AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Spør for noen andre her. En syk person som sliter med å få tak i bolig som dekker nødvendig utgifter på minstesats på AAP. Når utbetaling etter skatt er ca 10.000kr før skatt er ca 14.000kr. Billigste bolig er på 7500kr ink strøm, nett osv. Dvs ca 2500kr i mnd til mat. Antar man kan øke evnt bostøtte. Men finner ikke ut hva minstesats iht levekostnader er. Alternativene er 5000kr uten strøm,nett osv. og det gir litt mer ustabile utgifter. Evnt kollektiv, men det går ikke pga helse utfordringene Pr.dd. Personen bor nå midlertidig hos venner, pga ikke råd til egen bolig. Og en situasjon som oppstod. Men vrient å finne noe denne personen har råd til på minstesats. Hvor mye kan man forvente iht bostøtte? Anonymkode: ad646...e95 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Hvis du tenker på sosialhjelp så er det veiledende satser, men hver sak skal ses individuelt. Man kan derfor få både høyere og lavere enn satsene. Det er aldri feil å sende inn en søknad, men han får ikke til husleie hvis han ikke har skrevet en husleiekontrakt og skal flytte inn. Men han kan ta kontakt med sitt lokale Nav-kontor og få informasjon om hva de dekker i hans situasjon. Anonymkode: acd79...aa6
Angelheart2 Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. livsopphold for en person er vel omtrent 6000,- litt forskjellig fra kommune til kommune. Dersom man har igjen mindre enn livsoppholdssatsen etter at hus og strøm er betalt så kan man få supplering, uavhengig av om man har lønn, AAP eller ingenting. Det vil si at dersom du kun sitter igjen med 5.000,- etter at du har betalt hus og strøm så kan du ha rett på sosialstønad på rundt tusenlappen. Det er ingen som får 10.000,- i livsopphold i tillegg til hus og strøm. Satsene dersom man har barn er selvsagt annerledes, da barna også skal ha til livsopphold, men i saken her skjønte jeg at det er en person som bor alene. 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f Målet her er vel å komme i jobb da. Men er man syk, så er jeg nå glad man ikke blir kastet på gata uten noen ting. Jeg vet ikke hvilke utgifter du evnt har. Denne personen har ingen lån og sløser ikke med penger. Men 2500 kr til mat og klær pr.mnd er ikke til å leve av. Ikke med dagens matpriser. Så du skal iallefall være glad du er frisk. Anonymkode: ad646...e95 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis du tenker på sosialhjelp så er det veiledende satser, men hver sak skal ses individuelt. Man kan derfor få både høyere og lavere enn satsene. Det er aldri feil å sende inn en søknad, men han får ikke til husleie hvis han ikke har skrevet en husleiekontrakt og skal flytte inn. Men han kan ta kontakt med sitt lokale Nav-kontor og få informasjon om hva de dekker i hans situasjon. Anonymkode: acd79...aa6 Det vites. Men vi hjelper til evnt et par mnd. Med litt ekstra til mat. Så planen er evnt å få tak i leilighet, også søke etterpå. Men spm er jo hvor mye man har rett på til øvrig livsopphold, som minste sats til sånt. Ellers blir det litt håpløst. Siden det har vært litt vrient å få ønsket hjelp på tidligere bosted, ogcfikk god hjelp, på forrige. Er det ønskelig å bo der man får hjelp. Så man ikke ender opp evig på nav Anonymkode: ad646...e95 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Angelheart2 skrev (1 time siden): Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. livsopphold for en person er vel omtrent 6000,- litt forskjellig fra kommune til kommune. Dersom man har igjen mindre enn livsoppholdssatsen etter at hus og strøm er betalt så kan man få supplering, uavhengig av om man har lønn, AAP eller ingenting. Det vil si at dersom du kun sitter igjen med 5.000,- etter at du har betalt hus og strøm så kan du ha rett på sosialstønad på rundt tusenlappen. Det er ingen som får 10.000,- i livsopphold i tillegg til hus og strøm. Satsene dersom man har barn er selvsagt annerledes, da barna også skal ha til livsopphold, men i saken her skjønte jeg at det er en person som bor alene. Så man kan forvente evnt 6000 minus skatt til øvrig livsopphold? Anonymkode: ad646...e95
Angelheart2 Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så man kan forvente evnt 6000 minus skatt til øvrig livsopphold? Anonymkode: ad646...e95 Sosialstønad er skattefritt. Men det er viktig å si at alt utenom hus og strøm skal gå av livsoppholdet, så dersom det du sitter igjen med er etter at lån, regninger eller andre faste utgifter er trukket så får du jo ikke så mye.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Bostøtte varierer etter hvor en bor, hva slags type stønad, inntekt, barn. Husbanken har bostøttekalkulator - enkleste er å sjekke den. Og vedkommende kan nok søke supplerende sosialstønad. Bør be om et møte, med økonomirådgiver hos nav, og få gjennomgått økonomien sin og hjelp til å søke. Hva nav går med på av boutgifter varierer også, fordi boligpriser varier i landet. Husk at dette med bolig, bostøtte, sosialstønad egentlig er kommunale tjenester, (som er samordnet med NAV) som kan ha lokale tilpasninger - derfor er det litt vrient å svare nøyaktig. Anonymkode: d7a7f...97b 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f 10.000 i livsopphold? Hvor i landet er det? Anonymkode: 8c417...7bd
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f Du vet at du kan søke om bostøtte og supplerende sosialhjelp selvom du er i jobb? Hvilken kommune bor du i som har så høye satser? Anonymkode: 32f1d...731 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f Fantasihistorie, som jo er helt feil. Bolig er ikke en statisk greie, rundt 7000 kroner er feil. Man får ikke 10000 til livsopphold, det er også feil. Det er ikke luksus, men det blir en subjektiv mening. Anonymkode: 3103d...c04 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 Har livsopphold satser økt? Tenker sa på at alt annet har økt i det siste Anonymkode: fce71...182
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har livsopphold satser økt? Tenker sa på at alt annet har økt i det siste Anonymkode: fce71...182 Anonymkode: 009e3...187
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f Stort sett alt du sier her er jo feil da. Og du roter sammen flere ulike stønader og regler, samt tar helt urealistiske summer ut av lufta. Men har du veldig lav inntekt, så har alle mulighet til å søke NAV om supplerende sosialstønad Anonymkode: d7a7f...97b 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Anonymkode: 009e3...187 Viktig å ta med - dette er veiledende satser. Ikke en rettighet. NAV sosial skal alltid gjøre behovsprøvde vurderinger, og det inkluderer ting som ulike levekårsutgifter på ulike steder i landet. Sitat « Satsene i de veiledende retningslinjene må derfor regnes som et veiledende utgangspunkt for det skjønnet som skal utøves, og kan ikke erstatte individuelle vurderinger.» https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/for-kommunen/nyheter/nye-statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2023 Anonymkode: d7a7f...97b 2
AndreaJohan Skrevet 30. november 2023 #17 Skrevet 30. november 2023 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: Endret 30. november 2023 av AndreaJohan
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #18 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg sitter igjen med ca 5000kr til livsopphold etter alt er betalt, og jeg er i jobb. Har vurdert lenge om jeg burde slutte å jobbe og bare gå på sosialen, for da får jeg rundt 10000kr til livsopphold, dekket bolig, strøm og internet. Men jeg klarer ikke helt å gjøre det, pga samvittighet og jeg liker å jobbe. Men økonomisk hadde jeg hatt ca dobbelt så mye om jeg ikke jobbet. Du får dekket rundt 7000kr for bolig med AAP, strøm blir dekket og internet. Også får man ca 10000kr utenom til livsopphold. Det er luksus. Er nesten ikke vits å jobbe i lavtlønnsyrker lenger. Anonymkode: 3a81f...56f Det er et ekstremt lavtlønnet yrke isåfall.. de fleste lavtlønnede tjener ihvertfall 350 000kr i året og sitter igjen med 21-23000kr etter skatt. 17000kr totalt på NAV er isåfall lavere det man tjener som lavtlønnet. Det ville innebæret en timelønn på ca 115kr etter skatt. Jeg jobber 70% og har utbetalt 22000kr/mnd i lavtlønnet yrke. Men jeg har lave livskostnader, så jeg har valgt å jobbe redusert. Anonymkode: 57e39...52e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #19 Skrevet 1. desember 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Målet her er vel å komme i jobb da. Men er man syk, så er jeg nå glad man ikke blir kastet på gata uten noen ting. Jeg vet ikke hvilke utgifter du evnt har. Denne personen har ingen lån og sløser ikke med penger. Men 2500 kr til mat og klær pr.mnd er ikke til å leve av. Ikke med dagens matpriser. Så du skal iallefall være glad du er frisk. Anonymkode: ad646...e95 Enda værre er det at de som har dyp gjeld de ikke klarer å betale tilbake, som har fått gjeldsordning har 10 412 kr å rutte med etter alt er betalt. Aner ikke hvorfor de har mulighet til beholde såpass mye når de har milliongjeld. Anonymkode: 3a81f...56f
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #20 Skrevet 1. desember 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er et ekstremt lavtlønnet yrke isåfall.. de fleste lavtlønnede tjener ihvertfall 350 000kr i året og sitter igjen med 21-23000kr etter skatt. 17000kr totalt på NAV er isåfall lavere det man tjener som lavtlønnet. Det ville innebæret en timelønn på ca 115kr etter skatt. Jeg jobber 70% og har utbetalt 22000kr/mnd i lavtlønnet yrke. Men jeg har lave livskostnader, så jeg har valgt å jobbe redusert. Anonymkode: 57e39...52e Har selv 80% og kunne lett gått ned til 50% og tjent det samme pga jeg hadde fått dekket mye av boligutgiftene da. Anonymkode: 3a81f...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå