AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Hei. Jeg har vært sykemeldt siden desember 2022 pga en akutt skade. Jeg ble da hasteoperert men operasjonen var ikke velykket. Jeg ble derfor søkt inn for å få kortison sprøyte for å lindre smertene i håp om å komme meg ut i jobb igjen. Men mange mnd gikk uten at jeg fikk time og jeg ble gravid i oktober. Nylig fikk jeg brev fra sykehuset at dem kunne ta meg imot i november, så jeg ringte inn til sykehuset bare for å informere om at jeg nå er gravid. Men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke får behandlingen før jeg er ferdig med svangerskapet. Problemet nå er at jeg har vært sykemeldt i ett helt år når desember kommer og vil da miste sykepengegunnlaget. Hadde jeg fått denne kortisonsprøyten som jeg egentlig skulle ha, hadde jeg mest sannsynlig kommet meg ut i jobb igjen. Så da lurer jeg på. Kan jeg kvalifisere til å søke om svangerskapspenger? Anonymkode: d88f6...80e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 AAP er vel det riktige for deg? Svangerskapspenger er til for at friske gravide skal slippe å stå i arbeid som er skadelig for fosteret, så det høres helt feil ut i ditt tilfelle. Anonymkode: b2612...7ac 14
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): AAP er vel det riktige for deg? Svangerskapspenger er til for at friske gravide skal slippe å stå i arbeid som er skadelig for fosteret, så det høres helt feil ut i ditt tilfelle. Anonymkode: b2612...7ac Stemmer! Anonymkode: 18de0...516
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Neppe svangerskapspenger.. AAP derimot kan du ha rett på. Du skal være glad de ikke gir det behandling på nåværende tidspunkt. De kan jo ikke noe for at du er blitt gravid. Kortison i svangerskapet er ikke å anbefale. Opp til 6mnd ventetid er helt normalt å måtte vente på time ved sykehus. Anonymkode: ef0c6...743 3
Sofakona Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Da ville jeg søkt aap imorgen...det kan ta 15-19 uker før du får svar om du får aap. Dermed står du uten lønn frem til da. Ring legen din imorgen og få en bra legeerklæring 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Jeg har vært sykemeldt siden desember 2022 pga en akutt skade. Jeg ble da hasteoperert men operasjonen var ikke velykket. Jeg ble derfor søkt inn for å få kortison sprøyte for å lindre smertene i håp om å komme meg ut i jobb igjen. Men mange mnd gikk uten at jeg fikk time og jeg ble gravid i oktober. Nylig fikk jeg brev fra sykehuset at dem kunne ta meg imot i november, så jeg ringte inn til sykehuset bare for å informere om at jeg nå er gravid. Men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke får behandlingen før jeg er ferdig med svangerskapet. Problemet nå er at jeg har vært sykemeldt i ett helt år når desember kommer og vil da miste sykepengegunnlaget. Hadde jeg fått denne kortisonsprøyten som jeg egentlig skulle ha, hadde jeg mest sannsynlig kommet meg ut i jobb igjen. Så da lurer jeg på. Kan jeg kvalifisere til å søke om svangerskapspenger? Anonymkode: d88f6...80e Du må søke om AAP… Men jeg ville forhørt meg med en annen lege angående kortisonsprøyte. Var det legen som sa du ikke fikk behandling eller var det «sykepleier i skranken?» 🙄 Der er nemlig LEGE som skal avgjøre sånne ting, ikke sykepleiere. Anonymkode: 01316...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Eventuelt bytte jobb? Ved aap skal man vurderes opp mot et hvert arbeid man er kvalifisert for å ta. Dersom du har en fysisk jobb, men kunne ha gjennomført en mindre fysisk jobb så vil du ikke fylle vilkårene for ytelsen. Hvis dette gjelder deg ville jeg vært rask med å søke etter aktuelle jobber. Ellers er det nok lurt å søke om aap nå da det for tiden er 13 ukers saksbehandlingstid på søknaden. Anonymkode: 3c308...961 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Eventuelt bytte jobb? Ved aap skal man vurderes opp mot et hvert arbeid man er kvalifisert for å ta. Dersom du har en fysisk jobb, men kunne ha gjennomført en mindre fysisk jobb så vil du ikke fylle vilkårene for ytelsen. Hvis dette gjelder deg ville jeg vært rask med å søke etter aktuelle jobber. Ellers er det nok lurt å søke om aap nå da det for tiden er 13 ukers saksbehandlingstid på søknaden. Anonymkode: 3c308...961 Jeg bytter vel ikke jobb når det er en alutt skade jeg fikk for ett år siden. Yrket jeg har har jeg hatt i alle år og tenker å stå i det i mange år til. At jeg ikke får den kortisonsprøyten er ikke min feil da legene viste at jeg var under ivf forsøk FØR den akutte skaden, så graviditet viste dem om kom til å skje før eller siden Ts. Anonymkode: d88f6...80e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må søke om AAP… Men jeg ville forhørt meg med en annen lege angående kortisonsprøyte. Var det legen som sa du ikke fikk behandling eller var det «sykepleier i skranken?» 