Gå til innhold

Knusktørr rundt munnen og på haken i kulda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å bli såpass ille at jeg har fått flere halvdype tørre linjer som går fra munnvikene og ned mot sidene av haka - altså sånne man gjerne får med alderen. Disse har jeg altså ikke til vanlig, bare nå etter at det ble så kaldt. I tillegg flasser jeg skikkelig på haka. Noen som har tips?

Resten av ansiktet klarer jeg av en eller annen merkelig grunn å holde ganske hydrert. Jeg må gå turer i kulda hver dag, så kan ikke holde meg inne og vente på våren :fnise:

Anonymkode: 92f33...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å hjelpe deg dersom vi ikke vet hva hudpleierutinen din om morgenen og kvelden er. 

Anonymkode: 2838b...6dc

Skrevet

Har også hatt usedvanleg tørr hud i fjes og på lepper i haust. Men no er her igrunn vinter, minus sju, og varmepumpe er nok dehydrerande i tillegg. Eg brukar no Burts Bees honninglypsyl og har bestilt nokon feitare kremar og serum til ansiktet. Skal forsøka merket Aveeno (amerikansk)

• Liker 1
Skrevet

Purelan på og rundt lepper. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Smør reseptfri mild hydrokortisonkrem noen dager og god fet fuktighetskrem 15 min etterpå. Det hjelper på meg.

Anonymkode: 91418...3e6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig å hjelpe deg dersom vi ikke vet hva hudpleierutinen din om morgenen og kvelden er. 

Om kvelden er det krem med retinol. Denne kan jeg bruke uten noe over resten av året, men har fuktighetskrem over i vinterhalvåret.

Om morgenen har jeg lag-på-lag. Serum med copper peptides. Litt mandelolje, og så fuktighetskrem og solfaktor. Bruker Dermalogica barrier repair på toppen.

Skrevet

Peiser på med Locobase Repair på kvelden, så er det fint igjen på morgenen.

Anonymkode: 2d146...bbc

• Liker 2
Skrevet

Barrierekrem (kuldekrem) ca 15 min før du går ut. Spør på apoteket så har de mye gode produkter

Anonymkode: 2544d...a8a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Barrierekrem (kuldekrem) ca 15 min før du går ut. Spør på apoteket så har de mye gode produkter

Anonymkode: 2544d...a8a

Ja, det var de som anbefalte Dermalogica barrier repair, og den virker tydeligvis fint i resten av ansiktet, men ikke akkurat rundt munnen og haka.

Takk for alle tips! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om kvelden er det krem med retinol. Denne kan jeg bruke uten noe over resten av året, men har fuktighetskrem over i vinterhalvåret.

Om morgenen har jeg lag-på-lag. Serum med copper peptides. Litt mandelolje, og så fuktighetskrem og solfaktor. Bruker Dermalogica barrier repair på toppen.

Så flott hudpleierutine du har! Ville anbefalt å kanskje kjøre Cicaplast B5 over retinolen på kveldstid, og en tykkere solfaktor på dagen.

Dette er nok veldig individuelt, men jeg blir ofte tørrere i huden ved å bruke olje på dagtid. Foretrekker heller en fet krem/solkrem i problemområdene. Dersom du er flink til å bruke solfaktor mars-oktober, kan du også vurdere å droppe solfaktoren på vanlige dager (med mindre du bor på fjell med snø og lys). Personlig bor jeg midt i Oslo, og UV-indeksen er såpass lav at jeg dropper solfaktor dagene det er overskyet. 

• Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så flott hudpleierutine du har! Ville anbefalt å kanskje kjøre Cicaplast B5 over retinolen på kveldstid, og en tykkere solfaktor på dagen.

Dette er nok veldig individuelt, men jeg blir ofte tørrere i huden ved å bruke olje på dagtid. Foretrekker heller en fet krem/solkrem i problemområdene. Dersom du er flink til å bruke solfaktor mars-oktober, kan du også vurdere å droppe solfaktoren på vanlige dager (med mindre du bor på fjell med snø og lys). Personlig bor jeg midt i Oslo, og UV-indeksen er såpass lav at jeg dropper solfaktor dagene det er overskyet. 

Tusen takk for tips! Skal absolutt prøve dette ut.

Har ikke engang tenkt på at jeg kunne bli tørrere i huden av olje.

Skrevet

Her ville jeg kanskje kjøpt meg Aquaphor/Vaselin og kjørt ett tynt lag akkurat der det er tørrest (jeg tar på rene hender på slutten av rutinen, også bare "klapper inn", det går under ordet "slugging"), og passe på at du har nok av fukt under. Kanskje noe som Dr Ceuracle Kombucha Essence kunne vært godt, noe som er ren fukt. Jeg legger denne i mange lag, også har jeg to ulike fuktighetskremer utenpå (La Roche Posay Toleriane Riche og Sleeping Pack fra Purito, også på dagtid). Og jeg er ikke ute hver dag, men er veldig dehydrert og i en veldig tørr bolig.

Det som kan være er at barrieren er ødelagt, og da vil den føles tørr og flakete til man fikser det. Og for å fikse så må man kjøre på med fukt og ingen "fuss". Ingen aktive ingredienser. Rutinen din ser jo kjempegod ut, men kanskje du kan ta en pause fra krem med retinol en liten stund, bare for å se om det hjelper? En helt vanlig, kjedelig krem kan være løsningen. Men også ekstra fukt under den kan være nødvendig. Fett og fukt i balanse er nøkkelen for meg, i alle fall :) !

Eller så kanskje investere i en balaklava hvis du ikke har det? En poppis trend i fjor, men den er jo faktisk skikkelig nyttig for å beskytte huden på vinteren! Finnes mange på Tise og Finn som strikker den fargen man ønsker seg :)  Evt kanskje du kan lage selv hvis man er så flink. En som dekker hakepartiet godt vil nok hjelpe litt på :)  Evt kan også å øke fuktigheten inne komme godt med på å hjelpe hudbarrieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...