AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Kjøpte nye lyspærer, men de var så kraftig lys i! Kan jeg bruke bare den ene, eller er det farlig? Har det noe å si på selve lampen? Anonymkode: 89be2...a15
skrue Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Kjøpte nye lyspærer, men de var så kraftig lys i! Kan jeg bruke bare den ene, eller er det farlig? Har det noe å si på selve lampen? Anonymkode: 89be2...a15 Har aldri hørt/lest at det skal være et problem for lampen å bare bruke én pære. Du vil dog ha en strømførende sokkel som helst skulle ha hatt en pære i seg (fare for støt om noen pirker i sokkelen).
Belima Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kjøpte nye lyspærer, men de var så kraftig lys i! Kan jeg bruke bare den ene, eller er det farlig? Har det noe å si på selve lampen? Anonymkode: 89be2...a15 Husk at på de fleste lamper så er det max watt en skal bruke. Pleier å stå på sokkelen. Kan være farlig å bruke for sterke pærer. Ville byttet de hvis jeg var deg. Bruk av en lyspære med for høy effekt kan føre til at pæren blir overopphetet. Både ledningsisolasjonen og lyskontakten kan smelte på grunn av denne varmen. Så snart det skjer, utsetter du deg selv for buefeil, som til og med kan føre til eiendomsbranner. Lysarmaturen din vil bli permanent skadet av overbelysning. Selv om du tar deg selv i å bruke en pære med høyere wattstyrke enn du burde og prøver å rette feilen, kan det allerede være for sent. Det er sannsynlig at du allerede har håndtert lysarmaturen din som lider permanent skade. Dette er grunnen til at det er avgjørende å bekrefte at lyspæren du byttet hadde nøyaktige wattkrav.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Belima skrev (11 timer siden): Husk at på de fleste lamper så er det max watt en skal bruke. Pleier å stå på sokkelen. Kan være farlig å bruke for sterke pærer. Ville byttet de hvis jeg var deg. Bruk av en lyspære med for høy effekt kan føre til at pæren blir overopphetet. Både ledningsisolasjonen og lyskontakten kan smelte på grunn av denne varmen. Så snart det skjer, utsetter du deg selv for buefeil, som til og med kan føre til eiendomsbranner. Lysarmaturen din vil bli permanent skadet av overbelysning. Selv om du tar deg selv i å bruke en pære med høyere wattstyrke enn du burde og prøver å rette feilen, kan det allerede være for sent. Det er sannsynlig at du allerede har håndtert lysarmaturen din som lider permanent skade. Dette er grunnen til at det er avgjørende å bekrefte at lyspæren du byttet hadde nøyaktige wattkrav. Det er helt riktig at det er viktig å ikke sette i en pære med for mange W, men dette var mye viktigere å være obs på med de gamle glødepærene. Jeg har vel fremdeles ikke sett en lampe med skrusokkel som ikke ville tåle det mangedobbelte av en normal LED-pære. Typisk tåler lampene 40-60 W, mens de tilsvarende LED-pærene kanskje er på 4-6 W. Men enkelte lamper som er laget for to pærer vil ikke gi like jevnt og pent lys om det bare er en pære. I stedet for å bare bruke en pære hadde jeg nok heller byttet dem i to svakere pærer om det er mulig. Men da først og fremst pga. estetikk og komfort, ikke pga. sikkerhet. Anonymkode: 4aa45...d66 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå