Gå til innhold

Smerter i tær og fingre ved kulde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med smerter i tær og fingre ved kulde i hele livet mitt. Smertene i tærne er mest smertefullt, og det tar opptil flere timer før smertene gir seg.  Ofte må jeg gå innendørs for at smertene skal gi seg. Med smerter kommer også prikking og nummehet. Det er vanlig at fingrene og tærne skifter farge til hvit, blå og rød. 

Da jeg var yngre var "utedager" i skolen gjerne en kjip opplevelse, særlig på vinteren. Smertene i tærne var uutholdelige. Det gjorde så vondt at jeg slet med å holde meg bevisst. 

Nå i voksen alder forsøker jeg å unngå sterk kulde så mulig, og jeg forsøker å unngå kulde i lengre perioder. Likevel kommer smertene i tærne enkelte ganger, og det gjør skikkelig vondt. 

Pappa og farfar sleit også med lignende plager da de var i live.

Er dette Raynauds fenomen? Kan man få hjelpemidler fra NAV? Vanlige vintersko og ullsokker er ikke tilstrekkelig hvis det er kraftig kulde eller hvis jeg skal være utendørs i en lengre periode. Som sagt er det mest om vinteren jeg sliter med dette. 

Anonymkode: be8ca...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har den diagnosen på noen av fingrene mine. De blir helt hvite i kulda og er smertefulle. Jeg har kjøpt slike varme pakninger som du knekker og putter i sko og hansker på biltema, europris og jula. Dem funker ganske bra og er ikke så dyre. Veit ikke om du får dekket noe på Nav. Hvis man har fibromyalgi kan man søke 4 hvert år om småting som hjelpemiddel. Har en søknad inne til behandling nå på det. Ønsker meg veldig varme hansker. Så får vi bare vente og se om den blir godkjent. 

Skrevet
Molly 4.5 år skrev (21 minutter siden):

Jeg har den diagnosen på noen av fingrene mine. De blir helt hvite i kulda og er smertefulle. Jeg har kjøpt slike varme pakninger som du knekker og putter i sko og hansker på biltema, europris og jula. Dem funker ganske bra og er ikke så dyre. Veit ikke om du får dekket noe på Nav. Hvis man har fibromyalgi kan man søke 4 hvert år om småting som hjelpemiddel. Har en søknad inne til behandling nå på det. Ønsker meg veldig varme hansker. Så får vi bare vente og se om den blir godkjent. 

Jeg har samme driten og jeg kjøpte motorsykkel hansker som er vind og vantette, i skinn, ved de verste dagene (-20 innerst i fjord på vestlandet og da snakker vi forjævlig kaldt) har jeg sånne knekkpakker fra biletema i, det fungerer veldig bra. Hanskene holder også på varmen fra innsiden så de pakningene som er ment å varme i ca 40 min holder meg god og varm over lenger tid enn det. 

Anonymkode: 1585d...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...