AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #21 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 2.06): Jeg vet ikke helt hvor jeg egentlig vil med innlegget, kanskje høre litt hvordan dere andre har det og hvilken tilrettelegging dere har i skolen o.l. Jeg har et barn i småskolen som etter utredning i BUP lander mot en autismediagnose. Det oppleves ikke lese og skrivevansker, men f.eks vanskelighet med å komme i gang med oppgaver, barnet har lett for å bli overstimulert og sliter da med å regulere seg. Mye store følelser på en gang som ikke alltid er så lett for lærer å håndtere. Det skaper en del uro med både lyd (litt roping, mye prating, motorisk uro og «ablegøyer», vil gjøre seg til o.l). Det igjen skaper sosiale utfordringer blant klassevenner. Overganger er vanskelig, brudd i rutiner og forventninger er utfordrende. Spekteret er stort, og det er litt vanskelig å manøvrere seg i hvordan vi skal gripe an i skolen. Hva jeg kan forvente eller «kreve» av de.. Regner jo bare med vi får veiledning gjennom bup og evt habiliteringstjenesten, men det skjer vel neppe noe særlig mer før jul.. Anonymkode: e6038...ed3 Ja her kaller du inn PPT. Anonymkode: 09efa...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #22 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 21.28): Håper assistentoppfølgingen er tenkt å fases ut etterhvert med tanke på kommende arbeidsliv. Man får ikke assistent med seg på jobb. Anonymkode: 8c21f...efe Jo da noen får med seg BPA på jobb. Anonymkode: 09efa...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #23 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 21.24): De med autisme er ofte sterke faglig, men blir fort overstimulert av mange barn, lyder og inntrykk. Kanskje de må ta seg en time out og trekke seg litt tilbake. Ppt kan søke om ekstra ressurs, der en voksen kan sørge for å skjerme barnet når det trenger det. Barn har ofte vanskeligheter med å kjenne dette selv. Anonymkode: 267ce...c75 Ikke nødvendigvis at alle autister (nevrodivigense) er sterke faglig, spekteret er så vidt at det går helt fra ytterst den ene veien til ytterst den andre veien på intelligentnivå likeså som ikke autistiske mennesker (også kalt nevrotypikere). Det er bare det at de som virkelig er intelligente ofte er ekstremt intelligente på det feltet de har sin interesse for men de kan være på høyskolenivå i matte men f.eks ha stryk karakter i norsk. Anonymkode: 09efa...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå