Gå til innhold

Noen som har gått til retten og fått 100% alenepmsorg for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min xmann har barna sine annenhver helg, fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Selv om de har fine øyeblikk, så preges mye av dette samværet dem negativt. Jeg vurderer å gå til retten for å få aleneomsorgen.

Er det andre som har gjort dette når far i utgangspunktet har så lite samvær? Gikk det igjennom og i tilfelle hva skulle til?  

Anonymkode: 6e4f1...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal mye til å TA FRA far samvær. Jeg har 100% omsorg, men det har jeg hatt fra start. Far er svært ustabil og vært rus i bildet, aldri vært en god omsorgsperson og barnet tåler ikke forandringer! 
Om far har vært oppegående nok til at du har latt han ha annenhver helg tar nok ingen fra han samværet. 
Mangler litt info her, er han slem? Driver han omsorgssvikt? 
Utifra det du skriver har du ingen sak.

Anonymkode: 2199b...2bc

• Liker 3
Skrevet

Jeg ønsker ikke å utlevere far her. Barna er nå blitt 9 og 12 år, og de ønsker ikke være hos faren. Har ikke de mye de skulle sagt i den alderen?  Han har diagnoser, som gjør empati og mentalisering litt mer krevende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker ikke å utlevere far her. Barna er nå blitt 9 og 12 år, og de ønsker ikke være hos faren. Har ikke de mye de skulle sagt i den alderen?  Han har diagnoser, som gjør empati og mentalisering litt mer krevende. 

Joda, barn i den alderen blir selvfølgelig hørt, men det vil ikke si at de bestemmer (spesielt ikke 9åringen) Men kan du snakke med pappaen om dette, eller har du prøvd? 
Jeg er veldig for at barn skal få bestemme selv, sålenge ikke en forelder har påvirket de til å ha de meningene.
Jeg vet bare at hvis det ikke er veldig gode grunner, så mister ikke far samværet i retten. Men man kan ikke tvinge barn med makt, så jeg hadde jo da isåfall sagt at jeg ikke tvinger barna mine til far. Så får det være opp til far om han vil dra deg til retten. Nå vet jeg ikke nok om situasjonen til å uttale meg så mye altså, men ja. Er han ingen god pappa syns jeg ikke barna skal tvinges dit 

Anonymkode: 2199b...2bc

• Liker 2
Skrevet

Det tviler jeg på at du ville fått. Skal litt til for at far skal bli helt ekskludert slik at du får 100 %. 

Anonymkode: 9cbc1...549

• Liker 3
Skrevet

Far har rett på samvær. Til og med narkomane og kriminelle har rett til å se barna sine. Så 0 samvær er veldig liten sannsynlighet. Samvær med tilsyn kan du jo vurdere da, men du må bevise hvorfor han skal ha det.

Anonymkode: eb1a3...5a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far har rett på samvær. Til og med narkomane og kriminelle har rett til å se barna sine. Så 0 samvær er veldig liten sannsynlighet. Samvær med tilsyn kan du jo vurdere da, men du må bevise hvorfor han skal ha det.

Anonymkode: eb1a3...5a9

Feil, det er barna som har rett til å ha samvær med foreldrene, ikke omvendt!

Anonymkode: 9480c...2c3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men å bli fratatt omsorgen fordi: 

Han har diagnoser, som gjør empati og mentalisering litt mer krevende" 

Det skal mer tyngde en som så for å miste omsorgen for barnet sitt. 

Anonymkode: 9cbc1...549

• Liker 2
Skrevet

Foreldrevern står sterkt. Spesielt etter alle sakene Norge har tapt i menneskerettsdomstolen. Barnas beste har lite og si i forhold til foreldrenes rettigheter. 

Anonymkode: bab75...963

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skjønner, ikke alle er egnet som og ha samvær. Litt som at noen ikke har omsorgen for sine egne barn. Jeg ville gjort alt for at barna har det best mulig. Du som ser hva dette gjør med barna, sner ikke hvordan diagnose men tenker det er i den skalaen at han nok ikke er egnet til og ta ansvar for barn. Selv en datter med en diagnose som hadde gjort henne veldig lite egnet og ha barn. Jeg ville bet om en time selv på familevernskontoret kun deg, ta og drøft med dem hva du er bekymret for ig hvordan du skal ta tak i det

Anonymkode: 62f52...724

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nope. står faktisk at foreldre har samværsrett. har reagert på ordlyden og formuleringen selv- men dette stemmer faktisk. 

Skrevet

Jeg stevnet min eks for retten og fikk full omsorg. Han mistet samværsrett. Foreldreansvar har han aldri hatt. 

Skrevet

I og med at far allerede har så lite samvær og det ikke har skjedd noe alvorlig eller er skjerpede omstendigheter tviler jeg sterkt på at du vil få 100% omsorg og at far fratas samværsretten. Det sjal det VELDIG mye til for at skjer. 

Selv i saker hvor det har vært god dokumentasjon og fysiske bevks på at den ene parten ikke er egnet som forelder, har de ikke blitt fradømt samværsretten, men heller fått noe begrenset samvær. 

Foreldreomsorgen og fars samværsrett er to forskjellige ting. Selv om du hadde hatt full foreldreomsorg, så ville far hatt samværsrett. 

Jeg har selv 100% foreldreomsorg og foreldreansvar, men far har samværsrett. Denne er jeg pliktet til å bidra til at blir gjennomført. 

Anonymkode: 5161a...86c

Skrevet

Hva skal til for at en forelder mister samværsrett eller foreldre ansvar. Er det kriterier som må oppfylles eller er skjønn fra systemets side?

er selv i en presset situasjon og ser for meg vi før eller siden havner i retten 😔

Anonymkode: 99dd0...c4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I og med at far allerede har så lite samvær og det ikke har skjedd noe alvorlig eller er skjerpede omstendigheter tviler jeg sterkt på at du vil få 100% omsorg og at far fratas samværsretten. Det sjal det VELDIG mye til for at skjer. 

Selv i saker hvor det har vært god dokumentasjon og fysiske bevks på at den ene parten ikke er egnet som forelder, har de ikke blitt fradømt samværsretten, men heller fått noe begrenset samvær. 

Foreldreomsorgen og fars samværsrett er to forskjellige ting. Selv om du hadde hatt full foreldreomsorg, så ville far hatt samværsrett. 

Jeg har selv 100% foreldreomsorg og foreldreansvar, men far har samværsrett. Denne er jeg pliktet til å bidra til at blir gjennomført. 

Anonymkode: 5161a...86c

Ts har åpenbart full foreldreomsorg. Det er ikke spesielt vanlig å avtale delt daglig omsorg hvis man skal praktisere annenhver helg.

Samvær skal det ekstremt mye til for å miste. Selv voldelige fedre får samvær. Min eks fikk samvær med tilsyn men da snakker vi psykisk sykdom.

Anonymkode: 611da...dcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 19.49):

Deres stemme skal høres ja. 12-åringen vil nok få det som h*n vil ved en evt rettssak, 9-åringen usikker. Min 9-åring valgte helt selv samværet. Men det var samvær, dog kun få time om gangen og da med tilsyn.

Der er flere sorter tilsyn, støttet tilsyn er noe du (og en advokat) kan se på. Da blir ikke far nektet totalt all samvær, men at der er noe. Det er nok mulig å få gjennom. Det kan bli en lang og hard prosess, men om barna tar skade av samværet vil det være vell verdt det.

Google Støttet tilsyn. Det ble satt som vilkår for samvær her.

Fra barneloven:

§ 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for samvær. Dersom tilsyn blir sett som vilkår, kan retten utpeike ein person som skal føre tilsyn under samværet, eller be foreldra gjere det. Den av foreldra som skal ha samvær, dekkjer kostnadene til tiltaka som er sett som vilkår for samvær etter denne føresegna.

Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare.

Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 63.

§ 43 a.Samvær under tilsyn av offentleg oppnemnt person

Dersom tilsyn blir sett som vilkår for samværet, kan retten i særlege høve og der omsynet til barnet sine behov talar for det, påleggje kommunal barnevernsteneste eller departementet å oppnemne ein person som skal føre tilsyn under samvær. Retten kan gje pålegg om beskytta tilsyn eller støtta tilsyn.

Pålegget skal fastsetje dei nødvendige vilkåra for samværet, under dette timetalet og avgrensa varigheit.

Den kommunale barnevernstenesta oppnemner dei personane som skal føre tilsyn, og følgjer opp saka ved pålegg om beskytta tilsyn. Departementet oppnemner dei personane som skal føre tilsyn, og følgjer opp saka ved støtta tilsyn.

Før avgjerda blir fatta, skal retten hente inn ei konkret vurdering frå den kommunale barnevernstenesta eller departementet om korleis pålegget kan gjennomførast.

Eit pålegg kan følgje av ein dom, ei førebels avgjerd etter § 60 eller av eit rettsforlik. Dom og førebels avgjerd skal retten grunngi som nemnt i tvisteloven § 19-6. Om rettsavgjerda blir heva ved rettsforlik, skal retten gjere greie for føremålet med tilsynet og behovet til barnet.

Det offentlege dekkjer kostnadene til tiltaka etter denne føresegna.

Den som skal oppnemnast til å føre tilsynet etter andre ledd, skal leggje fram tilfredsstillande politiattest som nemnt i politiregisterloven § 39 første ledd.

Departementet kan gje forskrifter med nærare føresegner om mellom anna oppnemning av personar som skal føre tilsynet, utøvinga av tilsynet, godtgjering, rapportering og kravet om politiattest.

Anonymkode: 977fb...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...