Gå til innhold

Dere med barn - hvordan rekker dere alt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere med barn og jobber, hvordan rekker dere å jobbe, holde dere oppdatert faglig, delta på det sosiale på jobb, følge opp barn med lekser, fritidsaktiviteter, evt. problemer de har, gjøre husarbeid, handle mat, klær og nødvendigheter, servere variert, sunn og god mat, følge med på tilbud, trene, holde kontakt med familie og venner, følge opp barnenes sosiale liv, følge med på hva de gjør på mobiler og nettbrett, ha kvalitetstid og STAY SANE???

Anonymkode: 375be...ad5

Nei nei, ytterst få ‘rekker’ alt dette. Det handler om prioriteringer. 3-4 av de tingene på lista holder lenge nok og så prioritetene du etter hva som gir best livskvalitet for deg og dine. Hos meg er det 1. Barna 2 . Jobb 3. Viktigste av husarbeid (=brannslukking). Så får de andre tingene puttes inn litt her og der som det passer. Lenge siden jeg har satt av faste avtaler med venninner eller trening for å si det slik. 

Anonymkode: fc134...086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke sjans. Er gammel til å være førstegangsmor, jobba deltid fra før og valgte å gå ned enda mer for å ha kortere dager i bhg og flere dager hjemme med lille. Og i tillegg kunne rekke en del av de tingene (husarbeid, god mat, alt av 3. skift som er ganske nytt for meg, litt egne hobbyer ++). Mannen jobber vanlig 40-timers uke med litt reisevei, og det blir ikke mye tid han får med lille før leggetid. Alle sier; dere har jo bare én, og bare vent til h*n begynner med aktiviteter - og jeg tenker at 1. ett problem av gangen og 2. er det dette hamsterhjula man har signa opp for? Ser at noen har tipsa om leilighet, og må ærlig innrømme at jeg drømmer om det. 

Men noen life hacks herfra: ukeshandling, høy toleranse for støv, årshjul og skrive ned repeat-rutiner (et must med dårlig hukommelse), matprep, lage større porsjoner av det meste og ha i fryseren, gavelager, fast fordelte oppgaver.. og så er det MYE vi burde bli mye bedre på. 

Anonymkode: e72a5...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jobbe - har ikke noe valg😅 holde dere oppdatert faglig (studerer på kveldstid)delta på det sosiale på jobb(mannen og jeg er enige om å delta på en sosial jobbhappening annenhver mnd) , følge opp barn med lekser (leksefri skole), fritidsaktiviteter (vi er to voksne på to barn), evt. problemer de har (små barn så er ikke relevant enda), gjøre husarbeid (byttet ut hus med leilighet, det er en enorm forskjell!), handle mat, klær og nødvendigheter(ukeshandler mat på nett, resten kjøpes også på nett), servere variert, sunn og god mat (er heldigvis glad i å lage mat) følge med på tilbud (følger ikke med, varsel på prisjakt hvis det er noe viktig, evt kjøper brukt om mulig), trene (jeg trener før jobb, mannen etter leggetid), holde kontakt med familie og venner(heldigvis masse venner med jevnaldrende barn, spiser middager sammen i ukedagene og finner på ting i helgene), følge opp barnenes sosiale liv(følger ikke opp enda, de er sosial på skole og trening), følge med på hva de gjør på mobiler og nettbrett (småskolebarn så det er ikke noe å følge opp enda), ha kvalitetstid (hva legger du i det? Meg og mannen? Vi kniper litt på hverandre her og der, og setter pris på en kjappis i blant😆) og STAY SANE??? - Trening og nok søvn!!

Anonymkode: 87d2e...14d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ett barn og vi jobber fullt. Synes det er stritt. Gruer meg til hver mandag. Er heldigvis lærer og har alltids en ferie å se frem mot, så jeg klager ikke. Elsker barnet mitt og setter alt til side så lenge han er våken. Det andre tar jeg etter leggetid. Vasker litt hver kveld, vedlikehold. Da flyter det aldri ut. Har brukt vaskehjelp hvis det flyter ut, da jeg blir helt uggen av rot og skitt. Så det betaler jeg gjerne for å unngå. Funderer på å gå ned til 80%, for å ha en dag hjemme i uka med barnet. Bare for å få mer tid sammen. Det som plager meg mest er all tiden vi mister, fordi vi må på jobb og i bhg. Synes min foreldregenerasjon var heldige, da far sin lønn var tilstrekkelig til å forsørge familien. Jeg tror det var bedre at en var hjemme og styrte der, med barn, husarbeid og annet. Det er jo en fulltidsjobb egentlig, og nå skal vi presse det inn på ettermiddagen liksom. Er det rart folk får færre og færre barn? Og det rare er at det var den generasjonen der mor stort sett var hjemmrværende eller deltidsarbeidende som har stelt i stand dette med at begge skal jobbe ræva av seg. Den samme generasjonen snyter de yngre generasjoner for tidlig pensjonsalder, har satt krav til utdanning på masternivå ( selv var de under langt kortere utdanning) og har gjort boligdrømmen uoppnåelig for mange. 50-60 talls generasjonene. De har hatt det godt de. Men de skjønner jo ikke eller driter i at det fødes altfor få barn i Norge. Mye fordi folk fikser ikke flere barn i kombo med full jobb på begge, andre eier ikke bopel og har fast jobb før de er 35 +. Rekker ikke mange unger da. Og vi skal jobbe fullt og får 10 sykt barn dager, når en runde influensa kan vare i 14 dager. Tidlig barnehagestart har også uten tvil nå vist seg å være skadelig for barna, og konsekvensene synes på de som er tenåringer nå. Økning i psykiske problemer og skolevegring. Kan det være en sammenheng? Slenge unger inni bhg når de er i den mest kritiske tilknytningsfasen. Nei blir ett barn på meg. Jeg føler ikke jeg kan ivareta to barn slik de burde bli ivaretatt med det sinnsyke stresslivet vi alle skal leve. 

Anonymkode: 91bba...e68

71 modell her og jeg er faktisk vokst opp med to høyt utdannede foreldre som jobbet fullt. Og jeg var i barnehagen flere måneder før de begynner i dag. Så ikke alle mødre var hjemme med barn på 70-80 tallet skjønner du.

Anonymkode: 1aec9...fc8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig faste rutiner på alt. Jeg hadde vanlig 8 - 1630 jobb, mannen jobb med mye reising. Født på 60-tallet, med to foreldre i full jobb, så hadde gode rollemodeller. Prioriterte søvn, ikke overdreven vasking. Ukeshandlet. Klarte også å prioritere slik at helgene ble "fri". Det lærte jeg hjemmefra. Nesten aldri behov for barnevakt.

Anonymkode: 367f6...a30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig faste rutiner på alt. Jeg hadde vanlig 8 - 1630 jobb, mannen jobb med mye reising. Født på 60-tallet, med to foreldre i full jobb, så hadde gode rollemodeller. Prioriterte søvn, ikke overdreven vasking. Ukeshandlet. Klarte også å prioritere slik at helgene ble "fri". Det lærte jeg hjemmefra. Nesten aldri behov for barnevakt.

8- 1530 jobb, skulle det stå 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere med barn og jobber, hvordan rekker dere å jobbe, holde dere oppdatert faglig, delta på det sosiale på jobb, følge opp barn med lekser, fritidsaktiviteter, evt. problemer de har, gjøre husarbeid, handle mat, klær og nødvendigheter, servere variert, sunn og god mat, følge med på tilbud, trene, holde kontakt med familie og venner, følge opp barnenes sosiale liv, følge med på hva de gjør på mobiler og nettbrett, ha kvalitetstid og STAY SANE???

Det blir ikke alt. Prioriterer trening både for store og små, det er også kvalitetstid sammen siden vi alle driver med det samme, sunn og god mat, holde kontakt med venner (men mest de som også trener). Strenge regler for å legge tilbake alt etter bruk, så trenger man egentlig aldri å rydde. Følge med på tilbud er ikke noe jeg noengang har tenkt over at man må gjøre, og kjøpe klær og annet gjør man vel ikke så ofte? Vi har vært heldige og har leksefri skole og det har så langt vært lite problemer. 

Anonymkode: 13eb7...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

71 modell her og jeg er faktisk vokst opp med to høyt utdannede foreldre som jobbet fullt. Og jeg var i barnehagen flere måneder før de begynner i dag. Så ikke alle mødre var hjemme med barn på 70-80 tallet skjønner du.

Anonymkode: 1aec9...fc8

Samme her, født i -80 og begynte i barnehage før jeg var 4 måneder, to fulltidsarbeidende foreldre. Ingen av mine barndomsvenner hadde hjemmeværende foreldre heller. Må komme an på hvor man er fra kanskje - på Sunnmøre var ikke hjemmeværende mor en greie da i hvert fall, det forbinder jeg med 50-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man kan ikke rekke alt når man har små barn. Noe(mye) må velges bort. Det blir ofte mindre sosialt, mindre jobb på fritida, mindre trening, sjeldnere rengjøring, mer planlegging(handle bare en gang i uka), enklere mat, mindre fritidsaktiviteter(for de voksne) osv..

Noen roter seg også helt bort med barn som har alt for mange fritidsaktiviteter. Ikke sjelden at barn er opptatt både 3, 4 og 5 kvelder i uka pluss mange helger, med treninger og andre aktiviteter. For mange barn, og ikke minst voksne, er dette for mye, og både små og store står i fare for å bli utbrent.

Man må prioritere. Det er en ny fase i livet og det er ikke rom for å delta på like mye som man gjorde før barna kom. Det blir en ny livsstil som man må tilpasse seg.

Pass på å få nok hvile og tid til å være til stede for familien. Og FAMILIEN inkluderer i høyeste grad partner. Mange forhold ryker i småbarnstida fordi partnerne ikke lenger bruker tid på hverandre. Lite er vondere for barna enn foreldre som går fra hverandre, derfor er det veldig viktig å prioritere tid til å pleie forholdet til partner. Ofte er det kvinnen som graver seg helt ned i alle oppgavene med barn, hus og jobb, og så blir det liksom ikke plass til mannen i dette bildet. Det blir slutt på nærhet og sex og de gode stundene med kvinnen han elsker, for hun har aldri tid eller er så sliten at hun ikke orker, og da er det fort gjort at mannen søker det han savner andre steder utenfor hjemmet.

Ingenting blir som før når man får barn, men at livet blir annerledes, betyr ikke at det blir dårligere.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste gjør vel alt det der? Det er prioritering og tilrettelegging. 

Jeg prioriterer vekk det alle rmeste av sosialt på jobb. Deltar på julefesten og ellers kun på det som KUN er mitt eget team, og det er snakk om 4-5 ganger i året maks. 

Venner har jeg ikke mye tid til. Jeg er introvert, og trenger ladetid, og da er det bare ikke tid til venner i tillegg. 

Jeg bruker ikke tid til å se på tv. Jeg prioriterer å gjøre aktive ting. Og "Multitasker" ved å høre på lydbok når jeg trener og gjør husarbeid, så jeg får "lest" og kost meg med en bok samtidig som jeg får tid til andre ting. 

Har mye hjemmekontor, og hver gang det er "blabla"-møte på jobb, av typen hvor man ikke må ha på kamera, og ikke prate, rigger jeg pc'en foran møllen, og løper mens jeg følger med på møtet. Jeg kan også brette klær og gjøre småting omkring i huset i "dødperioder" av type "10 min mellom møtene". 

Løper til og fra jobb når jeg må være fysisk på jobb, så får jeg trent i stedet for å kaste bort tid på transport - og hører på lydbok mens jeg løper, så slår jeg enda flere fluer i samme smekken. 

Her har vi satt foten ned for fritidsaktiviteter som krever mye kjøring i ukedagene. Det beryr ingen ishockey og riding og tibetansk strupesang, men det er likevel plenty av aktiviteter for ungene i gangavstand/enkelt å komme til med buss. 

Sunne og gode middager trenger ikke ta lang tid - ferdigkuttede frosne grønnsaker kan inneholde like mye og ofte mer næring enn ferske. Og det tar heller ikke kjempelang tid å kappe opp paprika, sopp, squash og løk for en wok. Ungene er med, så får vi tid sammen i tillegg til å få gjort ting. 

Vi har robotstøvsuger, og vasker etter "vi gjør det vi må" prinsippet. Småvasker jevnt gjennom uken i stedet for å ha en storvask, og da tar vi det som trengs når det trengs, og ikke mer. 

Anonymkode: b6277...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med planlegging, bare gjør det som må gjøres. Jeg har 5 barn og et par av dem har litt ekstra forhold til oppfølging. Jeg jobber ikke 100 prosent men også pendling så går mye av tiden der så blir nesten som en hel arbeidsdag. Jeg trives med travle hverdager. Barna får kun gå på en fritidsaktivitet, dem må også lære seg og ikke bli kjørt over alt til enhver tid. Men jeg møter opp på kamper og turneringer og deler dette med far. Vi får alltid alenetid med hvert av barna. Kommunen er nå leksefri så veldig deilig, men gikk fint når lekser måtte gjøres. Barna mine må lese hver dag selv om leksefri. Og vi bruker mye tid på praktisk læring forhold til hva man trenger. I helgen har vi noen ganger opplegg andre ganger bare slapper vi av og tar det med ro. 

Anonymkode: d31af...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her, født i -80 og begynte i barnehage før jeg var 4 måneder, to fulltidsarbeidende foreldre. Ingen av mine barndomsvenner hadde hjemmeværende foreldre heller. Må komme an på hvor man er fra kanskje - på Sunnmøre var ikke hjemmeværende mor en greie da i hvert fall, det forbinder jeg med 50-tallet.

Jo, jeg vokste opp på sunnmøre på 80 tallet og jeg kjenner ingen ikke hadde hjemmeværende mødre. Barnehagen hvor vi bodde på Sunnmøre tok ikke inn barn før de var 3 år.

På 80 tallet var barnehagedekningen under 20% og en svært liten andel av disse var babyer.

Statistikk fra 80 tallet viser at ca 40-50% av mødre til barn under 7år var hjemmeværende, resten brukte dagmamma eller barnehage.

Anonymkode: ff128...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, jeg vokste opp på sunnmøre på 80 tallet og jeg kjenner ingen ikke hadde hjemmeværende mødre. Barnehagen hvor vi bodde på Sunnmøre tok ikke inn barn før de var 3 år.

På 80 tallet var barnehagedekningen under 20% og en svært liten andel av disse var babyer.

Statistikk fra 80 tallet viser at ca 40-50% av mødre til barn under 7år var hjemmeværende, resten brukte dagmamma eller barnehage.

Så er det nok også store regionale forskjeller. 

Jeg vokste opp på tidlig 80-tallet. Og flesteparten var definitivt ikke hjemmeværende. Her var det også umulig å få barnehageplass før man var 3 år. Så vi ble plassert hos diverse dagmammaer, med null kompetanse. 

Jeg og søsteren min hadde en som kom hjem til oss en stund. Så sluttet hun, og vi ble shippet rundt til ulike dagmammaer.. med vekslende hell og varighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så er det nok også store regionale forskjeller. 

Jeg vokste opp på tidlig 80-tallet. Og flesteparten var definitivt ikke hjemmeværende. Her var det også umulig å få barnehageplass før man var 3 år. Så vi ble plassert hos diverse dagmammaer, med null kompetanse. 

Jeg og søsteren min hadde en som kom hjem til oss en stund. Så sluttet hun, og vi ble shippet rundt til ulike dagmammaer.. med vekslende hell og varighet. 

Det er nok store regionale forskjeller som du sier, men statistisk sett var en veldg høy andel mødre hjemmeværende på 80 tallet i en helt annen grad enn i dag. Av de mødrene som jobbet så jobbet også en god andel deltid. Av de få jeg kjenner som gikk i barnehage fra 3år så gikk de kun 3dager i uka. Ingen jeg kjenner gikk i barnehage eller dagmamma under 3års alderen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samarbeider godt og nedprioriterer enkelt ting. Vi har tre tette og har begge lederstillinger med noe reising. Har lite hjelp, men har vaskehjelp. Heldigvis fleksible jobber. Prioriterer barn og mat. Nedprioriterer sosiale ting. Får nok gjennom jobben og idrettsverv. Står opp 5, og trener tre ganger i uka om morgenen.

Anonymkode: e8558...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte på dette selv i går da jeg gjorde husarbeid. Vi er foreløbig barnefrie, men sto og virkelig lurte på hvordan det skal gå dersom vi får barn i fremtiden når livet allerede føles litt hektisk. Eneste grunnen til at vi har god helse og kan yte godt i jobbene våre er jo at vi får tid til å slappe av og hente oss inn når vi må. Vi har tid til å trene når vi vil, ta en hvil på sofaen når vi vil, og sove ut i helgene. Ser ingen annen utvei enn at jobb på mye lengre ned på prioriteringslista, noe som er helt greit. Kommer heller ikke til å ha enebolig med mye arbeid. 

Tenker tilbake på 90-tallet da vi var tre barn som hadde mange fritidsaktiviteter hver. Vi syklet, gikk, og foreldrene byttet på å kjøre når det var nødvendig. Vi besøkte nabobarna i hytt og pine, og gikk til og fra skolen alle sammen (noen km). Har inntrykk av at vi har fått et samfunn der alt skal organiseres og barna kjøres overalt. Ser at mange barn blir dullet med og ikke lærer husarbeid før rett før de skal flytte hjemmefra også. Få ungdommer på 18 jobber i feriene i forhold til før. 

Anonymkode: 721b9...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber natt. Mannen jobber 8-16. Da har jeg en del fri i løpet av måneden. Det går til husarbeid, innkjøp, jeg gjør mine ting når jeg har fri slik mannen får litt egentid en kveld i uken. Barnet er såpass liten at han enda ikke går på aktiviteter. Når den tid kommer vil vi bytte på å følge. Og sørge for at det ikke blir mer aktiviteter en  det er tid til. En aktivitet holder de første årene når de må ha følge og mer oppfølging. 

Ellers er ukehandling lurt. En av dere kan ta med barna ut en ettermiddag og den andre kan gjøre husarbeid. Ellers kan dere ta 20min etter ungene er lagt. 

Vi syns det er best å heller ha det litt mer hektisk i ukedagene enn helgen. Så da tar vi oss av det meste av klesvask, husarbeid, handling osv i ukedagene. Helgen er familietid. 

Anonymkode: f1bad...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger og strukturer hverdagen, det må jeg innrømme at jeg har blitt ganske flink til 😅 Studerer fulltid, har to jobber ved siden av samt at mannen jobber som leder i 100% stilling. Vi har tvillinger på 4 år.

Vasker klær når det er ledig tid, varierer litt mtp timeplanen på skolen, men lar ikke ting hope seg opp. Lager ofte mat som kan spises over 2 dager og er flink til å bruke rester. Feks kjøttboller/kjøttkaker med potetmos, grønnsaker og brunsaus blir lapskaus dagen etter. Lager jeg chili con carne, lager jeg alltid dobbelt etc.

Har vaskehjelp annenhver uke. Gjør klar sekkene til barna dagen før. Bruker kalenderen på mobilen -hyppig- slik at ting ikke blir glemt. Sjekker timeplanen på skolen frem i tid slik at jeg får planlagt hvilke dager jeg får trent (prøver 3-4 ganger i uken), lest til eksamen/jobbet med skole, gjort husarbeid, middagsplanlegging etc. I tillegg bytter vi på å ha egentid og prøver så ofte jeg kan å møte venninner.

Men ja, jeg er mye sliten og jeg tenker ofte at dette ikke kommer til å gå, men så går det på et vis likevel. Skal i alle fall bli deilig å bli ferdig med skolen 😅

Anonymkode: db522...24b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Planlegger og strukturer hverdagen, det må jeg innrømme at jeg har blitt ganske flink til 😅 Studerer fulltid, har to jobber ved siden av samt at mannen jobber som leder i 100% stilling. Vi har tvillinger på 4 år.

Vasker klær når det er ledig tid, varierer litt mtp timeplanen på skolen, men lar ikke ting hope seg opp. Lager ofte mat som kan spises over 2 dager og er flink til å bruke rester. Feks kjøttboller/kjøttkaker med potetmos, grønnsaker og brunsaus blir lapskaus dagen etter. Lager jeg chili con carne, lager jeg alltid dobbelt etc.

Har vaskehjelp annenhver uke. Gjør klar sekkene til barna dagen før. Bruker kalenderen på mobilen -hyppig- slik at ting ikke blir glemt. Sjekker timeplanen på skolen frem i tid slik at jeg får planlagt hvilke dager jeg får trent (prøver 3-4 ganger i uken), lest til eksamen/jobbet med skole, gjort husarbeid, middagsplanlegging etc. I tillegg bytter vi på å ha egentid og prøver så ofte jeg kan å møte venninner.

Men ja, jeg er mye sliten og jeg tenker ofte at dette ikke kommer til å gå, men så går det på et vis likevel. Skal i alle fall bli deilig å bli ferdig med skolen 😅

Glemte å legge til at vi bestiller fra Oda/Meny 1-2 ganger i måneden :) Det hjelper oss veldig i alle fall! Da skriver jeg en liste på tlf over middager slik at vi kan ta frem den når vi lurer på hva vi skal spise til middag de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...