Gå til innhold

Får man redusert tannlegeregning ved psykiske sykdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om man får redusert tannlege regning når man har psykisk sykdom og går på medisiner?

Eller gjelder det for andre sykdommer?

Anonymkode: fa3a6...a49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er tannproblemene et resultat av psykisk sykdom? 

Anonymkode: 0b900...59b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tannproblemer kan være et resultat av legemiddelbruk. Altså en inderekte konsekvens av psykisk sykdom.

Gjør du deg dum med vilje? Eller ville du bare trolle litt?

Anonymkode: eb634...304

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer på om man får redusert tannlege regning når man har psykisk sykdom og går på medisiner?

Her kan du lese deg opp på Viken sine retningslinjer for krav på gratis tannbehandling. Vet ikke hvor du bor.

https://viken.no/tjenester/tannhelse/tannhelsetjenester/

Her kan du lese Helfo sine vilkår for stønad til tannbehandling.

https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din/

Uten mer konkret informasjon om deg, så er det umulig å gi et mer konkret svar. Men du finner svaret hos Helfo eller fylke/fylkeskommune/ditt helseforetak.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dersom du har munntørrhet pga medisiner du bruker kan du få dekket ganske mange prosenter (husker ikke hvor mye). Tannlegen tar en enkel og kjapp test av munnen din for å stadfeste munntørrhet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tannproblemer kan være et resultat av legemiddelbruk. Altså en inderekte konsekvens av psykisk sykdom.

Jeg har i ca 8 år vært medisinert og har ikke hatt så store plager med tannhelsen men siste tiden har jeg fått en del blødninger i tannkjøtt og sist jeg var hos tannlege hadde jeg noen hull, som jeg ellers ikke har hatt tidligere så hvis det blir værre fremover og man får kostbare behandlinger så lurer jeg på om man kommer under den muligheten for å få redusert regning.Bor i Oslo området.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har i ca 8 år vært medisinert og har ikke hatt så store plager med tannhelsen men siste tiden har jeg fått en del blødninger i tannkjøtt og sist jeg var hos tannlege hadde jeg noen hull, som jeg ellers ikke har hatt tidligere så hvis det blir værre fremover og man får kostbare behandlinger så lurer jeg på om man kommer under den muligheten for å få redusert regning.Bor i Oslo området.

Har du blitt sjekket for peridontitt? Jeg gikk til en tannlege som tydeligvis ikke tenkte på at jeg kunne ha det og måtte til tannkjøttspesialist for diagnose og behandling. Staten dekker da veldig mye, men betaler dessverre likevel rundt 10K i året for behandling siden jeg må gå 4 ganger i året.

Anonymkode: 71e34...683

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du blitt sjekket for peridontitt? Jeg gikk til en tannlege som tydeligvis ikke tenkte på at jeg kunne ha det og måtte til tannkjøttspesialist for diagnose og behandling. Staten dekker da veldig mye, men betaler dessverre likevel rundt 10K i året for behandling siden jeg må gå 4 ganger i året.

Anonymkode: 71e34...683

Nei, det har jeg ikke blitt sjekket for. Kan kanskje be om en sjekk for det hvis det fortsetter fremover.Synd det er så dyrt med tannbehandlinger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her kan du lese deg opp på Viken sine retningslinjer for krav på gratis tannbehandling. Vet ikke hvor du bor.

https://viken.no/tjenester/tannhelse/tannhelsetjenester/

Her kan du lese Helfo sine vilkår for stønad til tannbehandling.

https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din/

Uten mer konkret informasjon om deg, så er det umulig å gi et mer konkret svar. Men du finner svaret hos Helfo eller fylke/fylkeskommune/ditt helseforetak.

Bor i Oslo området. Takk for svar. Skal lese litt her om det 🙂

Skrevet
Khloe P.T skrev (28 minutter siden):

Dersom du har munntørrhet pga medisiner du bruker kan du få dekket ganske mange prosenter (husker ikke hvor mye). Tannlegen tar en enkel og kjapp test av munnen din for å stadfeste munntørrhet.

Har heldigvis ikke munntørrhet. Hadde det kun i starten av medisinering og det gikk fort bort. Takk uansett for tips

• Liker 1
Skrevet

Det var mye enklere før å få dekt tannlege. Nå får nesten ingen. Ta kontakt med tannlege og legg fram problemet, de vet mye mer om hvem som kan få dekt. 

Anonymkode: b9d01...695

• Liker 1
Skrevet

Jeg får dekket en del pga psykisk sykdom og sterkt nedsatt evne til egenomsorg. Hvis du feks har langvarig depresjon og ikke orker å pusse tennene dine er dette noe legen kan skrive erklæring om, som du da tar med til tannlegen.

Anonymkode: 5eb62...c84

• Liker 1
Skrevet

I dag skal du ha store problemer for å få noe dekket. Psykisk utviklingshemming, ha bodd på instutisjon eller bruke et legemiddel på listen over medisiner som er dekket. Og det er få. 

Anonymkode: b2b02...ac8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja det er jo veldig vanlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hjelpes. Jeg er ikke vedkommende du siterte, men det får da være grenser på hvordan man skal gå til angrep og folk for et helt genuint spørsmål

Anonymkode: 0e111...849

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at det er svært mye vanskeligere å få refusjon for tannbehandlinger enn bare for noen år tilbake. De er svært strenge i dag. Tennene må også være skikkelig ødelagte for å få støtte. Selv har jeg en diagnose og medisiner som står på lista over hva som kan gi støtte. Tennene mine er virkelig ikke pene, men da altså ikke stygge og ødelagte nok. Så må derfor dekke alle utgifter for hull og emaljeskader pga munntørrhet og spiseforstyrrelser selv. Blir mellom 2500-6000 kr i året ca..

En annen ting jeg har erfart er at det også handler litt om hvilken tannlege du går til hvorvidt du får støtte. Tannlegene tolker helfo ulikt og søker refusjon deretter. Når tannlegen søker om refusjon, så godkjenner helfo som regel ‘på rullebånd’. MEN en kan risikere at saksbehandler hos helfo ser nærmere på saken og da får en veldig ofte ikke refusjon likevel. Så mye flaks uflaks spiller inn.

Selv var jeg i utgangspunktet heldig med tannlegen min som mente jeg hadde krav på refusjon og jeg fikk det. Så fikk jeg plutselig en vikartannlege en dag og da jeg spurte etter refusjons slik jeg hadde pleid å få, sa han den type skade jeg hadde ikke ble dekket av helfo…Da jeg la dette frem for min faste tannlege da han var tilbake, ble han litt stille…og så sa han at denne tannlegen nok hadde rett…Det viste seg at det var sjefen hans. Så etter dette fikk jeg ikke refusjon mer.

Anonymkode: 94d87...f8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min erfaring er at det er svært mye vanskeligere å få refusjon for tannbehandlinger enn bare for noen år tilbake. De er svært strenge i dag. Tennene må også være skikkelig ødelagte for å få støtte. Selv har jeg en diagnose og medisiner som står på lista over hva som kan gi støtte. Tennene mine er virkelig ikke pene, men da altså ikke stygge og ødelagte nok. Så må derfor dekke alle utgifter for hull og emaljeskader pga munntørrhet og spiseforstyrrelser selv. Blir mellom 2500-6000 kr i året ca..

En annen ting jeg har erfart er at det også handler litt om hvilken tannlege du går til hvorvidt du får støtte. Tannlegene tolker helfo ulikt og søker refusjon deretter. Når tannlegen søker om refusjon, så godkjenner helfo som regel ‘på rullebånd’. MEN en kan risikere at saksbehandler hos helfo ser nærmere på saken og da får en veldig ofte ikke refusjon likevel. Så mye flaks uflaks spiller inn.

Selv var jeg i utgangspunktet heldig med tannlegen min som mente jeg hadde krav på refusjon og jeg fikk det. Så fikk jeg plutselig en vikartannlege en dag og da jeg spurte etter refusjons slik jeg hadde pleid å få, sa han den type skade jeg hadde ikke ble dekket av helfo…Da jeg la dette frem for min faste tannlege da han var tilbake, ble han litt stille…og så sa han at denne tannlegen nok hadde rett…Det viste seg at det var sjefen hans. Så etter dette fikk jeg ikke refusjon mer.

Anonymkode: 94d87...f8c

Takk for deling av erfaringer. Det blir fort veldig dyrt med tannlege og skjønner nå at det ikke er så enkelt å få dekt regning man får.Jeg sjekket A og B listene og min diagnose står desverre ikke på den listen så gjelder ikke for meg. Jeg tenker kanskje å spørre tannlegen min neste gang jeg er der om det er muligheter men jeg regner med at det er blitt strengt.Jeg er flink på tannhygene da det er viktig og håper jeg ikke får store regninger i fremtiden. Takk for svar 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...