Gå til innhold

Faste sammenkomster som opphører/invitasjoner som uteblir

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har de siste 5-6 årene hatt et par faste sammenkomster vi er blitt invitert til årlig. Typisk første og andre helg i desember, men invitasjon et par uker før. Hos mennesker (familie og venner) som vi ellers har jevnlig kontakt med og treffes kanskje 3-5 ganger i året. Nå opplever jeg plutselig at invitasjoner uteblir. Det ene arrangementet fikk jeg beskjed om at skulle holdes sist jeg møtte arrangøren, men har ikke fått noen invitasjon. Selvfølgelig kan det være rammer rundt som er endret, vi har flere små barn og man kan ønske et mer voksent selskap uten bråk og mas. Man kan ønske å satse på relasjoner som er nærere og mer gjeldende i det daglige, som klassekamerater/nære venner av barna sine feks. 

Synes uansett dette er litt rar følelse, at i år så er vi droppet av "alle". Koselige tradisjoner før jul som vi alle har satt pris på og antatt at skulle være en del av denne førjulstiden også. Skulle ønske at disse folka sendte en melding og forklarte, men det er kanskje ikke noe man kan forvente? Nå sitter jeg igjen med en vond følelse, så kan jo den andre parten ha droppet helt greia. Hvordan forholder andre seg til sosiale relasjoner som kanskje opphører? Føler meg nesten litt ghosta her nå. Hvordan skal jeg forholde meg til disse menneskene nå? 

Anonymkode: cee06...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke bli sur for slikt. Kanskje er helsa dårlig i år (jeg er fortsatt slækk etter korona for en måned siden), og de aller fleste har strammere økonomi for tiden. 

Anonymkode: 99d0a...012

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har de siste 5-6 årene hatt et par faste sammenkomster vi er blitt invitert til årlig. Typisk første og andre helg i desember, men invitasjon et par uker før. Hos mennesker (familie og venner) som vi ellers har jevnlig kontakt med og treffes kanskje 3-5 ganger i året. Nå opplever jeg plutselig at invitasjoner uteblir. Det ene arrangementet fikk jeg beskjed om at skulle holdes sist jeg møtte arrangøren, men har ikke fått noen invitasjon. Selvfølgelig kan det være rammer rundt som er endret, vi har flere små barn og man kan ønske et mer voksent selskap uten bråk og mas. Man kan ønske å satse på relasjoner som er nærere og mer gjeldende i det daglige, som klassekamerater/nære venner av barna sine feks. 

Synes uansett dette er litt rar følelse, at i år så er vi droppet av "alle". Koselige tradisjoner før jul som vi alle har satt pris på og antatt at skulle være en del av denne førjulstiden også. Skulle ønske at disse folka sendte en melding og forklarte, men det er kanskje ikke noe man kan forvente? Nå sitter jeg igjen med en vond følelse, så kan jo den andre parten ha droppet helt greia. Hvordan forholder andre seg til sosiale relasjoner som kanskje opphører? Føler meg nesten litt ghosta her nå. Hvordan skal jeg forholde meg til disse menneskene nå? 

Du sier blitt invitert. Har du noen gang invitert? 

Anonymkode: 5f9c8...0ab

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du sier blitt invitert. Har du noen gang invitert? 

Anonymkode: 5f9c8...0ab

Absolutt. Ene parten var hos oss på full oppvartning for en måned siden, andre parten var invitert for et par uker siden men meldte avbud. Så her går det begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke bli sur for slikt. Kanskje er helsa dårlig i år (jeg er fortsatt slækk etter korona for en måned siden), og de aller fleste har strammere økonomi for tiden. 

Anonymkode: 99d0a...012

Er ikke sur, men funderer over hvor jeg nå har disse menneskene. Vil relasjonen opphøre nå, eller er det andre grunner som er forbigående. Økonomi vet jeg ikke er problemet, da alle disse sitter i godt betalte lederstillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det "alle" eller bare en? For hvis det er flere, hadde jeg kontaktet den jeg hadde mest tro på ville gi meg et ærlig svar og spurt. 

Hvis det bare er snakk om en, kan det være alle mulige årsaker. Alt fra at de ikke har hatt arrangement, de kan ha invitert færre i år, de kan ha fått bedre kontakt med noen andre, som de har prioritert foran deg osv. Og du kommer jo med forslag til hva det kan være selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noe spesielt på disse sammenkomstene? Er det alkohol involvert og har du og/eller din partner drukket for mye og blitt ubehagelige? har dere hatt diskusjoner med noen av de andre? har det kommet nye til å gruppa som kanskje ikke liker dere?

Anonymkode: f7b18...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en etablert tradisjon, og særlig i det tilfellet hvor det har blitt sagt at at det skulle arrangeres også i år, ville jeg bare spurt direkte. Vis eventuelt til travle dager og behov for å få ting på plass i kalenderen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du reagerer, det har nok de fleste gjort. Så rart å plutselig bare endre dette. Vi er en venninnegjeng og alle er jo invitert hver gang vi skal møtes. Det er sårt å bli utelatt, begynner å tenke om det er noe galt da. 
vare hev deg over det 

Anonymkode: 29f23...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 20.44):

Dersom dette er folk som inviterer deg og dine *hvert* år, ts, så blir jo spørsmålet: hva bidrar du med? Inviterer du i retur? Tar du med gaver? Relasjoner er sjelden varige dersom en person eller gruppe personer *alltid* står for innsats, planlegging, matlaging, husrom og rene økonomiske utlegg og den andre *aldri* velger å returnere tjenesten.

Og fokus på å kutte ut utgifter som ikke gir noe i retur (deriblant slekt og venner) øker når økonomien blir noe strammere. Folk kutter, ts. Så muligens inviterer de i år bare dem de er sikker på setter pris på invitasjonen? Og som viser det i rene, konkrete gjenytelser. 

Løsningen? Se deg rundt etter noe du kan invitere til eller bidra med som ikke konkurrerer med deres faste arrangement. Og iverksett.

Anonymkode: 5516f...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - du vet jo ikke engang om disse sammenkomstene blir arrangert eller ikke?

Ganske bortkasta å bruke førjulstid på vonde følelser over noe du ikke vet er reelt.

Med juleaften på søndag mister en også ei helg i denne adventstiden. Det kan rett og slett bli knapt om tid, og ikke alt en rekker å få tid.

Vi har i hvert fall måttet droppe et par ting vi pleier å gjøre.

Og - selv folk med gode inntekter kan slite økonomisk om dagen. Høye lønninger betyr ofte veldig høye lån, som gjør at renteøkningene treffer hardt.

Ønsker du en førjulssamling, så inviter på noe hos dere selv da vel? :)

Anonymkode: 63b02...2ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det andre nevner over, så sier du at dere har barn og det har ikke de andre. Du sier ikke noe om hvilke arrangementer det er snakk om, men kan det rett og slett være at de ikke vil ha små barn der, eller at deres barn oppfører seg så dårlig at de velger å droppe invitasjon? Det kan også handle om økonomi, på jobben min var det flere som droppet julebord i år fordi de måtte spare penger f.eks. Å skulle varte opp mange er på ingen måte gratis. Det er veldig vanskelig å svare når du ikke sier om det dreier seg om julemiddag, gløgg og pepperkaker i akebakken eller hva, men det kan også handle om at andre er lei av å stå for arrangeringen, og at dere må ta litt mer grep selv.

Anonymkode: 7ada9...930

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...