Gå til innhold

Stryk på eksamen i universitetet. Konte eller la det være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gråter og gråter. Det verste er at fagene bygger på hverandre, så nå er jeg stuck. Jeg har fått beskjed om at jeg kan melde meg på konte-eksamen nå i slutten av Februar, men det tørr jeg ikke. Alle hadde så høye forventninger til meg, inkludert meg selv, men jeg somla det vekk. 

Kjenner en som også strøk i det samme faget, og vedkommende går nå 2 året, og har klart seg fint. Hennes plan er å ta faget hun strøk i, i sist 3 og siste år. 

Ikke bare er dette hjerteskjærende fordi jeg strøk og det var vanskelig, men også fordi at jeg står i fare med tanke på Lånekassa, og gjeld.

Andre studier er jeg ikke interessert i, og tydeligvis duger jeg ikke til dette studiet som er svært logikk-basert heller.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt. Jeg tørr ikke fortelle noen om at jeg strøk, og spesielt ikke foreldrene mine. 

Anonymkode: b0b74...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ingen krise, det er faktisk veldig vanlig å stryke i minst ett fag på universitetet. 

Det å ta et fag senere er krevende, spesielt om du gjør det i tillegg til vanlig studiebelastning. Om du klarer det er det fint å ta konten i februar, for da får du bygget videre på det du husker nå. Dette kan bli mye arbeid i tillegg til andre fag i februar, så her må du være flink til å prioritere å studere. Gjerne gjør mange oppgaver og løs gamle eksamenssett hvis de er tilgjengelige slik at du blir vandt til oppgaveformatet. 

Og de fleste familier og venner vil være forståelsesfulle. Gi de en sjanse til å støtte deg.

Anonymkode: 5490d...fa5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre studier er jeg ikke interessert i, og tydeligvis duger jeg ikke til dette studiet som er svært logikk-basert heller.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt. Jeg tørr ikke fortelle noen om at jeg strøk, og spesielt ikke foreldrene mine. 

1) Synes du bør fortelle det til foreldrene dine.  Om du lyver til foreldrene dine og sier det går bra på studiet så vil det jo f.eks bli mye vanskeligere for deg om du ikke klarer eller ønsker å gjennomføre studiet. 

2) At et studium er logikk-basert betyr ikke at man enten kan  faget eller ikke kan faget. Matte-fag er logikk basert, men måten man lærer matte er å jobbe med faget, løse oppgaver.  Noen trenger mer tid enn andre. 

Vet ikke hvor mye du har jobbet med studiene dette semesteret. Om du ikke jobbet, så sjekk om du klarer å jobbe mer. Å studere handler i stor grad om selvdisiplin og rutiner. Starter man med fagene allerede ved semesterstart og jobber jevnt og trutt så får man mye igjen for det. Og man bør også fokusere på aktiv læring, altså å jobbe med faget. Løse oppgaver, diskutere med medelever, osv. Å kun lese en pensumbok fra A til Å er sjeldent nok for å forstå fagene.

Anonymkode: 6084c...842

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da helt vanlig å stryke på et emne! Men man konter! Ellers får du trøbbel med lånekassen. Så jobb videre med faget og ta det opp igjen. Du trenger ikke nevne resultat før du har tatt den opp igjen og står. Det er lite sannsynlig at du stryker igjen om du legger inn god innsats 

Anonymkode: 1f37e...ee0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt eksamenen i februar. 

Jeg strøk før jul i fjor, å orket ikke konteeksamen, så den eksamenen har jeg tatt nå. Fryktelig tungt å ta 40 sp. på høstsemestret😮‍💨 

Les godt nå før jul og etter jul før de nye fagene begynner, så klarer du det helt sikkert😄 

Anonymkode: cd396...68b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart tar du konteeksamen. Jobb godt og strukturert opp mot den eksamenen, så blir det ingen problemer i forhold til progresjon og lånekassen. Dette klarer du!

Anonymkode: d52cf...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg opp til konten i februar mens faget er ferskt og før du står midt oppi mange andre eksamener. Ikke verdens undergang å stryke! 

Dere er sikkert flere som må konte. Prøv om du finner deg en gjeng å øve sammen med. 

Og hvis fagene dine bygger veldig på hverandre, er det ekstra viktig at du jobber for å få inn fagkunnskapen nå, og ikke utsetter det. Slik vil du selv dra bedre nytte av det i de andre fagene dine. 

Tørk tårene, opp med haka; dette klarer du! Hvis du ikke har drittsekker til foreldre ville jeg ha fortalt det, så kan de backe deg. 

Endret av Eneri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere studieveileder på et av de store universitetene støtter jeg anonym her som sier at dette er helt normalt. Jeg vet det føles ille og som et voldsomt nederlag, men husk at det å studere er noe ganske annet enn å gå på skole. Det er noe man må lære seg, og du er i prosessen med å lære å studere. Dette reflekterer IKKE dine evner, men din studieteknikk. Du må selvsagt ta opp faget på nytt. Enten ved å melde deg på nytt til neste høst og følge undervisningen, eller å ta ny eksamen i februar. Ta en prat med studieveilederen din, og legg en plan sammen med vedkommende. Sannsynligvis bør du ta eksamen i februar, slik at du ikke kommer feil ut med tanke på de neste emnene.

Det kan også hende at studentsamskipsnaden holder gratiskurs i studieteknikk. Det ville jeg undersøkt.

Masse lykke til! Ikke la deg knekke! Jeg har sett mang en student komme gjennom studiet med "flying colours", selv om de bommet på en eksamen her og der 😊

Anonymkode: 80081...651

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å ta faget på nytt så raskt som mulig, mens du enda har en del igjen i hodet fra forrige eksamensperiode. Jo lengre tid som går, jo mer må du lære deg på nytt.

Og kontoen er i februar, ikke samtidig som alle andre eksamener slik at du har 'kun' en eksamen å lese til. Bruk romjula godt.

Som andre her sier, det er helt normalt å stryke.

Anonymkode: d2fa9...166

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VElDIG mange stryker på ett emne ila årene på universitetet. Jeg trodde jeg kom til å bli en av de som ikke strøyk på et eneste emne, men strøyk jammen med på siste eksamen før masteroppgaven og måtte konte! Det gikk helt fint. Du bør konte og det er bare å sette igang å lese. 

Anonymkode: 4ab30...891

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress

Jeg studerte og jobbet 100% samtidig og kontet rett som det var gjennom alle år fordi jeg enten ikke hadde tid å prioritere akkurat det faget eller hadde glemt hele eksamen. 

Det er helt normalt å konte på et eller flere fag selv for de som bare er studerer, du skal studere i flere år og man kan nesten garantere at på et eller annet tidspunkt må man konte.

Anonymkode: 812c9...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen krise. Jeg strøk også. Fant ut jeg ikke var smart nok og fikk jobb i kassa på Kiwi. Angrer ikke

Anonymkode: ac374...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ingen krise. Jeg strøk også. Fant ut jeg ikke var smart nok og fikk jobb i kassa på Kiwi. Angrer ikke

Anonymkode: ac374...61d

slik skal jeg ikke ende opp. Ønsker en jobb jeg vil trives i, hadde ikke gjort det i butikk da jeg er introvert og beskjeden. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøyk på bacheloroppgaven og føltes som hele verden gikk under 🥲 men klaget å fikk D ihvertfall, kanskje du å kan det? 

Anonymkode: d9bd9...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør be om begrunnelse og basert på den sende inn en klage. Når du stryker så taper du ingenting på å få oppgaven vurdert igjen. 
Deretter, pust med magen. Ikke vær så hard mot deg selv. Universitetsfag er tungt, og jeg kjenner mange som kun har kapasitet til noen fag og nedprioriterer andre, og tar da ett semester på slutten for å forbedre karakterene på di resterende fagene ☺️ du kan også ligge bakpå med 60 studiepoeng hos lånekasse mener jeg ☺️

Anonymkode: ebf04...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at det er denne utdanningen du ønsker, og da må du jo konte. Kjenne flere som har strøket og gjort det bra i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Topsi skrev (22 minutter siden):

Det høres ut som at det er denne utdanningen du ønsker, og da må du jo konte. Kjenne flere som har strøket og gjort det bra i ettertid. 

Veldig, men føler meg ekstremt dum, og at jeg ikke tilhører her lenger, frykter også at det kan være sant. Vet ikke hva jeg skal gjøre. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig, men føler meg ekstremt dum, og at jeg ikke tilhører her lenger, frykter også at det kan være sant. Vet ikke hva jeg skal gjøre. TS

Konte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gråter og gråter. Det verste er at fagene bygger på hverandre, så nå er jeg stuck. Jeg har fått beskjed om at jeg kan melde meg på konte-eksamen nå i slutten av Februar, men det tørr jeg ikke. Alle hadde så høye forventninger til meg, inkludert meg selv, men jeg somla det vekk. 

Kjenner en som også strøk i det samme faget, og vedkommende går nå 2 året, og har klart seg fint. Hennes plan er å ta faget hun strøk i, i sist 3 og siste år. 

Ikke bare er dette hjerteskjærende fordi jeg strøk og det var vanskelig, men også fordi at jeg står i fare med tanke på Lånekassa, og gjeld.

å stryke er ingen big deal, selv om det føles slik nå. det er helt normalt å gå på trynet. finn ut hva du bommet på og gønn på videre 

Anonymkode: 76463...cfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du høres ung og usikker ut. Du har begynt på et nytt studie. Det er myyye å sette seg inn i. Det tar litt tid å lære seg studieteknikk, hva som fungerer for deg og hvordan du lærer best. 

Jeg er nå på mitt 5. og siste studie år. Da jeg begynte så trodde jeg ikke jeg skulle komme meg gjennom første semester. Jeg er godt voksen, med barn, jobb, mann og alt som hører med. Og jeg klarte bare 2 av 4 eksamener første semester. Det er litt som dem sier, den som gir seg har tapt. Jeg brettet opp ermene og leste og leste og kontet begge. Og vet du hva, fikk A og B på dem. Ja, det kostet litt, men var så verdt det. Og jeg var laaaangtifra den eneste.

Så bruk litt tid på å komme over det, snakk med noen, få det ut og tenk fremover. Nå vet jeg ikke hvilket fag det er, men det finnes så mye hjelp, råd og tips der ute i dag. Bruk det! Les, gjør eksamensoppgaver, se videoer på youtube, ja det som trengs. Du kommer deg gjennom. Og jeg synes du skal fortelle foreldrene dine om det. Kanskje de har noen historier selv fra studietiden? Lånekassen skal du ikke tenke på nå, du kommer deg gjennom, du må bare jobbe litt hardere og kanskje litt annerledes? 

Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: 6cb5b...c32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...