AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Hei Jeg har i hele mitt voksne liv slitt med mye ryggsmerter og stivhet. Jeg får lett ryggprolapser, har slitt skulder ut av ledd og har forstuet ankelen. Jeg er nå midt i 30 årene. Jeg har i store deler av mitt voksne liv vært sykemeldt pga disse plagene, har prøvd alt mulig med smertestillende uten at noe egentlig har funket. Betennelsesdempende har jeg prøvd ut i noen mnd, og jeg ble noe bedre men ikke 100%. Fikk ikke gå lengre på dette både fordi det ikke var anbefalt å gå på det over lengre tid men også fordi legen ikke ville jeg skulle gå på dette fast da jeg ikke har noen fastsatt diagnose. Så nå tyr jeg til forum i håp om å treffe noen som kjenner seg igjen i mine plager og kan gi en form for pekepinne på hva dettte kan være. Jeg har en fastlege som jeg føler lett sier, "ta en paracet, her får du sykemelding i 1 mnd" uten å gjøre noen videre utredelser eller henvisninger Anonymkode: 65926...50b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Skal også sies at hvis jeg fryser litt en dag, er kroppen mye stivere og mye vondere resten av dagen enn hvis jeg feks. Er innendørs i varmen. Anonymkode: 65926...50b
Humas Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Av egen erfaring så har jeg gjort ‘stikk i strid’ med gjeldende råd, for de er bare veiledende og gjelder ikke alle. Ville forsøkt forskjellig. Smertestillende ender med å gu mer plager, når man bruker for mye. Mye mat med sukker/karbohydrater kan gi betennelse i kroppen. Sjekk f eks Berit Nordstrand ‘omstart 30’, Keto (uten sukker så hjelper kroppen deg med å ‘rense’ og vaske ut defekte celler. Det samme kan man oppnå ved å spise sjelden/delvis faste ved ‘autofagi’ så prøver kroppen selv å reparere seg. Jeg har hatt mye kronisk sykdom der medisiner ikke hjalp. Og, tro det eller ei. I kombinasjon med ovennevnte, Tro på at du vil bli frisk/friskere. Det er mye vi ikke vet om kropp og psyke. I østen mediterer de, spiser veldig ulikt oss og har ekstremt lite sykdommer som vi har i vesten. Skolenedisin henger dessverre langt etter. De må gjerne forske i 30-40 år først (helt sant). + de blir hjernevasket til å tro at vi må ha medisiner for alt mulig. Før klarte vi å lege oss selv i større grad (bortsett fra pest og farlige bakterier/virus) 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Har du forsøkt vimovo? Den hjalp meg veldig mot slike plager og vimovo kan legen skrive ut, det er ikke krav om revmatisk diagnose for å forsøke den. Anonymkode: 21bb0...200 2
Gjest theTitanic Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Kan du ikke spare deg mye bry og plager og oppsøke privat revmatolog da? Et par tusenlapper ut men alle svar innen et par dager.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Har du tatt blodprøver? Eller har ikke legen gjort noenting? Jeg mistenkte samme som du pga ryggen og ledd generelt, da tok legen blodprøver + jeg fikk MR av rygg. Siden det var utslag på blodprøvene ble jeg henvist til revmatolog og nå får jeg fast oppfølging der. Anonymkode: 17bfa...4d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 Begynn å tren! Det er ingenting som trigger ondter mer enn det å sitte, ligge og helst gjøre minst mulig (ikke at du nødvendigvis ikke trener, men du skriver ingenting om det) Finn noe som passer deg. Det høres ut som svømming og noen pilatestimer er det som ville gjort kroppen din godt. Husk at ofte kan svake ledd kompenseres med gode muskler og tøybare sener. Jeg har selv slitt med revmatisme i mange, mange år. Hvis jeg ikke trener mer eller mindre daglig, og da med særlig vekt på tøying, blir jeg stiv og støl, og får mye vondt. Det kan også være en ide å finne et treningssenter (eller svømmehall) med badstu. Det er så deilig å sitte der og føler at muskler slapper av! Lykke til! Anonymkode: 2c741...982 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 Jeg har for tiden, det siste tre kvart året slitt med nakke rygg smerter. Fikk mye smertestillende. Har nå trappet ned det meste, tar litt vimovo og paracet, så jeg får sove. Jeg svømmer I varmt vann og er i boblebad tre ganger i uka, det hjelper litt. Nå har jeg også begynt med øvelser jeg fikk av en osteopat. Har tro på å trene opp musklene i ryggen, for å få mindre vond. Jeg har forøvrig fått MR og sjekket meg for revmatiske sykdommer. Ingenting er funnet, uten litt vanlig slitasje, som kommer i min alder. Jeg er 50+ . Jeg har tenkt å prøve ut den treningen et halvt år, for å se om det hjelper. Kanskje det med trening er greit for deg også? Varmt vann, boblebad og badstue vil jeg anbefale. Anonymkode: 58dcf...c58
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har for tiden, det siste tre kvart året slitt med nakke rygg smerter. Fikk mye smertestillende. Har nå trappet ned det meste, tar litt vimovo og paracet, så jeg får sove. Jeg svømmer I varmt vann og er i boblebad tre ganger i uka, det hjelper litt. Nå har jeg også begynt med øvelser jeg fikk av en osteopat. Har tro på å trene opp musklene i ryggen, for å få mindre vond. Jeg har forøvrig fått MR og sjekket meg for revmatiske sykdommer. Ingenting er funnet, uten litt vanlig slitasje, som kommer i min alder. Jeg er 50+ . Jeg har tenkt å prøve ut den treningen et halvt år, for å se om det hjelper. Kanskje det med trening er greit for deg også? Varmt vann, boblebad og badstue vil jeg anbefale. Anonymkode: 58dcf...c58 Samme her, har artose i fingrene, hoftene, nakken, ryggen, alle led der jeg har hatt skader tidligere, det er rett og slett litt genetisk, mye slitasje og alderen (50+) 😉 Det som hjelper meg er å være i bevegelse mest mulig, og å trene musklene rundt de vonde leddene. Går fint å løpe når verste morgenstivheten er over, men må sørge for å sykle endel for å styrke musklene rundt knærne og bruker også ortopediske såler innimellom for å støtte opp under fotbuen (som igjen påvirker resten av kroppen). Samt jeg reiser masse til Syden, spesielt om vinteren, da varmen der er som medisin. Bruker alltid Vimovo før jeg legger meg, for å få sove. Aldri på dagtid, da jeg blir trøtt av den. Anonymkode: d904a...c85
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her, har artose i fingrene, hoftene, nakken, ryggen, alle led der jeg har hatt skader tidligere, det er rett og slett litt genetisk, mye slitasje og alderen (50+) 😉 Det som hjelper meg er å være i bevegelse mest mulig, og å trene musklene rundt de vonde leddene. Går fint å løpe når verste morgenstivheten er over, men må sørge for å sykle endel for å styrke musklene rundt knærne og bruker også ortopediske såler innimellom for å støtte opp under fotbuen (som igjen påvirker resten av kroppen). Samt jeg reiser masse til Syden, spesielt om vinteren, da varmen der er som medisin. Bruker alltid Vimovo før jeg legger meg, for å få sove. Aldri på dagtid, da jeg blir trøtt av den. Anonymkode: d904a...c85 En ting til: Jeg har kjøpt meg wellpur pute fra Jysk - DEN hjelper masse for nakken, og sikkert ryggen også, jeg har den minste, tror den heter Kvina. Løp og kjøp om du har nakkeproblemer, de vanlige putene er helt forferdelige dersom man sliter med nakken da de ikke gir støtte nettopp i nakken. Anonymkode: d904a...c85
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 10.22): En ting til: Jeg har kjøpt meg wellpur pute fra Jysk - DEN hjelper masse for nakken, og sikkert ryggen også, jeg har den minste, tror den heter Kvina. Løp og kjøp om du har nakkeproblemer, de vanlige putene er helt forferdelige dersom man sliter med nakken da de ikke gir støtte nettopp i nakken. Anonymkode: d904a...c85 Takk for tips. Anonymkode: 58dcf...c58
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 10.17): Samme her, har artose i fingrene, hoftene, nakken, ryggen, alle led der jeg har hatt skader tidligere, det er rett og slett litt genetisk, mye slitasje og alderen (50+) 😉 Det som hjelper meg er å være i bevegelse mest mulig, og å trene musklene rundt de vonde leddene. Går fint å løpe når verste morgenstivheten er over, men må sørge for å sykle endel for å styrke musklene rundt knærne og bruker også ortopediske såler innimellom for å støtte opp under fotbuen (som igjen påvirker resten av kroppen). Samt jeg reiser masse til Syden, spesielt om vinteren, da varmen der er som medisin. Bruker alltid Vimovo før jeg legger meg, for å få sove. Aldri på dagtid, da jeg blir trøtt av den. Anonymkode: d904a...c85 Jeg tror også jeg vil dra litt til sydentur etterhvert. Har ikke vondt i varmen, f.eks i badstua da😊 litt genetisk her også. Anonymkode: 58dcf...c58
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 Jeg er så vanvittig stiv hver morgen, jeg har og ibs og løper på do flere ganger hver morgen. Jeg klarer nesten ikke tøke meg bak så stiv er jeg. Jeg stivner også etter 1 min på huk feks nå som hunden er syk og bare ligger klarer jeg ikke rette ut beina når jeg har sittet på gulvet og kost litt (med hunden altså). Jeg har forsøkt vimovo og det var som å komme til himmelen, i 6 mnd følte jeg meg nesten helt frisk (ingen stivhet, ingen smerter men kun ibs). Tenkte at jeg kanskje kunne begynne å jobbe igjen men neida, pga vimovo fikk jeg ett salig utbrudd av lichen og måtte slutte på vimovo asap. Tilbake til stivhet og smerter OG kløe og utslett. Nye medisiner, denne gangen paralgin...og medisiner mot hudsykdom som jeg fikk for mye bivirkninger av så nå har jeg begynt på methrotrexate, 7 uker inni det og jeg merker absolutt ingen bedring hverken på huden eller stivheten (det er samme medisin som revmatikere bruker så jeg hadde ett håp om bonus). Nå har jeg begynt å få vorter av methotrexate...det er så forbanna typisk. Og så håper jeg å få begynt på røykeslutttabletter mend får ikke lov før jeg er helt kvitt lichen planes i tilfelle røyketablettene skal gjøre det verre..e. Anonymkode: 21bb0...200
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 Meg igjen. Det har ikke vert utslag på revma blodprøver men mim sønn har en revmatisk sykdom som ikke kan finnes på blodprøver men han ble testet for å se om han har ett arvelig gen for revmatisk sykdom og det har han og det kan kun komme fra min familie. Anonymkode: 21bb0...200
Sun-Seeker Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 Man er ikke avhengig av fastlege for å komme til spesialist (revmatolog). Om du skriver til behandler på sykehus eller privat behandler med offentlig avtale (begge deler?), og gir en nøyaktig men nøktern beskrivelse av symptomene dine så vil de vurdere saken din og så evt sende deg tilbud om behandling/avtale. Utenom dette så høres det ut som om det ville vært fornuftig å fått tatt noen gode blodprøver, som nevnt tidligere. Betennelse og revamtologi vil jo dukke opp her. Fibromyalgi vil ikke vise på blodprøve, og kan også høres ut som et alternativ for dine symptomer. Om det skulle vise seg å være fibromyalgi, så ville mitt råd vært å prøve ut de medisinene som man tilbys (for å se hva som fungerer for deg). Samt og lære seg og å ta hensyn til kroppens signaler om hvile og ro. Pluss og finne seg en aktivitet der man har lav eller moderat belastning, som man gjør helt regelmessig. Dette sier jeg av egen erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå