Gå til innhold

Dere med eksemplariske jentebarn er heldige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare gutter med adferdsproblemer og det er svært tungt. Alt er en kamp. Blir veldig misunnelig på de som har søte og sjarmerende jenter. Som er veloppdratte og skjønne.

Vet at jenter også kan ha adferdsvansker og gutter ikke har, men det er jo en tydelig trend. Jenter er ofte mer veloppdratte enn guttene, det ligger vel bare i deres natur. Gjør mitt beste for guttene, men det er mye utakknemlighet, sinne og stygge ord.

Er det så enkelt med jenter som det ser ut fra utsiden?

Anonymkode: 36ecc...5ed

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre barn. Eldste er gutt, nå 19 år. Har vært «eksemplarisk» siden fødsel. Har fått og får fortsatt masse skryt av andre voksne. 
Mellomste på 17 år er jente. Hun har det vært mye med fra start. Krevende oppførsel og har det fortsatt. 
Yngste på 12 år er jente og hun er helt lik broren sin. 

Anonymkode: 13546...bf9

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei, det er ikke alltid enkelt, selv om min jente får skryt av "omverdenen". Vi har mange kamper hjemme, ofte vil jeg gi opp, men man kan ikke det heller. Nå har min adhd, angst og litt sånt, så kanskje jeg ikke er den rette til å svare, men jeg vil bare si at det ikke alltid er så fint som det der ut som. Du gjør nok en god jobb med guttene dine, og jeg forstår at det kan virke håpløst, men bare fortsett, for til syvende og sist så er det barna dine og du er glad i dem❤️

Får du hjelp?

Anonymkode: 707d9...e03

• Liker 4
Skrevet

Utad er de veloppdratte og søte. Her hjemme er det en del konflikter nå som begge er i tenårene…

Skjønner at det er slitsomt med adferdsvansker. Men husk at de fleste har noe å stri med selv om det ikke alltid synes utad. 

Anonymkode: 460c1...6fc

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har bare gutter med adferdsproblemer og det er svært tungt. Alt er en kamp. Blir veldig misunnelig på de som har søte og sjarmerende jenter. Som er veloppdratte og skjønne.

Vet at jenter også kan ha adferdsvansker og gutter ikke har, men det er jo en tydelig trend. Jenter er ofte mer veloppdratte enn guttene, det ligger vel bare i deres natur. Gjør mitt beste for guttene, men det er mye utakknemlighet, sinne og stygge ord.

Hjelpes dette var et uvitende innlegg

Anonymkode: 42751...63d

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet

Det sies at jenter er vanskeligere enn gutter. 

Jeg har ikke erfaring, har en gutt.. med utfordringer. Så skjønner frustrasjonen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å filleriste hele gutten (sånn for ordens skyld, det har aldri skjedd) og rive av meg håret. 

Anonymkode: 4abae...2ac

• Liker 2
Skrevet

Så jenter blir bare veloppdratt på egenhånd de? Er så lei av den stereotypen. Og det er fordi jeg har tre gutter, og det er forventet at de skal være krevende «drittunger». De er for øvrig alle helt vanlige barn, som for det meste er lette å ha med å gjøre. Og innimellom litt trass og sinne - sånn som det skal være. 

Anonymkode: 06e9a...5b8

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

I vår familie er det jentene det er mest jobb med.

Gutta glir liksom gjennom barne og ungdomsskolen med bare litt rampestreker iblant.

Er glade når de får mat og klær.

Så den er helt uforståelig for meg.

Ingen er slemmere enn jentegjenger heller. 

Bare å ta med gutta ut, på alt av fysiske aktiviteter. 

Anonymkode: 93145...462

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svaret ditt var ikke mye bedre akkurat…

Anonymkode: 460c1...6fc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har to veloppdragne tenåringsgutter. Har aldri vært noe store problemer med noen av dem. 

Anonymkode: 13c7d...a88

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Ja, det kan virke ganske urettferdig. Jeg vokste opp i omsorgssvikt og vold, men oppførte meg allikevel eksemplarisk. Jeg oppdro meg selv. Jeg var flink pike på mye, men samtidig var jeg veldig sosial og aktiv på fritiden, lo mye, så det var liksom ikke sånn at noen lurte fordi jeg var for stille heller. Jeg turte å si meningene mine. Pen som barn var jeg også, så jeg var populær. Foreldrene mine fikk skryt for meg hele tiden. 

Selv har jeg to gutter nå, som har vært veldig krevende fra start pga mye uro. De er foreløpig ikke utredet, så jeg vet enda ikke om de bare er skikkelig stereotypiske gutter, eller om det faktisk kan være ADHD. 

Anonymkode: f1c32...cee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Skole, trenere og andre foreldre forventer mer av jenter, de må ta seg sammen utenfor hjemmet så eventuelle sammenbrudd kommer når de er hjemme igjen.

Anonymkode: f5e12...e1c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

To gutter her. De er glade, snille, godt likt av voksne på skolen og i bhg, eldste er 13 og har aldri fått en negativ melding med hjem. Yngste er fem og går i samme fotspor ser det ut til. De kan være mye til tider på den måten at de herjer og lekesloss en del, men ellers. Tipp topp å være guttemamma🥰

Anonymkode: d14fb...d19

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan jo være at ideen din om at de er problematiske fordi de er menn, som lager en følelse av irritasjon og urettferd for gutta. Det er en "lært sannhet" ikke noe som er faktisk sant. Mange gutter og mange menn er veldig empatiske. 

De lærer respekt og omsorg av å bli behandlet med respekt og omsorg. Så om barna er slemme med hverandre og de voksne bør du heller se på hvordan de voksne er mot barna og hverandre. Og hvordan større barn i familien er mot de mindre barna. 

Anonymkode: 279b7...851

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelpes for et unødvendig svar til en som trenger andre ting, svar, enn å skulle føle seg dumme🤷‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gutter og jenter her, alle like enkle og oppfører seg flott ute. Å ha barn er ikke enkelt uansett. Vi har våre kamper hjemme vi som alle andre, men selvfølgelig ikke like mange som dere med barn med adferdsproblemer. Det vil være helt uavhengig av kjønn og hvilke utfordringer man opplever er størst selv. 

Anonymkode: 35643...384

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelpes for et unødvendig svar til en som trenger andre ting, svar, enn å skulle føle seg dumme🤷‍♀️

Kan jo være vi må ha en skikkelig glose av og til om vi tillater oss å tre slike introjekter ned over hodet på ungene våre. Det er psykisk destruktivt å vokse opp i et hjemmemiljø, der du er "feil" fordi du er gutt. Eller jente. Det er ikke rart de blir sinte når mor dømmer dem basert på kjønnet deres. 🤷

Anonymkode: 279b7...851

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to barn. Gutten min er absolutt den enkleste av de to. Jenta mi er langt mer krevende. Ingen diagnose på henne altså, men hun utfordrer meg og tester flere grenser. 

Anonymkode: 0b520...e23

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en av hver og de er jo ikke perfekte heldigvis, men de er vanlige blide, greie og flinke nok unger begge to :)

men det er mye mer bråk når gutten har venner på besøk enn jenta ja, for ikke å snakke om barnebursdag, så en liten kjerne av sannhet er det vel i det du sier. Når de blir tenåringer er du glad de er gutter, hvis man først generaliserer heter det seg jo at de skal være enklere enn jentene da :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ett barn, en sønn i tjueårene, og det er ingenting galt med hans oppførsel, han har aldri raserianfall og han har aldri kalt meg eller sin far et stygt ord. Selv ikke i pubertet og tenårene. En rolig og grei fyr. Alltid vært.

Tror ikke kjønn har noe å si for hvordan barna våre vokser opp til å bli og oppføre seg.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...