Gå til innhold

Fortvilet. 5 åring som tisser seg ut.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har hatt korte perioder som går bra. Han sover også ca 10 timer om natten der han aldri har uhell, og våkner og går på do hvis han må. Derfor tenker vi det ikke er medisinsk, han bare gidder ikke/tar seg ikke tid. 

Han blir ikke flau av å tisse seg ut, det virker ikke som om han bryr seg noe særlig om det skjer. 

Føler vi har prøvd ALT! Diverse belønninger, og mye oppmuntring. Har også tegnet et symbol på hånden for at han skal huske å gå på do. Er hovedsaklig i barnehagen det skjer uhell, og det virker som om de har gitt helt opp og blir sure av situasjonen. 

Noen som har noe bra tips til hva vi kan gjøre?? Han begynner på skolen etter sommeren, så jeg stresser litt. 

Anonymkode: 0ecdf...67f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke tips, men sliter litt med det samme. Snakket med en lærer og hun sa det var normalt 1-3 elever som tisset på seg i hver av klassene hun hadde nå i småskolen. Og at det gikk fint. Det roet meg litt iallfall.

Anonymkode: a7b7a...92f

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har hatt korte perioder som går bra. Han sover også ca 10 timer om natten der han aldri har uhell, og våkner og går på do hvis han må. Derfor tenker vi det ikke er medisinsk, han bare gidder ikke/tar seg ikke tid. 

Han blir ikke flau av å tisse seg ut, det virker ikke som om han bryr seg noe særlig om det skjer. 

Føler vi har prøvd ALT! Diverse belønninger, og mye oppmuntring. Har også tegnet et symbol på hånden for at han skal huske å gå på do. Er hovedsaklig i barnehagen det skjer uhell, og det virker som om de har gitt helt opp og blir sure av situasjonen. 

Noen som har noe bra tips til hva vi kan gjøre?? Han begynner på skolen etter sommeren, så jeg stresser litt. 

Anonymkode: 0ecdf...67f

Høres ut som barnehagen må følge opp bedre. Ber de han gå på do flere ganger om dagen?

Anonymkode: b1e6a...0ed

• Liker 1
Skrevet

Nå som alle elevene skal passe inn i samme boksen, så da blir det morro om man skiller seg ut. Det fører til utallige ulike diagnoser og psykiske lidelser. Men det er det samfunnet alle vil ha, ut i fra hvordan dem stemmer for at Norge skal styres fra Brussel. Nvm tror ikke så mange vet hva som skjer bak fasaden.

Anonymkode: 202ae...715

Skrevet

Veldig spesielt at barnehagen blir sure? Jobber selv i barnehage og vi opplever det samme med noen barn i samme alder. Da setter vi inn tiltak, som for eksempel å følge disse barna på do til faste tidspunkt hver dag. 

Anonymkode: 85ab0...d65

• Liker 3
Skrevet

Hadde det samme her. Min tok seg rett og slett ikke tid til å gå på do. 

Fikk heldigvis et godt samarbeid med barnehagen, hvor han fikk faste tider til å gå på do. Før måltid, og før de gikk ut. 
Skled litt ut da han startet i første klasse, men samarbeid med lærer der også, hvor han måtte gå på do før spising, og før SFO. Så gikk det seg til.

Anonymkode: d490d...fdc

Skrevet

Vår barnehage er veldig flinke med å følge opp de som skal på do. Noen trenger mer rutine og oppmuntringer enn andre og det må de tilrettelegge for. Når det blir en rutine å gå på do til visse tider er det også lettere for barnet å huske det selv.

Anonymkode: 27602...afd

Skrevet

Jeg har ingen gode råd, men vil bare si at vår slet med det samme siste året i barnehagen. Heldigvis ble det bedre ved skolestart. 
Tror denne alderen kan være litt utfordrende for noen barn. De er så veldig inne i leken og har ikke tid til dobesøk. Enig med at barnehagen må ta ansvar her. Sende barnet på do til faste tider. 

Anonymkode: 6892d...e19

Skrevet

Gutten vår begynte å tisse seg ut med vilje i barnehagen når de var ute for å få gå inn litt og sikkert litt voksenkontakt. Da var han 4. Vi kjøpte bleier og sa at det måtte han ha på hvis han skulle tisee seg ut ute. Det var 5 dager med bleie så slutta han. Fikk litt motstand av bhg på dette da de mente det var uhell, men når jeg måtte vaske to lag ull og uteklær hver dag (noen ganger to skift også) ble jeg møkk lei. Hvem har enda flere ytterklær enn dette liggende hvis det ikke tørker til neste dag? Og han innrømte at han gjorde det med vilje etter at det gikk seg til.

Anonymkode: 00c93...16d

Skrevet

Vi har en i småskolen som tisset på seg en gang etter at han begynte på skolen. Jeg var fortvilet og var redd han skulle bli ertet. Da jeg snakket med læreren sa hun at sånt var helt vanlig og dagligdags, det var mange som hadde uhell og glemte å løpe på do fortsatt, eller ikke rakk det.

Anonymkode: f6563...c3c

Skrevet

Hvis barnet ikke kan holde seg blir det bleie. 

Anonymkode: 45e35...ffd

Skrevet

Min jente på 5 år er også en som ikke tar seg tid til tissepause dersom hun er midt i en lek eller ute og påkledd med yttertøy. Var nylig i samtale med barnehagen om dette, og ble enig om at de skal minne henne på at hun må gå på do. Det er ofte lett å se om hun er tissetrengt nemlig, da hun krysser bena eller krøller seg sammen på gulvet 😅 

Jeg har også vært bekymret for at problemet skal fortsette etter skolestart, men ped.leder i barnehagen var ikke bekymret. Hun sa det var helt vanlig i den alderen, og at det oftest løste seg til vår/sommer innen skolestart da det var mindre påkledning osv.

Anonymkode: d6adf...096

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...