🙄 Der er nemlig LEGE som skal avgjøre sånne ting, ikke sykepleiere. Anonymkode: 01316...5a9 Det var lege som skulle sette denne sprøyten som sa det Anonymkode: d88f6...80e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg bytter vel ikke jobb når det er en alutt skade jeg fikk for ett år siden. Yrket jeg har har jeg hatt i alle år og tenker å stå i det i mange år til. At jeg ikke får den kortisonsprøyten er ikke min feil da legene viste at jeg var under ivf forsøk FØR den akutte skaden, så graviditet viste dem om kom til å skje før eller siden Ts. Anonymkode: d88f6...80e Men det er da ikke legenes skyld at du er gravid eller at den behandlingen ikke er forenelig med graviditet. IVF er forresten heller absolutt ingen garanti for barn, så graviditet var ingen selvfølge. Det er jo ikke legenes skyld at du skadet deg heller. Hva i alle dager tenker du at de skal gjøre? Du får gå privat og få en second opinion da vet du. Men ellers må du jo stå for valgene dine selv, og søke AAP. Anonymkode: 045d2...90e 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det er da ikke legenes skyld at du er gravid eller at den behandlingen ikke er forenelig med graviditet. IVF er forresten heller absolutt ingen garanti for barn, så graviditet var ingen selvfølge. Det er jo ikke legenes skyld at du skadet deg heller. Hva i alle dager tenker du at de skal gjøre? Du får gå privat og få en second opinion da vet du. Men ellers må du jo stå for valgene dine selv, og søke AAP. Anonymkode: 045d2...90e Jeg snakker heller med jordmor/lege. Ts. Anonymkode: d88f6...80e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Huff, for en kjip situasjon, TS! Her taper du mye penger på å gå over i AAP før foreldrepermisjonen. Svangerskapspenger får man på grunn av risiko på arbeidssted, det har ikke noe med deg og din helse å gjøre, slike tilfeller går til sykemelding. Jeg ville gjort følgende: - Få en second opinion angående den kortisonsprøyta. Det er ingen generell regel om at det ikke kan tas under graviditet, kanskje finnes det en annen type sprøyte eller behandling du kan få. - Dra tilbake på jobb og stå i det en periode. Og eventuelt start foreldrepermisjonen din noen uker tidligere. Du vil da få kortere permisjon, men mer betalt. Anonymkode: 4345e...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Men seriøst. Ett år ventetid på kortisonsprøyte? Jeg har en lei skulder og fikk behandling med kortisonsprøyter umiddelbart... Hvor i landet hører du til? Anonymkode: b3f6e...566 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var lege som skulle sette denne sprøyten som sa det Anonymkode: d88f6...80e Gå til en annen lege å få en ny vurdering, er ofte forskjellig kunnskap og meninger. Anonymkode: 01316...5a9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 Jeg ønsker ikke å gå inn på hvilket sykehus jeg tilhører. Men ja, det har vært enormt lang ventetid. Jeg får faktisk ikke LOV av lege å gå tilbake til jobb før den sprøyta er tatt da lege er redd for at jeg skal skjevbelaste kroppen pga smertene jeg har. (Har en fysisk krevende jobb der jeg MÅ ha en fullt funksjonibel kropp i orden) Ts. Anonymkode: d88f6...80e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker ikke å gå inn på hvilket sykehus jeg tilhører. Men ja, det har vært enormt lang ventetid. Jeg får faktisk ikke LOV av lege å gå tilbake til jobb før den sprøyta er tatt da lege er redd for at jeg skal skjevbelaste kroppen pga smertene jeg har. (Har en fysisk krevende jobb der jeg MÅ ha en fullt funksjonibel kropp i orden) Ts. Anonymkode: d88f6...80e Som jeg skrev, gå til en annen lege. Bestill time privat, få en ny vurdering. Jeg ble satt på flere type medisiner under svangerskapet som er «frarådet» ifølge mange. Noen leger (og mennesker) tror man BARE kan ta Paracet når man er gravid😅 kortison er ikke frarådet, mange får det under svangerskap. Det er ikke akkurat bra å sitte hjemme i sofaen 9 mnd gjennom et svangerskap heller. Anonymkode: 01316...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 Det jeg ikke helt klarer å forstå, er at du ikke er tilbake i arbeid pga en kortisonsprøyte? Det er jo ikke akkurat en mirakelkur, mer en kortsiktig løsning Anonymkode: 77364...196 8 5
Rufs Skrevet 29. november 2023 #19 Skrevet 29. november 2023 Du kan ta ut en dag av permisjon tidligere, men det er vel kanskje ikke før 12 uker før termin? Husker ikke helt. Men sjekk det. Si du har termin i mars da, så kanskje du kan ta ut en dag permisjon i desember, og få grunnlaget fra sept-nov. Også starte perm igjen i uke 37. Mange som har gjort det i slike situasjoner. Svangerskapspenger er kun hvis jobben er til skade for fosteret, og det er ganske strengt, for jobben må dokumentere at de ikke kan tilrettelegge så jobben ikke skader baby før du kan få det. Og med jobb som ikke skader baby så går ikke det.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #20 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ønsker ikke å gå inn på hvilket sykehus jeg tilhører. Men ja, det har vært enormt lang ventetid. Jeg får faktisk ikke LOV av lege å gå tilbake til jobb før den sprøyta er tatt da lege er redd for at jeg skal skjevbelaste kroppen pga smertene jeg har. (Har en fysisk krevende jobb der jeg MÅ ha en fullt funksjonibel kropp i orden) Ts. Anonymkode: d88f6...80e Nå vet ikke vi historien din, men du burde kanskje snakke med jordmor uansett ift arbeidssituasjonen din? Siden du har fysisk krevende jobb og du sier du må ha fult funksjonibel kropp så tenker jeg at det kanskje er såpass krevende fysisk at det ikke nødvendigvis er så lurt å stå i den jobben nå med tanke på svangerskapet ditt, og du har vært gjennom IVF (nå aner jeg ikke historien din så vanskelig å legge et grunnlag) men det KAN være at du kan få svangerskapspenger basert på dette (som ikke har noe med skaden å gjøre altså). Hør med jordmor. Anonymkode: 01316...5a9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå