AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Del Skrevet 30. november 2023 For noen år tilbake leste jeg i et norsk julehefte i salg i bokhandelen, en historie som jeg GJERNE skulle funnet igjen. Jeg husker ikke -hvilket- hefte det var, eller nøyaktig hvilket år, men jeg mener det var 2019 eller 2020, kanskje 2022, men tviler. Hvert fall ikke før 2019. Uansett. Det var et utdrag fra en lengre tekst, og historien som ble fortalt handlet om personene Hans og Thea og hvordan de feiret jul sammen med andre familiemedlemmer. Jeg mener å huske at dette var en gammel fortelling, ikke moderne. Den kan ha vært svensk eller dansk original også. Dette var altså IKKE en fortelling fra et tegneseriehefte, men mer ala Juleroser-stil. Jeg husker at jeg syns det var en så fin beskrivelse av julen, og skulle så gjerne funnet tilbake! Når jeg har prøvd å google får jeg kun opp Hjem Til Jul-artikler så det har hjulpet meg absolutt ingenting Jeg husker dessverre ikke noe mer enn dette… er det noen som kan hjelpe meg??? Anonymkode: 7d6b0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Del Skrevet 30. november 2023 2019, kanskje 2020, eller 2021. IKKE 2022 😂 skrev feil. Men mest sannsynlig 2019 eller 2020. Anonymkode: 7d6b0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 30. november 2023 #3 Del Skrevet 30. november 2023 Spør i en bokhandel hvis du ikke får svar her. Mange ansatte som har god hukommelse der jeg pleier å handle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Del Skrevet 30. november 2023 Belima skrev (Akkurat nå): Spør i en bokhandel hvis du ikke får svar her. Mange ansatte som har god hukommelse der jeg pleier å handle. Har spurt tidligere(i fjor da), de visste ikke. Tenkte høre på biblioteket også takk! Anonymkode: 7d6b0...4bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Del Skrevet 30. november 2023 Margits minner fra barndommens jul i Kveinå / Bandt stearinlys fast til juletreet 26. des. 2021 — Seks jenter og seks gutter. Det var tjue år mellom første- og sistefødte. Moren Thea var heimeværende og faren Hans bygde båt. De bodde på et ... Anonymkode: 08fa0...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Margits minner fra barndommens jul i Kveinå / Bandt stearinlys fast til juletreet 26. des. 2021 — Seks jenter og seks gutter. Det var tjue år mellom første- og sistefødte. Moren Thea var heimeværende og faren Hans bygde båt. De bodde på et ... Anonymkode: 08fa0...54b Takk for forslag, men dette er en avisartikkel, og ikke et utdrag fra en historie trykket i et julehefte… I fortellingen var ikke Hans og Thea heller foreldrene. Anonymkode: 7d6b0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Del Skrevet 17. januar Dytt… 😂 ikke lenger jul - men jeg leter fremdeles!! Har spurt på biblioteket, de kunne ikke hjelpe meg. Anonymkode: 7d6b0...4bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bella78 Skrevet 17. januar #8 Del Skrevet 17. januar (endret) Det er et julehefte som heter «juletre», det er vel eldre historier. Husker du hvordan det så ut på utsiden? 😊 https://www.platekompaniet.no/bok/skjonnlitteratur/moderne-litteratur/nana-rise-lynum-juletre-2019-bok-bok-pocket?gad_source=1&gbraid=0AAAAADsxqIZEl2GeXubTV7AM6vYrO6Kpp&gclid=EAIaIQobChMIvpOqrqLlgwMVG1mRBR0QbA7PEAQYASABEgJJifD_BwE Endret 17. januar av Bella78 La inn link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Del Skrevet 17. januar Ringer det noen bjeller når du ser disse? Anonymkode: 3af34...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Del Skrevet 17. januar Takk for forslag. Litt av problemet er at jeg jobbet i bokhandel den gangen og leste historien på jobb, så jeg kjenner igjen alle heftene men aaaaner ikke hvilket den historien var i… Anonymkode: 7d6b0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Del Skrevet 17. januar Jeg har prøvd å søke litt, men kommer dessverre ut blankt. Jeg vil anbefale deg å sende en mail til Sølvberget, biblioteket i Stavanger! Der er de veldig flinke til å finne ting med kun noen få stikkord, som du har. Jeg har brukt dem før, og du vil bli overrasket over hvilke ressurser de har. Anonymkode: 7b921...9b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bella78 Skrevet 18. januar #12 Del Skrevet 18. januar Du kan jo sende en mail til den du tror gav det ut - feks Norsk barneblad - og spør om de kjenner igjen historien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Del Skrevet 19. januar Bella78 skrev (14 timer siden): Du kan jo sende en mail til den du tror gav det ut - feks Norsk barneblad - og spør om de kjenner igjen historien? Problemet er at jeg ikke husker hvem slm ga den ut. Det finnes ti tusen norske forlag - det er litt tapt sak det der altså 😂 Anonymkode: 7d6b0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bella78 Skrevet 19. januar #14 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at jeg ikke husker hvem slm ga den ut. Det finnes ti tusen norske forlag - det er litt tapt sak det der altså 😂 Anonymkode: 7d6b0...4bd Men det er vel ikke så mange som gir ut julehefter, og den kjeden bokhandel du jobbet i har vel avtaler med enda færre forlag igjen? Norsk barneblad, egmont, Cappelen Damm har vel de vanligste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #15 Del Skrevet 17. november Drar opp denne tråden igjen i håp om å finne svar! Anonymkode: 7d6b0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #16 Del Skrevet 17. november Gjest Bella78 skrev (På 19.1.2024 den 10.44): Men det er vel ikke så mange som gir ut julehefter, og den kjeden bokhandel du jobbet i har vel avtaler med enda færre forlag igjen? Norsk barneblad, egmont, Cappelen Damm har vel de vanligste? Bokhandelen jeg jobbet i da (mindre kjede) har de samme juleheftene som de store bokhandlene. Det vet jeg, all den tid jeg har jobbet i både Norges største kjede og en mindre Jeg skjønner det er problematisk når jeg ikke engang husker hvilket ÅR jeg leste historien… 😂😂😂 Kan godt hende jeg har blandet navnene og… helt håpløst 😂 Anonymkode: 7d6b0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #17 Del Skrevet 18. november Har du prøvd chat gpt? Hvis det er en kjent tekst Anonymkode: 235be...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå