jeg tar med halvparten av ingrediensene når vi skal bake sammen, og kjøper med diverse matvarer som mangler for mellom 200-400 kr til juleaften eller nyttårsaften, men dette må jo tilpasses utgiftsnivået deres. Angående lading så er det jo bare å skrive en melding til alle med "det går fryktelig mye strøm til lading av elbiler i julen, blir veldig glad om dere kan vippse meg litt hver gang dere lader så vi deler på regningen." Anonymkode: f08ec...c05 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Om de kjører Tesla og jaguar kan de fint lade på hurtigladere på veien- helt unødvendig å måtte lade hos dere.. Dere kan fint få de andre til å dekke maten også .. spør om de kan handle inn til feks julefrokost eller invitere til spleiselag... Anonymkode: 35f52...537 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 Sofakona skrev (15 minutter siden): 1500 kroner i mnd ekstra på noen el biler lader? Vi lader vår bil hverdag og har da varmekabler, varme pumpe, kjører alt av vaskemaskinen, tørketrommel etc og vi betaler ca 2000 hver mnd. Men om dere føler at strømmen blir dyrere og de lader så kan dere jo spørre om de kan dekke det. Strømprisen der du bor, er ikke strømprisen der alle andre bor... Så langt deres bil har kjørt, er ikke så langt alle andres bil har kjørt.. Om de har kjørt langt for å komme til ts, kan de fort ha behov for å lade mye. Og er strømprisen hos ts lik strømprisen her, er det dyrt. TS: selvsagt er det ikke smålig å spørre om de kan betale for ladingen. Jeg (som også har en stor el-bil) synes det er helt ufattelig at folk bare "tar seg til rette" og lader hos andre uten å betale for seg. Det kunne ikke ramlet meg inn. Selvsagt skal man betale om man lader bilen hos folk - og man spør om lov først. Ingen ville vel tatt seg til rette og forsynt seg av bensinkannen de fant i garasjen, uten å spørre og lov, og uten å betale for det.. Anonymkode: 28d85...de2 2
penny_ Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 1500 kr for noen dager? Så dyrt er det vel ikke. Jeg har elbil og lader nesten kun hjemme. Betaler ca 1000 kr i året... Har man en dyr elbil, så trenger man ikke å lade hver gang man har kjørt en liten tur til butikken. Dere skal vel ikke på roadtrip i jula? 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 Hvor dyr strøm har dere? Det var mye for å lade bil. Tror ikke teslaen vår tar så mye på en måned en gang 😳 Anonymkode: aa740...f80
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 penny_ skrev (2 minutter siden): 1500 kr for noen dager? Så dyrt er det vel ikke. Jeg har elbil og lader nesten kun hjemme. Betaler ca 1000 kr i året... Har man en dyr elbil, så trenger man ikke å lade hver gang man har kjørt en liten tur til butikken. Dere skal vel ikke på roadtrip i jula? Igjen: strømprisene varierer avhengig av hvor i landet man bor... Det kan være mange ganger dyrere fra ett fylke til et annet. Og altså: det høres på ts ut som om de kommer langveisfra (oslo, stavanger, er et stykke imellom..), og da kan man fint bruke mye av batteriet, spesielt om det er kaldt. Det er ikke snakk om å smålade til butikken, men de må jo lade for å komme seg hjem igjen fra besøket. Anonymkode: 28d85...de2 2
exictence Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 Synes absolutt de som ladder skal betale for det de lader og gjerne litt mer sm takk for lånet. Jeg hadde sagt: Det hadde vært fint om dere betalte litt for å lade bilen deres. Det hadde jeg satt pris på.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 si "laderen er gåen, husk å lade før dere kommer" Anonymkode: 605ba...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 penny_ skrev (5 minutter siden): 1500 kr for noen dager? Så dyrt er det vel ikke. Jeg har elbil og lader nesten kun hjemme. Betaler ca 1000 kr i året... Har man en dyr elbil, så trenger man ikke å lade hver gang man har kjørt en liten tur til butikken. Dere skal vel ikke på roadtrip i jula? 1000 ,- i ÅRET? Hvor lite kjører du?😂 Anonymkode: 2beb5...558
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 Ta ned laderen da? Dere trenger den vel ikke selv?😅 Anonymkode: 2beb5...558
Illuminatum Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Strømprisen der du bor, er ikke strømprisen der alle andre bor... Så langt deres bil har kjørt, er ikke så langt alle andres bil har kjørt.. Om de har kjørt langt for å komme til ts, kan de fort ha behov for å lade mye. Og er strømprisen hos ts lik strømprisen her, er det dyrt. TS: selvsagt er det ikke smålig å spørre om de kan betale for ladingen. Jeg (som også har en stor el-bil) synes det er helt ufattelig at folk bare "tar seg til rette" og lader hos andre uten å betale for seg. Det kunne ikke ramlet meg inn. Selvsagt skal man betale om man lader bilen hos folk - og man spør om lov først. Ingen ville vel tatt seg til rette og forsynt seg av bensinkannen de fant i garasjen, uten å spørre og lov, og uten å betale for det.. Anonymkode: 28d85...de2 La oss si at strømprisen er 5 kroner. Det betyr at det du betaler INKLUDERT MVA og nettleie blir ca 2 kr/kwh Har man tomt batteri vil det ofte koste rundt en 100lapp. Skal være et langt besøk før kostnaden som TS hadde ved forrige besøk med ekstra kostnader til strøm på 1500 Endret 30. november 2023 av Illuminatum 2
exictence Skrevet 30. november 2023 #17 Skrevet 30. november 2023 Illuminatum skrev (1 minutt siden): La oss si at strømprisen er 5 kroner. Det betyr at det du betaler INKLUDERT MVA og nettleie blir ca 2 kr/kwh Har man tomt batteri vil det ofte koste rundt en 100lapp Men rundt en 100 lapp x ca 5 biler, blir ca 500 kr. Og det er litt mye for noen.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #18 Skrevet 30. november 2023 Spoiler Jeg tror vi må tørre å prate med hverandre. Om gjestene deres er velfødde, har det sikkert ikke falt dem inn at strøm/mat koster og at dere har mindre å rutte med. Kan dere si noe sånt som at "vi gleder oss til dere kommer, og er glade vi skal feire sammen, men vi håper dere som skal lade elbil vil bidra til strømkostnader". Jul, mat og strøm ER dyrt Anonymkode: f7024...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #19 Skrevet 30. november 2023 exictence skrev (Akkurat nå): Men rundt en 100 lapp x ca 5 biler, blir ca 500 kr. Og det er litt mye for noen. Og så legge til at de kjører ut mer enn en gang. Det er lov å si fra TS, ev si at laderen er defekt så de må huske å hurtiglade før de kommer. Anonymkode: 8d1ad...e13
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Skrevet 30. november 2023 Jeg tolker det slik at de 1500kr ikke bare er lading, men også dusjing, oppvarming, matlaging etc med flere personer på besøk i hus. Vi har nyere elbil selv og bor i et dyrt strømområde, og 1500kr er en helt hinsides sum for hjemmelading over en kort periode. Og det er helt innafor at det skal vippses for ladingen, vi tilbyr alltid å vippse en hundrelapp om vi lader hos andre. Så enten må du sette en symbolsk sum, eller så må du regne ut ladekostnad i etterkant. Evt kan du inkludere litt dusj og oppvarming og, og kanskje matkostnad i tillegg, og forklare at det er litt stramt økonomisk for tiden. Jeg som gjest hadde ikke hatt problemer med å bidra til husholdningen jeg skal være gjest hos i noen dager. Anonymkode: 86084...e85 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå