Kittykat Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Jeg trenger tips til sunne middager for 1 person. Jeg får hjelp av en overvektsklinikk og har en matplan på 1600 kcal dagen. Frokost, lunsj og kvelds er greit nok, men jeg sliter med middager. Det har de siste ukene gått en del i kylling med stekt ris/blomkålris og salat, hjemmelaget kyllinggryte, har hatt grove vafler et par ganger, fisk osv. Jeg elsker kjøtt og prøver da å velge magert kjøtt (kyllingkjøttdeig/svinekjøttdeig/kylling/karbonadedeig) og pøser på med grønnsaker/salat ved siden av. Jeg er ikke noe særlig glad i fisk, men spiser laksefilet og ørretfilet. Jeg har en del bønner og linser som jeg må finne på middag med. Jeg kan gjerne lage middag fra bunnen av og spiser de aller fleste grønnsaker. Er det noen som har noen gode og sunne middager på lur?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Spis gjerne rødt kjøtt (mye viktige næringsstoffer), men velg økologisk og "rent". Koster mer, men verdt det. Med økologisk kjøttdeig kan du lage f.eks tacosalat med hjemmelaget salsa/guacamole. Du kan også lage burgere selv med kjøttdeig, og ha salat som "brød". Wraps er veldig anvennelig. Fullkorns tortillalefser som du fyller med mye grønt og en proteinkilde. Stekt fisk (av den typen du liker) med litt quiona og brokkoli/aspargesbønner. Ovnsstekte rotgrønnsaker med fetaost Anonymkode: 4e64b...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Sjekk vegetarbloggen, der er det masse digg med linser. https://godfisk.no/oppskrifter/laks/superrask-rod-curry-med-laks/ Anonymkode: 66d96...547
visp Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Supper i alle former er smart. Lag store porsjoner og frys ned (om det egner seg). 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Pleier å spise enchiladas med ost og chorizo med en salat ved siden av. ikke det aller sunneste i verden, men lite kalorier og tar meg 5-6 minutter. Sunt nok for meg hvertfall Anonymkode: c53e3...d73
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Spis gjerne rødt kjøtt (mye viktige næringsstoffer), men velg økologisk og "rent". Koster mer, men verdt det. Med økologisk kjøttdeig kan du lage f.eks tacosalat med hjemmelaget salsa/guacamole. Du kan også lage burgere selv med kjøttdeig, og ha salat som "brød". Wraps er veldig anvennelig. Fullkorns tortillalefser som du fyller med mye grønt og en proteinkilde. Stekt fisk (av den typen du liker) med litt quiona og brokkoli/aspargesbønner. Ovnsstekte rotgrønnsaker med fetaost Anonymkode: 4e64b...8c2 Økologisk kjøttdeig? Hvordan vet man at det ikke er vanlig kjøttdeig i "økologisk" pakke? Fra økologiske kyr? Jeg er skeptisk. Anonymkode: a5cbc...f35
Pusle Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Tomatbasert gryte med bønner, linser eller kikerter. Du trenger hermetiske tomater, tomatpure, gjerne en ts red curry eller sambal oelek, grønnsaker som gulrot, paprika, løk, purre, brokkoli, squash, lett matfløte eller kokosmelk. Blomkålris ved siden av. Laks med blomkål- eller potetmos, gulrot, brokkoli og purreløksaus (surr purreløk i litt olje, tilsett lett matfløte, salt og pepper- kjempegodt!)
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Økologisk kjøttdeig? Hvordan vet man at det ikke er vanlig kjøttdeig i "økologisk" pakke? Fra økologiske kyr? Jeg er skeptisk. Anonymkode: a5cbc...f35 Du skjønner vel at det er driften og foret kyr får som avgjør om det er øko eller ikke? https://simongard.no/2022/12/02/hva-er-egentlig-okologisk-kjott/# Anonymkode: 4e64b...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du skjønner vel at det er driften og foret kyr får som avgjør om det er øko eller ikke? https://simongard.no/2022/12/02/hva-er-egentlig-okologisk-kjott/# Anonymkode: 4e64b...8c2 Jeg skjønner det, men man får jo ikke sjekket det... Anonymkode: a5cbc...f35
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 Hvor mange kalorier skal middagen din være? Jeg liker godt å lage helt enkle middager når det kun er meg. Kjøper ofte noe som heter Minuttbiff på Coop. Det er marinert storfekjøtt i tynne skiver, så går fort å steke. En pakke er to middager for meg. Som tilbehør har jeg en stor søtpotet delt i biter med salt og pepper inn i ovnen (ikke noe olje). Et par ss Drømmelett blandet med litt chilisaus på siden. Dette blir 460kcal. En frossen ørretfilet stekt i ovn uten noe på. Kokt potet, kokt brokkoli og litt drømmelett med masse sitronpepper. Tacosalat med karbonadedeig. Dvs taco minus lefsen, med masse salatgrønnsaker. Det finnes også ekstra tynne tacolefser på 96kcal. Anonymkode: e16b1...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner det, men man får jo ikke sjekket det... Anonymkode: a5cbc...f35 Man får ikke sjekket at maten man kjøper på butikken faktisk inneholder det det står heller. Det er ikke lov å selge mat som ikke samsvarer med informasjonen, det er strenge kontroller for sånt. Anonymkode: 4e64b...8c2 1
Kittykat Skrevet 30. november 2023 Forfatter #12 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor mange kalorier skal middagen din være? Jeg liker godt å lage helt enkle middager når det kun er meg. Kjøper ofte noe som heter Minuttbiff på Coop. Det er marinert storfekjøtt i tynne skiver, så går fort å steke. En pakke er to middager for meg. Som tilbehør har jeg en stor søtpotet delt i biter med salt og pepper inn i ovnen (ikke noe olje). Et par ss Drømmelett blandet med litt chilisaus på siden. Dette blir 460kcal. En frossen ørretfilet stekt i ovn uten noe på. Kokt potet, kokt brokkoli og litt drømmelett med masse sitronpepper. Tacosalat med karbonadedeig. Dvs taco minus lefsen, med masse salatgrønnsaker. Det finnes også ekstra tynne tacolefser på 96kcal. Anonymkode: e16b1...4e4 Jeg tenker 4-500 kcal på middag. Det er vel innenfor tror jeg og så blir det resterende fordelt på resten av måltidene.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 Gulrot,linse og ingefærsuppe med ristet kikerter. Ovnsbaktegrønnsaker med linser.Velg de grønnsakene du har for hånden og lag en linseblanding Stek løk i olivenolje i en tykkbunnet kasserolle på medium varme til myk men ikke brun, 8-10 minutter. Rør jevnlig. Tilsett finhakket hvitløk, allehånde og laurbærblad. Fres videre i 1 minutt til det lukter godt av hvitløk og krydder. Ha i grønne linser og vann, sett på lokk og kok opp. Når det koker, skru ned til lav varme og la det putre til linsene er møre, typisk 15-20 minutter, men noen ganger litt lenger. Følg med så det ikke koker tørt og ha i mer vann om det begynner å se skummelt ut. Ta av varmen og renn av eventuelt overflødig vann. Vend så grønnsakene inn i linseblandingen og nyt. Anonymkode: 50c09...4cc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 21.51): Jeg skjønner det, men man får jo ikke sjekket det... Anonymkode: a5cbc...f35 Det er jo andre som sjekker det. Gårdene må søke om sertifisering og blir kontrollert. Det er ikke lov å selge varer i falsk forpakning. Anonymkode: 6a661...259
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 pastaform med masse grønnsaker hjemmelaget pyt i panne fullkorns pannekaker med blåbærsyltetøy chili con carne en av mine favoritter som jeg fant på vektklubben er kebabmed kylling, grønnsaker man ønsker selv, grov pitabrød og tzatziki Anonymkode: a6f5c...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå