Gå til innhold

Mistenker missed abortion - erfaringer? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg er gravid i 8 uke. Jeg er ganske sikker på at jeg har opplevd en "missed abortion". Jeg har hatt mye graviditetssymptomer, men de siste dagene har disse nesten opphørt. Jeg har hatt en lett blødning og magesmerter, men ingen "celleklumper". Hvertfall ikke så store at de er av betydning.

Jeg skal ta blodprøver og måle HCG i morgen. Jeg er klar over at legen kan forklare nærmere hva som skjer i morgen, men føles veldig lenge å vente til kl 14.30 i morgen.

Dersom det er en missed abortion - hva er veien videre? Kan det måles kun med HCG, eller blir det ultralyd i tillegg? Fullføres aborten hjemme eller på sykehus? Tror jeg er 9 + 2 nå. 

Anonymkode: baab9...57b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en MA i uke 12, men den hadde stoppet i uke 7/8. Vannet gikk og jeg begynte å blø. Så ble det bekreftet med UL. Man må ha UL. HCG må for det første være to forskjellige målinger med et par dager mellom, og med MA kan den fortsatt være ganske høy, så det er ikke så lett. 
Men etter UL hvor vi ikke så noe hjerteslag eller normalt foster, så dro jeg hjem og blødde ferdig hjemme. Det var jo i gang da, og kroppen trengte ikke mer hjelp. For det første så var jo prosessen godt i gang allerede og stort sett ordner kroppen opp selv. For det andre ville jeg ha barn, så da ønsket jeg ikke evnt medisiner eller prosedyrer som kunne øke komplikasjoner for å bli og beholde graviditeter i fremtiden (og det gjelder alt de evnt bruker ved medisinsk abort/utskrapning). Gikk helt fint for min del med aborten, varte vel en 5-6 dager med rikelig blødning, men var i grunn ikke vondt. 
Lykke til TS. ❤️

Anonymkode: 28a1b...343

Skrevet

💔❤️💔❤️💔

Veien videre i korte drag er blodprøve med 2 dagers mellomrom og ultralyd. 

Dersom de ikke finner liv på UL vil de i svært mange tilfeller ønske å ta enda en UL for å dobbeltsjekke og bekrefte. Dette skjer da gjerne i forbindelse med at man mottar tabletter for medikamentell abort. Man kan ofte velge om man vil gjennomgå aborten hjemme eller på sykehuset. I noen tilfeller anbefales man å bli på sykehuset. 

Etter man har tatt den første pillen (mifegyn) venter man mellom 24-48t før man tar de neste tablettene (cytotec). Mifegyn avslutter svangerskapet, cytotec hjelper kroppen å støte ut fosteranlegget. 

Hvordan det utarter seg etter Cytotec er tatt varierer veldig, men man får god informasjon om dette. 

Den andre muligheten hvis de ikke finner liv, er utskrapning. Man legges da i narkose, og får reise hjem samme dag som utskrspningen skjer. 

Har opplevd 2 MA. Fått friske barn både før og etter første MA. Gjennomgikk nr 2 for 9 uker siden. Var da i uke 8. 

Jeg har gjennomført mine hjemme. 

Anonymkode: 60899...41a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...