AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Hvor mange dager kan man faste etter hverandre uten at det blir helseskadelig? Med en fastedag så mener jeg å bare spise en yoghurt, en frukt og havresuppe. Drikke ca 2 liter kaffe, vann eller te. Til nå har jeg bare prøvd å faste to dager etter hverandre, men har lyst til å prøve å faste i 5-7 dager sammenhengende. Er det noen som har prøvd dette, eller har medisinske kunnskaper om det? Anonymkode: 05209...4af
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Ta det opp med lege. Anonymkode: 85e07...8d2
Grüner Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 5-7 dagers faste på så lite næring og masse kaffe høres ikke sunt ut. Det kan forstyrre saltbalansen din.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Det du beskriver er ikke faste, men en lavkalori diett. Anonymkode: 9ec5e...dbb 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Hvis du skal faste så er det veldig mye enklere å ikke spise eller drikke noe (unntatt vann). Da får tarmen virkelig hvile, og sultfølelsen forsvinner raskere. Man kan faste LEEENGE dersom man er en normalvektig voksen. Jeg har fastet i tre uker for noen år siden, nå faster jeg 14 dager fast tre ganger i året. Det er blitt nærmest litt rituelt, og noe jeg ofte gjør i perioder hvor jeg opplever mye ytre stress. Jeg blir mer skjerpet. Det finnes jo mennesker (dog overvektige) som har fastet i flere måneder. Det kommer helt an på ditt utgangspunkt og målet med fastingen. To-tre dager med lavkalori i uken skader deg i alle fall ikke (med mindre du er undervektig eller har mangelsykdommer). Anonymkode: 5c06f...1ef
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Tja, en mann fastet i ett år. Google det. Han hadde selvsagt masse energi lagret, og ble fulgt tett opp av lege og tok noe tilskudd. Men kroppen kan gå lenge uten mat. Anonymkode: 0c42b...48e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvor mange dager kan man faste etter hverandre uten at det blir helseskadelig? Med en fastedag så mener jeg å bare spise en yoghurt, en frukt og havresuppe. Drikke ca 2 liter kaffe, vann eller te. Til nå har jeg bare prøvd å faste to dager etter hverandre, men har lyst til å prøve å faste i 5-7 dager sammenhengende. Er det noen som har prøvd dette, eller har medisinske kunnskaper om det? Anonymkode: 05209...4af Det inntaket du beskriver her er ikke fasting og rene oppskriften på blodsukkerhelvete. Havre er spekket med karbo og du får masse energi. Kroppen går ikke i fastemodus dersom helsegevinst er målet. Men svaret på spørsmålet ditt er at et slikt inntak av mat i lengden gir deg noen mangler, men du sulter ikke ihel. Anonymkode: 187d2...ab3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor mange dager kan man faste etter hverandre uten at det blir helseskadelig? Med en fastedag så mener jeg å bare spise en yoghurt, en frukt og havresuppe. Drikke ca 2 liter kaffe, vann eller te. Til nå har jeg bare prøvd å faste to dager etter hverandre, men har lyst til å prøve å faste i 5-7 dager sammenhengende. Er det noen som har prøvd dette, eller har medisinske kunnskaper om det? Anonymkode: 05209...4af Dette er ikke å faste, det er lavkalori. Er du overvektig er det ikke farlig i det hele tatt. Du kan jo prøve og se hvordan du føler deg? Ta multivitamin kanskje. Og muligens bytte ut med noe mer proteinrikt? Da jeg hadde anoreksi levde jeg slik i årevis, men det var jo helseskadelig (men fikk faktisk aldri alarmerende blodprøver av noe slag, men ble innlagt grunnet undervekten.) Anonymkode: 3a91d...9ec 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 22.39): Hvor mange dager kan man faste etter hverandre uten at det blir helseskadelig? Med en fastedag så mener jeg å bare spise en yoghurt, en frukt og havresuppe. Drikke ca 2 liter kaffe, vann eller te. Til nå har jeg bare prøvd å faste to dager etter hverandre, men har lyst til å prøve å faste i 5-7 dager sammenhengende. Er det noen som har prøvd dette, eller har medisinske kunnskaper om det? Anonymkode: 05209...4af Nå er ikke det du beskriver og faste, men på spørsmålet hvor lenge man kan faste så er det jo mange faktorer som spiller inn. Anonymkode: 84260...0be
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 Jeg ser at flere mener at det jeg beskriver ikke er å faste. I 5:2 modellen, der man faster 2 dager i uken og spiser normalt i fem 5 dager, så definere de faste som å spise max 500 kcal. Men greit nok. La meg omdefinere. Hvor mange dager på rad kan jeg spise som beskrevet i HI før det blir usunt? Anonymkode: 05209...4af
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 8.36): Jeg ser at flere mener at det jeg beskriver ikke er å faste. I 5:2 modellen, der man faster 2 dager i uken og spiser normalt i fem 5 dager, så definere de faste som å spise max 500 kcal. Men greit nok. La meg omdefinere. Hvor mange dager på rad kan jeg spise som beskrevet i HI før det blir usunt? Anonymkode: 05209...4af Nei det du beskriver der er ikke faste. Det er en måte å redusere ukens kalorier totalt sett. Som sagt, er du overvektig er det ikke usunt. Men ta multivitamin, og bytt ut med noe mer proteinrikt. Feks egg istedenfor havresuppe. Jeg vil tro du sprekker på denne dietten lenge før den i seg selv er fysisk skadelig uansett. Så dette er vel selve oppskriften på å bli en jojo-slanker… Anonymkode: 3a91d...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 On 11/29/2023 at 10:39 PM, AnonymBruker said: Hvor mange dager kan man faste etter hverandre uten at det blir helseskadelig? Med en fastedag så mener jeg å bare spise en yoghurt, en frukt og havresuppe. Drikke ca 2 liter kaffe, vann eller te. Til nå har jeg bare prøvd å faste to dager etter hverandre, men har lyst til å prøve å faste i 5-7 dager sammenhengende. Er det noen som har prøvd dette, eller har medisinske kunnskaper om det? Anonymkode: 05209...4af Dette er ikke faste. Og hvis du har tenkt å gjøre noe godt for kroppen din, ikke drikk 2 liter kaffe. Drikk vann (sitronvann gjerne). Jeg foreslår at du setter deg inn i periodisk faste. Altså at du f.eks dropper frokost og har første måltid til 10 eller 11 (som en start, så kan du evnt spise senere på dagen når kroppen er mer vant). Så har du en god og næringsvettig frokost (lunsj) og tilsvarende til middag (ikke for sent). Så gjentas dette hver dag. Anonymkode: c3292...d5a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå