Gå til innhold

Aggressiv hund. Hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skriver dette innlegget med tungt hjerte, men begynne rå blir rimelig lei og fortvila.  Jeg kjøpte sommeren 2021 en mittelspitz tispe etter å ha lest meg opp på raset og tenkt at dette vill være midt i blinken for meg.

Jeg er uføretrygdet og hadde en ragdoll fra før, men gledet meg masse til å skaffe meg en firbent venn til. Ganske raskt etter at jeg mottok den vesle valpen så kom utfordringene. Hun vil kun tas på når det passer henne, hun vil gjerne leke, men tar man fra henne lekene når det ikke passer henne så glefser hun etter hånda og i værste fall biter hun. Hun biter ikke til alt hun har, men det er uansett ikke godt. Hun knurrer når båndet skal tas på, hund kan legge seg inntil meg i sofaen for så å knurre om jeg flytter på meg, eller om jeg tar på henne. Jeg snakket med flere om saken da hun var valp, men de fleste mente hun vil vokse av seg dette. Nå er hun over 2 år, og ingenting er forandret. Dette hundelivet ble ikke slik jeg så for meg. Jeg gledet meg til å ha en hund å kose med, en som ville ligge inntil meg og en jeg kunne ha det hyggelig sammen med. Det kan jeg ikke med denne frøkna! Hun elsker folk, og hun er glad i andre dyr, men når vi er innendørs sammen så er det stort sett veldig lite hyggelig. Jeg forstår henne rett og slett ikke. Hun hopper opp i senga til meg om natta og vil ligge helt inntil meg, men knurrer om jeg snur meg i senga, og i værste fall glefser/biter etter meg om jeg klapper på henne. 

Jeg lurer noen ganger på om det beste hadde vært å la henne få sovne inn, men samtidig så føler jeg at det er å gi opp. Jeg er jo glad i det lille "krapylet". 

Jeg er så lei, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Noen koselig hund er hun i hvert fall ikke. Skal jeg bare akseptere at hun er sånn, eller hva gjør jeg?

Anonymkode: 81a00...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har du reagert når hun har glefset og knurret? Hvis du lar deg «kontrollere» eller at hunden får viljen sin vil den aldri slutte. Det er ditt hus og du bestemmer. Stort sett er positiv og belønningsrettet trening det beste (f.eks belønn hunden dersom du får klappe den uten av den knurrer) . Men noen ganger er man nødt til å sette hunden på plass. 

Anonymkode: bd3cf...dcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Jeg skriver dette innlegget med tungt hjerte, men begynne rå blir rimelig lei og fortvila.  Jeg kjøpte sommeren 2021 en mittelspitz tispe etter å ha lest meg opp på raset og tenkt at dette vill være midt i blinken for meg.

Jeg er uføretrygdet og hadde en ragdoll fra før, men gledet meg masse til å skaffe meg en firbent venn til. Ganske raskt etter at jeg mottok den vesle valpen så kom utfordringene. Hun vil kun tas på når det passer henne, hun vil gjerne leke, men tar man fra henne lekene når det ikke passer henne så glefser hun etter hånda og i værste fall biter hun. Hun biter ikke til alt hun har, men det er uansett ikke godt. Hun knurrer når båndet skal tas på, hund kan legge seg inntil meg i sofaen for så å knurre om jeg flytter på meg, eller om jeg tar på henne. Jeg snakket med flere om saken da hun var valp, men de fleste mente hun vil vokse av seg dette. Nå er hun over 2 år, og ingenting er forandret. Dette hundelivet ble ikke slik jeg så for meg. Jeg gledet meg til å ha en hund å kose med, en som ville ligge inntil meg og en jeg kunne ha det hyggelig sammen med. Det kan jeg ikke med denne frøkna! Hun elsker folk, og hun er glad i andre dyr, men når vi er innendørs sammen så er det stort sett veldig lite hyggelig. Jeg forstår henne rett og slett ikke. Hun hopper opp i senga til meg om natta og vil ligge helt inntil meg, men knurrer om jeg snur meg i senga, og i værste fall glefser/biter etter meg om jeg klapper på henne. 

Jeg lurer noen ganger på om det beste hadde vært å la henne få sovne inn, men samtidig så føler jeg at det er å gi opp. Jeg er jo glad i det lille "krapylet". 

Jeg er så lei, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Noen koselig hund er hun i hvert fall ikke. Skal jeg bare akseptere at hun er sånn, eller hva gjør jeg?

Dette er farlig og du trenger profesjonell hjelp, oss på kvinneguiden kan ikke hjelpe deg annet enn å tipse om fagfolk som kan hjelpe. Hunden tror den "eier" deg. Hunden mener den er alfa og du er en del av flokken. Kort forklart må du vise hunden at du er alfa og at det er nulltoleranse for aggressiv atferd i ditt hjem. 

Snakk med dyrlegen din, få de til å gjøre kliniske undersøkelser og forhør deg med dyrlegen. Ofte har dyrleger kjennskap til atferds spesialister i nærområdet. Aggressiv atferd er svært alvorlig og absolutt ikke noe du kan ignorere

Anonymkode: 561ee...242

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Tabris, du trenger hjelp fra noen som kan se problemet med egne øyne og følge opp underveis. 

For øvrig vil jeg si at du skal styre alle råd som inneholder noe med "rang" eller "alfa". Dette med alfa-hund og rangstige er en gammel teori som det for lengst har blitt avdekket at ikke stemte. Faktisk har forskeren som kom med teorien selv gått ut og bekreftet at han tok feil. Han forsket på ulver som var stuet sammen i en trang dyrehage sammen med helt tilfeldig valgte ulver i en unaturlig setting. Når man ser på ulver og hunder i et naturlig miljø oppfører de seg ikke på denne måten i det hele tatt. Det er ingen kamp om "toppen av rangstigen". Ulvene deler oppgavene etter hva de forskjellige er gode på, i en familiegruppe. De eldste har ofte en naturlig autoritet, men dette er ikke noe de har slåss for, eller som noen andre prøver å ta fra de. 

Jeg syns det høres ut som at hunden din har en god porsjon ressursforsvar, og hvis det stemmer vil alt bare bli verre om du skal "vise hvem som er sjefen". Så vær så snill og ikke hør på sånne råd, og oppsøk en profesjonell som kan hjelpe deg. Håper det ordner seg for dere ❤️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Gliffy said:

Jeg er enig med Tabris, du trenger hjelp fra noen som kan se problemet med egne øyne og følge opp underveis. 

For øvrig vil jeg si at du skal styre alle råd som inneholder noe med "rang" eller "alfa". Dette med alfa-hund og rangstige er en gammel teori som det for lengst har blitt avdekket at ikke stemte. Faktisk har forskeren som kom med teorien selv gått ut og bekreftet at han tok feil. Han forsket på ulver som var stuet sammen i en trang dyrehage sammen med helt tilfeldig valgte ulver i en unaturlig setting. Når man ser på ulver og hunder i et naturlig miljø oppfører de seg ikke på denne måten i det hele tatt. Det er ingen kamp om "toppen av rangstigen". Ulvene deler oppgavene etter hva de forskjellige er gode på, i en familiegruppe. De eldste har ofte en naturlig autoritet, men dette er ikke noe de har slåss for, eller som noen andre prøver å ta fra de. 

Jeg syns det høres ut som at hunden din har en god porsjon ressursforsvar, og hvis det stemmer vil alt bare bli verre om du skal "vise hvem som er sjefen". Så vær så snill og ikke hør på sånne råd, og oppsøk en profesjonell som kan hjelpe deg. Håper det ordner seg for dere ❤️

Kall det hva du vil. Ordet alfa er en forenkling. Det er et faktum at hund vil forsøke å ta en eier-rolle i hjemmet om det ikke settes presedens om at hunden ikke bestemmer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en erfaren eier som har hatt hun før? Eller er problemet at du ikke har peiling på trening av hunden? 

Anonymkode: d60ec...005

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hun fått konsekvenser? Har du trenet henne fysisk og psykisk nok når hun var valp? En valp vil bite ofte pga klør o tennene og at de bruker munnen til å kommunisere. Eller har hun blitt babyen din?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tyske spitz hundene har en karakteristisk knurring når de kommuniserer. Min hannhund har denne og bruker den når han leker, vil prate eller furter. Du hører likevel forskjell på skikkelig knurring da han «gasser på» ved møte av enkelte hunder. Min kan også bruke denne snakkeknurringen om jeg snur meg i senga. Det er bare å ignorere. Si evt tydelig nei. Og ikke ta fra henne leker. 

Anonymkode: e00be...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tabris angående atferdsterapeut.

Vil også nevne at noen hunder er sensitive til å bli rørt. Valper blir naturligvis tatt på og håndtert en god del, men for en valp som kanskje ikke synes det er så kult, så kan det bli trøbbel. Ikke-verbale signaler er lette å overse for oss mennesker, og en hund lærer da å ty til sterkere signaler som knurr og glefsing. De kan bli mer og mer defensive og få lavere toleranse. Se for deg at en person du bor med kommer og tar på maten din hver gang du spiser. Først prøver du å si "plis ikke ta på maten min", men fortsetter de, vil du etterhvert bli så på hugget at du prøver å dytte de unna bare de går forbi.

Få hjelp av en atferdsterapeut. I mellomtiden bør du unngå å ta på hunden. Legg vekk kos totalt. Med tiden bør hun bli tryggere på at du ikke trår over grensene hennes, og vil derfor bli mindre defensiv. Hun vil nok aldri bli en skikkelig kosehund, men med tid og trening bør dere kunne komme til en plass hvor hun ikke lenger knurrer og glefser. Min yngste hund elsker all slags kos til alle døgnets tider. Min eldste hund liker bare kos på 2 plasser på kroppen, og kun i noen få situasjoner. Hun elsker å ligge tett inntil meg, men jeg respekterer at hun ikke vil bli tatt på hele tiden. Fordi jeg lytter til de ikke-verbale signalene hun gir når hun ikke ønsker kos (legger øra til siden og ser vekk), så har hun aldri trengt å eskalere til knurring eller verre. Med hennes gemytt hadde hun bare reist seg og gått unna, men en hund med et annet gemytt ser angrep som beste forsvar. 

Når du skal ta på båndet, hold en godbit mellom fingrene og la henne jobbe med den mens du kjapt setter på båndet med den andre hånden.

Anonymkode: 933af...a13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig «knurring» fra tysk spitz. Meld deg gjerne inn i noen facebookgrupper for rasen for mer hjelp. 

Anonymkode: e00be...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kall det hva du vil. Ordet alfa er en forenkling. Det er et faktum at hund vil forsøke å ta en eier-rolle i hjemmet om det ikke settes presedens om at hunden ikke bestemmer 

Nei, det er slettes ikke et faktum. Dette er tilbakevist gang på gang. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tale om at jeg hadde latt en hund bestemme over meg i mitt eget hjem. Grunnløse biting og glefs  da er det ut. 

Det blir som å bo med en venn eller samboer du lager mat til og ordner for men som spenner bein og dytter deg når den har lyst. Hadde du giddet det? 

Anonymkode: c1bb7...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (12 minutter siden):

De fleste flokkdyr ønsker å kontrollere ressurser og forplantning.

Anonymkode: 15881...f55

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (18 minutter siden):

Dette er tull.

Det som er tilbakevist er fra Schenkel, 1967 studie om ulver og den foreslåtte hypotesen om alfa-hund og sosiale gruppe dynamikken. 
Dette er blitt til en myte at hunder ikke trenger tydelige lederskikkelser, noe som er fullstendig feil.

En hund trenger tydelige grenser for hva som er akseptabelt og ikke, selv om den ikke nødvendigvis tror at han er over deg i et hierarki så vil han ikke ha respekt for deg. 

Jeg hører folk henvise til denne studien konstant, men nesten ingen forstår hva som faktisk er tilbakevist.

Endret av Gregarious
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste flokkdyr ønsker å kontrollere ressurser og forplantning.

Anonymkode: 15881...f55

Les deg opp: Slapp av! Du er allerede alfa (forskning.no)
Det er ikke sånn at hunden vil kjempe en konstant kamp om å være på toppen av hierarkiet, og at hvis vi ikke viser hvem som er sjefen så tror hunden at den bestemmer. Sånn fungerer det ikke i ulvefamilier, ikke i grupper med ville hunder og heller ikke i forholdet mellom hund og menneske. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gregarious said:

Dette er tull.

Det som er tilbakevist er fra Schenkel, 1967 studie om ulver og den foreslåtte hypotesen om alfa-hund og sosiale gruppe dynamikken. 
Dette er blitt til en myte at hunder ikke trenger tydelige lederskikkelser, noe som er fullstendig feil.

En hund trenger tydelige grenser for hva som er akseptabelt og ikke, selv om den ikke nødvendigvis tror at han er over deg i et hierarki så vil han ikke ha respekt for deg. 

Jeg hører folk henvise til denne studien konstant, men nesten ingen forstår hva som faktisk er tilbakevist.

Jeg har aldri sagt at ikke hunder skal ha tydelige rammer. Jeg har sagt man ikke skal lytte til råd som baserer seg på noe med alfa, hierarki og rangordning, da dette er feil. 

Å være en trygg og stødig leder/lærer for hunden er jo helt topp, men det har ingenting med å være alfa eller på toppen av rangstigen å gjøre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Dette høres ut som en jobb for en profesjonell hundetrener. Søk opp trenere i ditt område og be om referanser fra andre. Det høres ikke ut som at denne hunden har det så greit i deres relasjon heller, men det betyr ikke at det ikke kan repareres. Få hjelp av en profesjonell, og legg fra deg tanken om at det er bedre for hunden å avlives. 

Anonymkode: 6d7c2...ef6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri sagt at ikke hunder skal ha tydelige rammer. Jeg har sagt man ikke skal lytte til råd som baserer seg på noe med alfa, hierarki og rangordning, da dette er feil. 

Å være en trygg og stødig leder/lærer for hunden er jo helt topp, men det har ingenting med å være alfa eller på toppen av rangstigen å gjøre. 

I alle tilfeller jeg har hørt folk bruke alfa, så refereres det til at hundeier må fremstå som lederskikkelse. Den praktiske relevansen er den samme, hvordan teknisk hierarkiet fungerer er lite relevant i denne sammenheng. 
Jeg ser hele tiden folk som ikke har kontroll over hunden sin, dette ofte som følge av at de tror at det er delvis dyreplageri med konsekvent og resolutt hundeeier. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...