AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #21 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg bor i Oslo og sorterer. MEN jeg er ikke overrasket , når posene i butikken koster 4,50 kroner, så er dette som forventet. Mange i Oslo var i utgangspunktet dårlige på å sortere søpla si. Anonymkode: adc9f...bc3 Det er jo ikke meningen at du skal kjøpe/ bruke de plastposene i butikken som koster 4,50. Det er jo derfor prisen økte. Tanken var vel at folk skulle kjøpe på rull for økonomien selvom en ga f… i miljøet, men hvis det har slått sånn beskrevet i hi må jo løsningen være at restavfallsposer på rull blir gratis. Så slipper folk og kaste i feil pose for og spare 40 kroner i året. Anonymkode: cd3e2...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 30. november 2023 #22 Del Skrevet 30. november 2023 Poenget er at folk føler de betaler nok for renovasjon, de er lei av å bli valset over, så de reagerer på den mest naturlige måten. Jeg blir hele tiden overrasket over hvor lite man tenker igjennom i forhold til populasjonen endringsevne, før man setter igang store prosjekt, spesielt når man har hatt så mange og offentlige tilbakeslag på ting som kildesortering. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. november 2023 #23 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvilket gebyr tenker du på ? Anonymkode: cd3e2...9ee Alle kommuner har renovasjonsgebyr i sine kommunale avgifter. Bor man i blokk, belastes det via fellesutgiftene til sameiet eller borettslaget, og bor man i selveier rekkehus eller enebolig/tomannsbolig, får man regning på renovasjonsavgiften noen ganger i året. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #24 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I Sverige bruker de papp-poser til matavfall. Blir vel neste skritt her også. Du får ikke kastet så mye restavfall i en liten papp-pose, så det hadde jo vært fint. Og så bruker de papp-poser til frukt og grønt på butikken. Det kan de jo også få til her. Men herregud, folk er jo så bortskjemte her i landet så de blir helt gærne når prisen på plastpose går opp. Meg meg meg. Anonymkode: 9c72c...601 Vi hadde papirposer til matavfall for 20 år siden i Norge også. Kanskje ikke i Oslo, men. Det ble mye søl og gris husker jeg. Anonymkode: 197f3...ada 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #25 Del Skrevet 30. november 2023 Million skrev (36 minutter siden): Alle kommuner har renovasjonsgebyr i sine kommunale avgifter. Bor man i blokk, belastes det via fellesutgiftene til sameiet eller borettslaget, og bor man i selveier rekkehus eller enebolig/tomannsbolig, får man regning på renovasjonsavgiften noen ganger i året. Skjønner. Den er jo der uansett hvor mange poser man tar , så de oppleves fortsatt som « gratis». Da er det jo bare og øke gebyret noe for og også gjøre restavfallsposer « gratis «. Anonymkode: cd3e2...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. november 2023 #26 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner. Den er jo der uansett hvor mange poser man tar , så de oppleves fortsatt som « gratis». Da er det jo bare og øke gebyret noe for og også gjøre restavfallsposer « gratis «. Anonymkode: cd3e2...9ee Ja, det er det de burde gjøre egentlig. Da slipper i det minste renovasjonsmottakene all denne problematiske feilsorteringen i poser som ikke skal inneholde ditt eller datt og som ødelegger systemet deres. Jeg har kjøpt avfallsposer på rull fra Clas Ohlson. 5 ruller for 100 kr. Sjekket på nettsiden nå for å linke til dem, men de er faktisk tatt bort. Enten er de tomme for dem pga massiv pågang etter at dagligvarehandelen økte poseprisene, eller så har de tatt dem ut av sortimentet... noe som er meget merkelig i disse pose-tider! 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 30. november 2023 #27 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og problemet er? Koster jo 5 kr for poser nå i butikken. Forstår dem godt. Anonymkode: bf5d7...0dc Og problemet er??? Er du helt mentalt tilbakestående 🤯? Det er miljøfarlig avfall som havner i matavfallet som skal gjøres om til biogass, noe som ødelegger for den prosessen og skaper giftige avgasser i stedet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #28 Del Skrevet 30. november 2023 Million skrev (1 time siden): Ja, det er det de burde gjøre egentlig. Da slipper i det minste renovasjonsmottakene all denne problematiske feilsorteringen i poser som ikke skal inneholde ditt eller datt og som ødelegger systemet deres. Jeg har kjøpt avfallsposer på rull fra Clas Ohlson. 5 ruller for 100 kr. Sjekket på nettsiden nå for å linke til dem, men de er faktisk tatt bort. Enten er de tomme for dem pga massiv pågang etter at dagligvarehandelen økte poseprisene, eller så har de tatt dem ut av sortimentet... noe som er meget merkelig i disse pose-tider! 😛 Du mener disse, ikke sant? https://www.clasohlson.com/no/p/44-4164 Anonymkode: e6b59...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. november 2023 #29 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du mener disse, ikke sant? https://www.clasohlson.com/no/p/44-4164 Anonymkode: e6b59...8c5 Kanskje det er de likevel? Jeg trodde ikke det var de, for de ser svarte ut på bildet, og rullene jeg har er grå. Men ved nærmere ettertanke kan jo bildefargen lyve litt. Ikke alltid farger gjengis korrekt på skjerm og bilder, så ja, da er det kanskje de alikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #30 Del Skrevet 30. november 2023 Million skrev (4 timer siden): Spør du seriøst hva problemet er? Har du ikke hørt om kildesortering ennå, så har du sannsynligvis bodd ute i skogen i en hytte uten tilgang til nyheter eller internett de siste 25 åra. Når det er sagt.. jeg bor i blokk i Oslo, og halvparten av innbyggerne i blokka er ikke etnisk norske. Jeg ser at de ikke kildesorterer noe som helst. De kaster matavfall, bleier og pappesker i samme gjennomsiktige avfallssekk og dumper alt i restavfallet. De plukker ikke en gang ut glassemballasje. Dette er toppen av latskap og ignorant oppførsel. Det står containere for både papp/papir og glass/metall noen meter unna blokka vår. De kunne sortert og kastet riktig. Jeg tror dessverre mange innvandrere ikke bryr seg om kildesortering. Det er derfor avfallet i Oslo er så dårlig kildesortert og de mottar så mye feil blandet på avfallsanleggene, fordi Oslo har den høyeste andelen innvandrere av alle byer i landet. Så det er bare innvandrerne som står for kildesorteringsproblemet i Oslo? Jeg er innvandrer selv, og er dessverre enig i at mange innvandrere ikke bryr seg om kildesortering, men å legge all skylda på dem er ikke greit. Jeg er rimelig sikker på at det er minst en etnisk norsk Ola eller Kari der ute som ikke kildesorterer heller. Anonymkode: f8d86...50f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. november 2023 #31 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det er bare innvandrerne som står for kildesorteringsproblemet i Oslo? Jeg er innvandrer selv, og er dessverre enig i at mange innvandrere ikke bryr seg om kildesortering, men å legge all skylda på dem er ikke greit. Jeg er rimelig sikker på at det er minst en etnisk norsk Ola eller Kari der ute som ikke kildesorterer heller. Anonymkode: f8d86...50f Sant nok, og det er det nok noen syndere av blant oss norske også. Men jeg tror, hvis man ser prosentandelen av den etniske gruppen man tilhører, så er det flest innvandrere prosentmessig som IKKE kildesorterer. Og jeg ser jo hva naboene bare kaster i restavfallet. De eneste som har bleiebarn i blokka, kaster avfallet sitt i gjennomsiktige sekker, så jeg vet hvem som har kastet det. Ingen av de norske i blokka har bleiebarn. Uansett var det ikke meningen å få det til å fremstå som at innvandrerandelen av befolkningen er de eneste som ikke kildesorterer. Beklager om det fremsto sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #32 Del Skrevet 30. november 2023 Bor i Oslo, kildesortering har vi hatt i mange år. Dessverre ser man at våre nye landsmenn o.l ikke bryr seg. Styret her har 'minnet på regler' utallige ganger. Men fleste vil ikke forstå. Anonymkode: 4b10e...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #33 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er rimelig sikker på at det er minst en etnisk norsk Ola eller Kari der ute som ikke kildesorterer heller. Anonymkode: f8d86...50f Helt med deg på den. Du finner til og med kanskje to-tre. Anonymkode: 69fa7...7f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
princeofithilien Skrevet 30. november 2023 #34 Del Skrevet 30. november 2023 William_S skrev (9 timer siden): Disse restavfallssposene på rull er av en ekstremt elendig og dårlig kvalitet. Jeg bruker posene fra Rusta, de er veldig bra og sterke, kan brukes akkurat som bæreposer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #35 Del Skrevet 30. november 2023 Et eksempel da, jeg jobber i hjemmesykepleien og noen ganger har ikke brukerne noen andre poser, da har vi jo ikke noe valg enn å bruke de. Ser ikke helt poenget med den sorteringen, for man kan ikke stole på en hel nasjon på sånne ting. Masse demente, narkomane osv over alt. Anonymkode: 47e28...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #36 Del Skrevet 30. november 2023 Helt håpløst. Man må gjerne være uenig i plastposeavgiften, men man er totalt blåst når man da velger å kaste restavfall i feil poser. Ikke bare er du så selvsentrert at du ikke gidder å kildesortere, men du går aktivt inn for å ødelegge innsatsen til de som gjør det. Slike mennesker er søppel selv, og sammenfaller antakelig med dem som krever og forventer fra samfunnet og lever på andres arbeid, men ikke bidrar med en dritt selv. Anonymkode: 9b025...7fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #37 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Et eksempel da, jeg jobber i hjemmesykepleien og noen ganger har ikke brukerne noen andre poser, da har vi jo ikke noe valg enn å bruke de. Ser ikke helt poenget med den sorteringen, for man kan ikke stole på en hel nasjon på sånne ting. Masse demente, narkomane osv over alt. Anonymkode: 47e28...8c9 Med den typen holdning er det jo ikke vits med noenting som krever at samfunnet og alle innbyggere går sammen om å yte bittelitt innsats mot et felles mål, for finnes så mange som ikke kan eller vil bidra. Og det er jo åpenbart ikke en dement person som ikke klarer å ha helt styr på ting og av og til må bruke feil pose som er problemet eller provoserende, men bitre tapere som mener de er berettiget til å ødelegge for andre fordi de skulle ønske at en bagatell var annerledes. Anonymkode: 9b025...7fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #38 Del Skrevet 30. november 2023 Vi kildesorterer, og vi bor der. Anonymkode: b7e37...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #39 Del Skrevet 1. desember 2023 On 11/30/2023 at 2:37 PM, AnonymBruker said: Akkurat Jula, Rusta og Europris er dårlige eksempler. Lite av det sentralt i Oslo. Men heldigvis har Clas Ohlson fine poser på rull. Jeg kildesorterer alt. Anonymkode: e6b59...8c5 Sorry, men er ikke kjent i Oslo, men supert at Clas Olson finnes sentralt da. Jeg bor i Stavanger og har alle 4 innen 2 km avstand. Anonymkode: c2510...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 4. desember 2023 #40 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 14.24): Hvilket gebyr tenker du på ? Anonymkode: cd3e2...9ee Renovasjonsgebyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå