AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Min samboer gjennom mange år og mor til mitt barn, har begynt å tvile på forholdet og er usikker på om vi har en fremtid sammen. Hun klager på at jeg ikke gjør nok hjemme, at jeg er for oppslukt i egne ting, at vi ikke er flinke nok til å pleie forholdet, at hun føler seg ensom og at vi ikke samarbeider godt nok om barnet. Jeg jobber 70%, hun ble nylig uføretrygdet og er mye hjemme. Da tenker jeg det er naturlig at mye faller på henne, samt at vi ikke oppfører oss som et nyforelsket par etter mange år sammen. Når det gjelder barnet, er vi uenige når det gjelder enkelte ting og har ulike grenser, men det tenker jeg er normalt? Hun er strengere når det gjelder kosthold og rutiner. Jeg er mer avslappet her, og «føyer meg» nok mye mer etter barnet enn henne. Tenker dere at hun ut i fra det jeg skriver har grunn til å gå, eller kan jeg bare ikke vinne her? Jeg elsker henne og ønsker naturligvis at vi skal være sammen. Men ønsker heller ikke bare please henne når jeg selv ikke er enig… Anonymkode: 5d29c...e35
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Hvis du virkelig vil beholde henne kan du jo bidra mer i huset. Eller så blir du singel. Ganske grei lakmus-test på hvor mye du er villig til å gjøre for å beholde samboeren din Anonymkode: 0c972...db9 19 14
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Hvorfor skal hun gjøre mer hjemme om hun er uføretrygdet? Betaler du mer? Tjener hun på å være syk? Hvorfor jobber du ikke 100%? Du må nok ta deg sammen. Gjør 50% hjemme, hun er jo syk?! Eller bli singel Anonymkode: 495b2...0f9 22 17
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Hun er uføretrygdet. Har altså kraftig nedsatt arbeidsevne, og likevel mener du at det er naturlig at det meste faller på henne? Nei, her er det helt fair ut at hun vil tuppe deg ut. Anonymkode: d8d7f...206 17 23
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Hun er uføretrygdet fordi hun er for dårlig til å jobbe - hun er IKKE uføretrygdet for å være ubetalt hjemmehjelp for en voksen mann (som attpå til har fri 1,5 dag i uken selv...). Hvorfor er du så uvillig til å sette grenser for barnet som er best for barnet? Jeg forstår henne godt, de holdningene du har ville ødelagt ethvert forhold for meg. Om du virkelig elsker henne og du virkelig ønsker å beholde henne og du ønsker ditt barns beste - da bør du selv foreslå parterapi, Cos-kurs (gå alene om hun ikke vil!), og for all del, begynn å gjøre minst halvparten av alt med hus, hjem, barn og det tredje skiftet! Er du villig til dette? Anonymkode: d9a3a...c59 15 10
Forvirret23 Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Jeg er delvis uføre og mannen jobber 100%, vet du hvem som gjør mest? Mannen. Vet du hvorfor? Fordi jeg er syk, jeg har ikke fri fra jobb for å jobbe i huset. Om du er frisk så bør du virkelig gjøre mer og når det gjelder oppdragelse så står mann sammen. Jeg tror du mister henne om det ikke er endring 10 15
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal hun gjøre mer hjemme om hun er uføretrygdet? Betaler du mer? Tjener hun på å være syk? Hvorfor jobber du ikke 100%? Du må nok ta deg sammen. Gjør 50% hjemme, hun er jo syk?! Eller bli singel Anonymkode: 495b2...0f9 Fordi hun er mer hjemme og har ingen fysiske begrensninger for å gjøre ting hjemme. Vi betaler likt. Jobber ikke 100% fordi jeg ikke får nok vakter. Hender seg jeg jobber mer, og noen ganger litt mindre. I snitt ca 70%. Anonymkode: 5d29c...e35
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Du er frisk og jobber ‘kun’ 70%. Du skal ha mer enn nok av tid. Hva er det du driver med når du er hjemme? Og hvor mye er du egentlig hjemme? Forstår henne veldig godt, ut fra beskrivelsen du gir hadde du vært singel allerede. Anonymkode: ab1fa...7c2 14 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun er uføretrygdet fordi hun er for dårlig til å jobbe - hun er IKKE uføretrygdet for å være ubetalt hjemmehjelp for en voksen mann (som attpå til har fri 1,5 dag i uken selv...). Hvorfor er du så uvillig til å sette grenser for barnet som er best for barnet? Jeg forstår henne godt, de holdningene du har ville ødelagt ethvert forhold for meg. Om du virkelig elsker henne og du virkelig ønsker å beholde henne og du ønsker ditt barns beste - da bør du selv foreslå parterapi, Cos-kurs (gå alene om hun ikke vil!), og for all del, begynn å gjøre minst halvparten av alt med hus, hjem, barn og det tredje skiftet! Er du villig til dette? Anonymkode: d9a3a...c59 Vi har tatt kurset du nevner sammen for et par år siden. Vi har også gått i parterapi tidligere. Anonymkode: 5d29c...e35
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 Først og fremst: Man trenger ingen "grunn" til å gå. Hun kan gå om hun vil det. Å ville gå er nok. Du kan ikke argumentere om at en grunn ikke er god nok. Det er ikke du som kan definere eller bestemme det. Mentaliteten din om at hun bør gjøre masse hjemmearbeid fordi hun er delvis ufør er gal. Å være syk og ufør betyr nettopp det, at man er syk og ikke at man har "fri" så man kan gjøre mere ting. Uføregrad og tiden hjemme er for å ta vare på seg og helsa, for å være ufør er en jobb i seg selv. Uenigheter med barneoppdragelse er også en vanlig årsak til brudd. At du sier at du ikke vil please henne forteller meg at du er for umoden for å være i et forhold. Et forhold handler om å please hverandre og svelge kameler selvom man er uenig. Anonymkode: fd936...2ca 20 3
Hansehan Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har tatt kurset du nevner sammen for et par år siden. Vi har også gått i parterapi tidligere. Anonymkode: 5d29c...e35 Og du klarte likevel ikke ta noe til deg? Friske mannen, jobber fem timer om dagen og lesser byrden hjemme over på din syke kone, samtidig som du saboterer barneoppdragelsen. Voks opp og ta ansvar! Det er ren flaks at hun ikke har gått for lenge siden. At du ikke skammer deg! 9 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har tatt kurset du nevner sammen for et par år siden. Vi har også gått i parterapi tidligere. Anonymkode: 5d29c...e35 Og du lærte åpenbart ingenting av det? Du har tatt Cos-kurs, men greier ikke sette gode grenser for eget barn. Du har gått i parterapi, men ser fremdeles ikke nytten av å være en likevel partner for hun du påstår å elske. Da er - beklager å si det - faktum at du ikke egentlig elsker henne. Hadde du ønsket henne hadde du respektert henne, hatt omtanke for henne. Hadde du vært en ansvarsfull, moden mann, så hadde du tatt ansvar for forhold. Istedenfor velger du å utnytte hun som du påstår du elsker, du velger å behandle henne respektløst, du velger å snylte på henne, selv om du er frisk og hun er 100 % ufør. Jeg er faktisk enig med henne, hun bør gå, for du viser ingenting som tilsier at du har lært noe av hverken Cos-kurs eller parterapi, du utnytter henne, du psyker henne ned i måten du behandler henne når du sier hun ikke har noen begrensninger, du er arrogant og snyltende når du ikke gidder ta ansvar for eget liv, eget forhold, eget hjem, eget barn. Hvorfor skulle hun være mer sammen med deg? Om du fremdeles mener du elsker henne - da bør du skaffe deg en psykolog og finne ut hva som gjør at du mener du kan utnytte de som skal stå deg nærmest, for du har nå jobbet lenge for å ødelegge forholdet, og ingenting av det du skriver tilsier at du ønsker å endre deg. Hvorfor tar du ikke ansvar for deg selv, eget forhold, eget hjem, eget barn? Hva gjør du når du - friske, voksne mannen! - har fri halve uken? Hvorfor mener du at du har rett til å behandle din partner som om hun skulle være din mor og du fem år? Beklager harde ord, men du trenger å høre dem, hvis ikke er ikke dette forholdet det siste du kommer til å ødelegge for deg selv! Søk hjelp hos en psykolog, og gå i behandling for din egen del, uansett hva som skjer med forholdet. Gjør du det kan det være du er heldig å få en siste sjanse om du også samtidig ber henne bli med i en ny runde med parterapi, og at du ber om foreldreveiledning hos bv for din egen del. Du er voksen nå, du er far - det er på tide å ta ansvar for deg selv og dine nærmeste og slutte å oppføre deg som et bortskjemt barn som utnytter andre. Anonymkode: d9a3a...c59 11 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fordi hun er mer hjemme og har ingen fysiske begrensninger for å gjøre ting hjemme. Vi betaler likt. Jobber ikke 100% fordi jeg ikke får nok vakter. Hender seg jeg jobber mer, og noen ganger litt mindre. I snitt ca 70%. Anonymkode: 5d29c...e35 Hvorfor kan hun ikke jobbe da? Anonymkode: 495b2...0f9 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 Ja jeg tenker at hun har gode grunner til å dra slik du fremstiller dette. Så du får vel velge hva som er viktigst for deg, å ikke gidde å være en god partner, eller å beholde henne. Du har fått klare beskjeder om hva hun trenger av deg. Vil du beholde henne ikke bare lytter du, og avviser i handlinger, men trår til. Du blir snart singel om du ikke gjør det. Anonymkode: cbccf...2f7 5
tøydokka Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 Ut fra det du skriver tenker jeg hun har veldig gode grunner for å gå. Viss du virkelig vil beholde henne må du trå til og gjøre en innsats. Men det er mulig det er for sent. Å leve med en sånn superegoist gjør gjerne at følelsene forsvinner. 9
norw Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal hun gjøre mer hjemme om hun er uføretrygdet? Betaler du mer? Tjener hun på å være syk? Hvorfor jobber du ikke 100%? Du må nok ta deg sammen. Gjør 50% hjemme, hun er jo syk?! Eller bli singel Anonymkode: 495b2...0f9 Avhenger av helsetilstanden hennes, men hvis den ikke er for ille er det jo naturlig om hun gjør mer enn halvparten hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #17 Skrevet 30. november 2023 norw skrev (5 minutter siden): Avhenger av helsetilstanden hennes, men hvis den ikke er for ille er det jo naturlig om hun gjør mer enn halvparten hjemme. Bare om han kompenserer med å betale mer. Ellers skal de gjøre det samme, syke folk gjør mindre Anonymkode: 495b2...0f9 5 3
norw Skrevet 30. november 2023 #18 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare om han kompenserer med å betale mer. Ellers skal de gjøre det samme, syke folk gjør mindre Anonymkode: 495b2...0f9 Hvordan får du penger inn i dette? Dette handler om to faktorer, tilgjengelig tid og helsetilstand.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #19 Skrevet 30. november 2023 Gir du henne komplimenter og kjærlige ord? Får hun kaffe på sengen i helgene? Tar du barna noen morgener i helgene og sier hun kan ligge frampå? Stryker du henne kjærlig idet dere går forbi hverandre? Ligger dere inntil hverandre om kvelden før dere sovner? Kysser du henne hver gang den ene kommer eller går fra huset (og oftere)? Vender du deg mot henne, legger vekk mobilen, ser på henne og lytter til henne når hun vil si noe til deg? Svarer du henne ordentlig når hun vil diskutere noe? Forteller du henne om følelsene dine og hverdagen din, og ber du om hennes råd og syn på stort og smått du lurer på? Inviterer du henne på tur bare dere to? Eller kino eller på et glas svin ute? Lager du en god middag til dere to i helgene? Spiller du fin musikk du akkurat har kommet over og spør om hun liker den? Hører du etter i samtalene om jul og bursdager og legger merke til hva hun ønsker seg, så hun får gaver det ligger tydelig omtanke bak? Og tar du din del av husarbeid og annet administrativt med barna (julekalender, nye vinterstøvletter, vennegruppe, juleavslutning, gaver til vennene, ta-med-dag i barnehagen, skøytedag (skaff skøyer og hjelm), dugnad på håndballkampene, foreldremøter, huske astmamedisiner, synge godnattanger og lese på sengen, trøste når de to bestevenninnene ikke vil ha med deres datter på overnatting, ha barnas venner på overnatting, osv osv i det uendelige). Og tar du din halvdel av husarbeidet? Anonymkode: eb0dd...ff2 1 13
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du virkelig vil beholde henne kan du jo bidra mer i huset. Eller så blir du singel. Ganske grei lakmus-test på hvor mye du er villig til å gjøre for å beholde samboeren din Anonymkode: 0c972...db9 Nei, nei, nei. Det du snakker om her kalles "pick me dance" og virker ikke. https://www.emotionalaffair.org/why-the-pick-me-dance-does-not-work/ Hennes oppførsel får positiv effekt og det dytter TS lenger unna. TS virker svak og patetisk og hun mister all respekt. Hvis TS nå begynner å være kjempespill, kjøpe blomster, støvsuge hver dag, bytte sengetøy for dermed å fremstå som en topp fyr hun forelsker seg igjen i?? DET VIRKER IKKE . Ts virker bare svak, utrygg og patetisk og det er ikke den mannen hun ble forelsket i i starten. Det er ikke en mann hun respekterer Dama til TS er nok ferdig , bruker den unnskyldning som ligger nærmest, den trenger ikke være sann engang. Det er nok bare en unnskyldning. TS bør gi henne det hun vil ha. Sette seg ned med henne og gi henne akkurat det hun vil ha og starte prosessen. Hvem betaler ut hvem , verdien av huset, deling av verdien på bilen. Dette vil hun ha, dette blir veien videre og slik gjør vi det fremover. Da tar TS makta tilbake , setter seg i førersetet og styrer prosessen. Nå går dette etter hennes timeplan, når hun er klar og forventer nok å bli oppvartet og at TS gjør som hun vil. Når hun ikke lenger kan styre prosessen kommer panikken og dere kan få til en ærlig samtale om hva som egentlig foregår. Om det er en annen som lusker i buskene , men kanskje ikke er ferdig med sin skilsmisse prosess enda. Oppsummert. Vær proaktiv, ta kontroll ikke vær patetisk. Det er din eneste sjanse. Hun er antagelig ferdig uansett så men å være en patetisk dørmatte virker aldri. Anonymkode: b17c7...b5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå