Gå til innhold

Press om å være hjelpetrener

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med  et barn med språkvansker(dld)  som spiller en lagsport. Jeg blir stadig presset av trenere på laget om at jeg må stille som hjelpetrener! Mitt barn greier ikke ta felles instruksjoner,  og jeg må være tett på hele tiden. Jeg har 0 overskudd eller tid til å hjelpe andre barn med deres trening. Hvordan takle dette? Jeg har ikke lyst til å brette ut om mitt barns helse for Gud og hvermann. 

Anonymkode: 16f3b...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså du er tett på treningene for å følge opp eget barn med de ekstraoppgavene han medfører laget, og de andre trenerne vil at du skal hjelpe til med hele laget? Er det det du mener?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ønsker at ditt barn skal delta på denne lagsporten, så er du faktisk nødt til å steppe opp.  Så lenge ditt barn ikke klarer å ta felles instruksjoner. Hvordan mener du at trenerne skal klare å inkludere ditt barn ? Her har du valget om å delta, eller å ikke la barnet delta.   Trenere er som regel foreldre uten betaling, og du kan ikke forlange at de har kompetanse for å inkludere ditt barn som har ekstra behov.  Skal ditt barn være en del av et lag, så kan det være enklere å være ærlig om deres problemer. 

• Liker 4
  • Nyttig 11
Skrevet
Lucky_Jack skrev (5 timer siden):

Hvis du ønsker at ditt barn skal delta på denne lagsporten, så er du faktisk nødt til å steppe opp.  Så lenge ditt barn ikke klarer å ta felles instruksjoner. Hvordan mener du at trenerne skal klare å inkludere ditt barn ? Her har du valget om å delta, eller å ikke la barnet delta.   Trenere er som regel foreldre uten betaling, og du kan ikke forlange at de har kompetanse for å inkludere ditt barn som har ekstra behov.  Skal ditt barn være en del av et lag, så kan det være enklere å være ærlig om deres problemer. 

Hæ? Jeg stepper jo opp! Jeg løper som et pisket skinn ved siden av mitt barn, HVER bidige trening, for å greie å få han til å følge treningen. Det jeg ikke greier er å være hjelpetrener og følge opp andre barn på det laget. 

ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
c_buk skrev (5 timer siden):

Altså du er tett på treningene for å følge opp eget barn med de ekstraoppgavene han medfører laget, og de andre trenerne vil at du skal hjelpe til med hele laget? Er det det du mener?

Ja! 

ts

Skrevet

Jeg ville da fortalt trenerne om den ekstra støtten ditt barn trenger, har du ikke gjort det? Tenker ikke at det er å brette ut, men det er jo ganske vesentlig og grei informasjon å ha for de som er rundt barnet ditt på jevnlig basis. 

Anonymkode: ec82e...0da

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville da fortalt trenerne om den ekstra støtten ditt barn trenger, har du ikke gjort det? Tenker ikke at det er å brette ut, men det er jo ganske vesentlig og grei informasjon å ha for de som er rundt barnet ditt på jevnlig basis. 

Jeg har ikke lyst til det, dette er foreldre i klassen og de slarver. Slike ting spres fort i foreldregruppen. Barnet  er også ikke helt ferdig med utredning, så ting kan også endre seg. Når/hvis vi sier noe så må det være etter ønske fra barnet selv. 

ts

Skrevet

Hvis du er med hver trening for å hjelpe barnet ditt, så har nok de andre voksne sett at dette barnet også trenger ekstra støtte og hjelp…Og har nok tippet at det allerede har en diagnose

Anonymkode: ca536...cde

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke lyst til det, dette er foreldre i klassen og de slarver. Slike ting spres fort i foreldregruppen.

Det slarves mer dersom du ikke stiller som hjelpetrener uten å si hvorfor.

Anonymkode: 0f62a...185

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du er med hver trening for å hjelpe barnet ditt, så har nok de andre voksne sett at dette barnet også trenger ekstra støtte og hjelp…Og har nok tippet at det allerede har en diagnose

Anonymkode: ca536...cde

Man skule tro det, men nå er de altså på meg om å bli hjelpetrener for de andre barna også.

Skrevet

Du kan jo si ditt barn trenger ekstra oppfølging uten å legge ut om hele helsehistorien. 

Anonymkode: 05b2e...d31

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølge vil de at du som alt er der og tilsynelatende hjelper til tar rollen som hjelpetrener også, asså! Her må du nesten si beklager jeg kan ikke pga barnet har diagnose, hittil vil jeg tro de andre bare tenker du er jævlig sær som ikke lar ungen din være i fred. Hvilken lag idrett er kompatibel med mor løpet rundt på banen foresten? Hva med å få ungen over på en idrett som er gjennomfør barn med mor klina opp ved siden av konstant feks svømming eller kampsport? Mulig ungen din kan svømme alene etter vært å faktisk. Nei vær ærlig du! 

Anonymkode: 5fffb...4cf

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår at du vil beskytte barnet ditt, men du gjør det faktisk en bjørnetjeneste ved å holde det hemmelig. Og det går ann å prate med treneren, og si at jeg forventer at dette blir mellom oss. 

Anonymkode: d9da2...e6b

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke lyst til det, dette er foreldre i klassen og de slarver. Slike ting spres fort i foreldregruppen. Barnet  er også ikke helt ferdig med utredning, så ting kan også endre seg. Når/hvis vi sier noe så må det være etter ønske fra barnet selv. 

ts

Men hvis du er med på trening og tett på barnet hele tiden, så kan det være de går og lurer uansett på hvorfor du gjør det. Og det kan det like gjerne slarves om. Ønsker du ikke si noe om hvorfor du ikke kan være hjelpetrener så må du jo bare si klart nei. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts

Men altså, om du må løpe etter barnet ditt og være så tett på som du beskriver, så garanterer jeg deg at resten av foreldrene har merket at det er noe for lenge siden. 

Å skjule slikt blir bare dumt og går utover barnet. Barna i klassen forteller jo gjerne om barnet ditt til egne foreldre hvis det har oppstått ting i klasserommet. 

Vær ærlig. Det kommer dere lengst med. 

Anonymkode: 5b6fa...479

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men altså, om du må løpe etter barnet ditt og være så tett på som du beskriver, så garanterer jeg deg at resten av foreldrene har merket at det er noe for lenge siden. 

Å skjule slikt blir bare dumt og går utover barnet. Barna i klassen forteller jo gjerne om barnet ditt til egne foreldre hvis det har oppstått ting i klasserommet. 

Er enig, er mye enklere ffor alle å forholde seg til barnet når man vet hva som er utfordrende. For ikke å snakke om hvor mye mer imøtekommende folk blir når man er klar over det.

Anonymkode: fe992...1cd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Da svarer du bare:

Det kan jeg dessverre ikke.

Det er slik at Ola trenger ekstra oppfølging, og jeg må bruke kapasiteten min på det for at det skal være mulig for ham å være her. 

Hvis noen spør hvorfor,  så trenger du absolutt ikke å dele diagnose. Si heller noe om hva som er utfordringen/symptomene  eller hva det er han konkret trenger.

Folk godtar lettere det uten å henge seg opp i ting, siden det er synlig og konkret.

"For at treningen skal være fin for både Ola og de andre, trenger han at en voksen som kjenner ham gjør dette og dette. "

Endret av Elle Melle
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølge vil de at du som alt er der og tilsynelatende hjelper til tar rollen som hjelpetrener også, asså! Her må du nesten si beklager jeg kan ikke pga barnet har diagnose, hittil vil jeg tro de andre bare tenker du er jævlig sær som ikke lar ungen din være i fred. Hvilken lag idrett er kompatibel med mor løpet rundt på banen foresten? Hva med å få ungen over på en idrett som er gjennomfør barn med mor klina opp ved siden av konstant feks svømming eller kampsport? Mulig ungen din kan svømme alene etter vært å faktisk. Nei vær ærlig du! 

Anonymkode: 5fffb...4cf

Det er jo en merkelig konklusjon, å tenke at det må være mor det er noe rart med i steden for å tenke at her er det et barn som trenger ekstra støtte. Skulle hjerne hatt barnet på annen aktivitet, men det er dette han vil, sikkert fordi alle de andre i klassen går der. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår at du vil beskytte barnet ditt, men du gjør det faktisk en bjørnetjeneste ved å holde det hemmelig. Og det går ann å prate med treneren, og si at jeg forventer at dette blir mellom oss. 

Anonymkode: d9da2...e6b

Det blir det aldri, her snakkes det om alt og alle. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi er som sagt ikke helt ferdig utredet, og graden av åpenhet rundt diagnoser tenker jeg barnet må få være med på å bestemme. Først må barnet selv få bearbeide det, før det skal deles med andre. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...