AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Jeg blir ordentlig nedstemt av å se det studielånet mitt, grunnen til at jeg ikke kommer til å få kjøpt meg bolig noensinne. Vet noen om det er mulig å koble til morsom sparing via DNB til lånekassen? Anonymkode: 80afb...14e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Hva mener du? Morsom sparing er jo at et beløp blir overført til sparekonto hver gang du bruker kortet? Anonymkode: 109e0...613
Juliv Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg blir ordentlig nedstemt av å se det studielånet mitt, grunnen til at jeg ikke kommer til å få kjøpt meg bolig noensinne. Vet noen om det er mulig å koble til morsom sparing via DNB til lånekassen? Anonymkode: 80afb...14e Så kjedelig å høre, hvor mye studielån er det snakk om? Du kan dessverre ikke knytte morsom sparing direkte til Lånekassen, men sparekontoen kan være forbehold Lånekassen og du kan betale alt inn på lånet direkte dra den sparekontoen😊 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva mener du? Morsom sparing er jo at et beløp blir overført til sparekonto hver gang du bruker kortet? Anonymkode: 109e0...613 Ah, det er sant. Jeg tenkte jeg kunne bytte ut sparekontoen med lånekassekontoen, men da blir det kanskje litt for komplisert. Men jeg kan kanskje ha morsom sparing og så ha noen faste ekstra trekk fra sparekontoen til lånekassen da! Anonymkode: 80afb...14e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Juliv skrev (Akkurat nå): Så kjedelig å høre, hvor mye studielån er det snakk om? Du kan dessverre ikke knytte morsom sparing direkte til Lånekassen, men sparekontoen kan være forbehold Lånekassen og du kan betale alt inn på lånet direkte dra den sparekontoen😊 Litt over 500k. Ja, det høres ut som en god plan! Anonymkode: 80afb...14e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg blir ordentlig nedstemt av å se det studielånet mitt, grunnen til at jeg ikke kommer til å få kjøpt meg bolig noensinne. Vet noen om det er mulig å koble til morsom sparing via DNB til lånekassen? Anonymkode: 80afb...14e Hvis du bruker penger på å betale ned studielånet i stedet for å øke din egenkapital, vil du ikke få noe mer til et boliglån. Egenkapitalen er ofte er hinder for størrelsen på boliglånet. Dessuten, om noe skulle skje med deg så er studielånet meget godt forsikret. Å betale bed ekstra på det er sjeldent lønnsomt. Spar til egenkapital. Anonymkode: e2e89...ae7 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du bruker penger på å betale ned studielånet i stedet for å øke din egenkapital, vil du ikke få noe mer til et boliglån. Egenkapitalen er ofte er hinder for størrelsen på boliglånet. Dessuten, om noe skulle skje med deg så er studielånet meget godt forsikret. Å betale bed ekstra på det er sjeldent lønnsomt. Spar til egenkapital. Anonymkode: e2e89...ae7 Ja, takk for påminnelsen! Egentlig er jeg klar over dette, men blir helt besatt av å få ned det studielånet fordi det er så synlig når jeg tester disse lånekalkulatorene. Jeg har litt i EK også, men det ser ikke ut som det spiller noen rolle om jeg har 100k mer i EK eller 100k mindre i studielån når jeg skriver det inn i kalkulatorene. Anonymkode: 80afb...14e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 Da blir det faste småtrekk rett til høyrentekontoen min istedenfor lånekassa. Anonymkode: 80afb...14e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Spar heller til egenkapital. Studielånet er det "beste" lånet en kan ha, og det tar banken med i betraktning. Du kan utsette betaling 36 ganger, det er ingen andre lån du kan gjøre det med. Anonymkode: 54fc7...778 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, takk for påminnelsen! Egentlig er jeg klar over dette, men blir helt besatt av å få ned det studielånet fordi det er så synlig når jeg tester disse lånekalkulatorene. Jeg har litt i EK også, men det ser ikke ut som det spiller noen rolle om jeg har 100k mer i EK eller 100k mindre i studielån når jeg skriver det inn i kalkulatorene. Anonymkode: 80afb...14e Riktig. Det spiller ingen rolle for hva du får låne, så hvorfor skal du betale ned det beste lånet du kan ha? Det spiller dessuten en rolle for egenkapitalandelen. Spar til egenkapital, la studielånet stå. Anonymkode: 54db5...e90 1
newman01 Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Ja, takk for påminnelsen! Egentlig er jeg klar over dette, men blir helt besatt av å få ned det studielånet fordi det er så synlig når jeg tester disse lånekalkulatorene. Jeg har litt i EK også, men det ser ikke ut som det spiller noen rolle om jeg har 100k mer i EK eller 100k mindre i studielån når jeg skriver det inn i kalkulatorene. Anonymkode: 80afb...14e Husk at du MÅ ha egenkapital for å låne penger til bolig. Om du har 500'000 i studuelån og 300'000 i egenkapital kan du låne 2 millioner, gitt at inntekta di er ok. Har du 5'000 i studielån og 0 i egenkapital får du låne NULL kroner til bolig.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 Mye bedre å ha 500k i studielån og 500k i egenkapital. Enn 0 i studielån og 0 i egenkapital. Studielånet er det aller siste lånet du burde betale ned på. Viss du vet 100% at du aldri i fremtiden skal ta opp boliglån/billån/forbrukslån/osv, så go for it og betal studielånet ditt ned. Men viss ikke det er tilfelle burde du absolutt ikke betale fort ned på det. Det er det mest gunstige lånet du kan få. Du blir til og med kvitt det viss du blir uføretrygdet. Det skjer ikke med andre lån. Anonymkode: 9c04f...4f6
Gjest5656 Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 (endret) Studielånet er jo det beste lånet du kan få? Ville du heller hatt ingen utdanning? Jeg anbefaler deg heller å spare egenkapital fremfor å betale ned studielån. Endret 30. november 2023 av Gjest5656 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 1.00): Ja, takk for påminnelsen! Egentlig er jeg klar over dette, men blir helt besatt av å få ned det studielånet fordi det er så synlig når jeg tester disse lånekalkulatorene. Jeg har litt i EK også, men det ser ikke ut som det spiller noen rolle om jeg har 100k mer i EK eller 100k mindre i studielån når jeg skriver det inn i kalkulatorene. Anonymkode: 80afb...14e Husk at om du skulle bli ufør så kan deler eller hele studielånet slettes. Det er fryktelig kjipt om du da har betalt ned på det i stedet for å bygge EK. Jeg ble selv plutselig syk i slutten av 20-årene og er utrolig glad for at jeg ikke betalte ned lånekassa raskere enn vanlig, men heller bygde EK. Rakk å kjøpe bolig før jeg ble syk og det viste seg å bli veldig viktig, og hadde ikke gått om jeg prioriterte lånekassen. Så jeg ville jobbet litt med hodet her. Anonymkode: 9797a...a74 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 Har du brukt studielånet? Jeg til opp 700 000 i studielån for å bruke det til egenkapital. Anonymkode: 2ff9a...ffe
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 TS her! Jeg setter opp trekk til høyrentekontoen min og ikke studielånet. Hele studielånet mitt har utelukkende gått til studiene dessverre, studier jeg kunne vært foruten til tross for at jeg ikke tenkte helt ufornuftig da jeg valgte heller, men hadde nok tenkt annerledes om jeg kunne fylt 20 på nytt. Men gjort er gjort! Så får man bare gjøre det beste ut av livet som kommer. AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 1.03): Da blir det faste småtrekk rett til høyrentekontoen min istedenfor lånekassa. Anonymkode: 80afb...14e Anonymkode: 80afb...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå