Gå til innhold

Hva har skjedd med skolen? (Skoleavsluttninger).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først må jeg starte med at jeg hadde en fantastisk lærer når jeg gikk på skolen 🙂 Begynte på skolen i 94.

Alle årene jeg gikk på skolen var det altid avslutninger med skuespill. Påske, jul, sommer, forskjellige temaer osv. Det her stod lærern min for hele tiden. Var snakk om kostymer, rekvisitter og annet

Eneste foreldrene bidrp med var kakebaking eventuelt.

Loddsalg stod også læren for. 

Turdager er et annet tema. På skolen til barna mine er de heldige hvis de får til en turdag i måneden 🌲Eller noe annet enn skole.

Vi var på tur 1 gang i uka, hadde utegym hele tiden selv i regn. Vi dro på museum, parker og kino 1 gang i måneden. 

Hva har skjedd med skolen

Her går jeg ikke løs på lærerene fordi jeg forstår det ikke selv.

Ungene kommer hjem og har brukt 5 timer på ipad den dagen. Det skjer flere ganger i uka, har de vikar blir de plassert foran skjermen, ikke har de lærere som kan kunst og håndverk faget. Der må vi foreldrene stille opp.

Vi bor 20 minutter unna Drammen. Så alstå ikke en småskole eller lite sted.

Går jenta mi syvende og minste i andre. Hadde håpet ting ble bedre med årene, men der tok jeg feil.

Er det bare våres skole som har det sånn eller er det flere som opplever det

Anonymkode: 99c89...cfa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet at i dag blir ungene polstret med bomull. De små sarte sjelene kan ikke være ute i all slags vær eller holde på med diverse aktiviteter. De kan jo få ptsd av det.

Det er foreldrene som nekter skolen å ha utendørs aktiviteter. De kan kun være ute hvis de har hjelm på hodet, vernesko og overall som er polstret etter alle kunstens regler.

Anonymkode: 93672...b40

• Liker 5
Skrevet

Mine fire barn går på en skole der lærerene virkelig gjør skolehverdagen spennende og fin. 

De har gode lærere i kunst og håndverk, musikk, gym, svømming og mat og helse.  Dette er fag som gir mine barn en god avveksling fra de teoretiske fagene.  

Alle trinn har hver sin konsert iløpet av året. I tillegg er det julekonsert og sommeravslutning.  

De har overnattingstur og mange sykkelturer. Turer til biblioteket og forskjellige parker. 

Så på vår skole skjer det masse. 

Anonymkode: 823ed...24c

• Liker 1
Skrevet

Vokste opp på 70- og 80-tallet. Her var det alltid grøtfest i gymsalen,barn/foreldre/søsken før jul. Det var kjempekoselig. Elever og lærere pyntet gymsal. Grøt fikk vi levert på matcontainere fra Forsvarets kjøkken i nærheten. Vi elever hadde litt opptredener, men det var fast kost at lærerne for en gangs skyld underholdt med skjetsjer, utkledning og sang. Det syns vi var kjempeartig hvert år. Betalte aldri noe for grøt og saft, så det må nesten kommunen ha stått for. Skole med 400 elever 1 - 9 kl, så tror festen var delt på to eller tre kvelder.

Anonymkode: f142b...e8c

Skrevet (endret)

Vel, jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse. Jeg kontaktlærer på småskoletrinnet i Oslo. Vi har uteskole hver uke, og vi bruker læringsbrettet kun som et supplement. Det skal dog si at flere skoler er ipad-skoler hvor alt skjer på ipad. Det er jo et valg ikke lærerne nødvendigvis tar. F.eks finnes det knapt lærebøker, så vi bruker mye kopier. Det er villet politikk, rett og slett.

For øvrig har vi både jule- og sommeravslutninger, julegrøt, kirken før jul osv.

Endret av SPOCA
Skrevet

Det har blitt mye strengere lover og regler for å reise med kollektivtransport, som gjør den biten vanskeligere. Det er dyrt å leie buss. Budjsetter er trange og skal dekke mye. Lærere har ikke lov til å selge lodd. Gratisprinsippet er oppfunnet. Lovverket har blitt mye strengere men også bedre på mye. Det er veldig positivt for klassemiljøet at foreldre bidrar med å arrangere diverse. 

Anonymkode: c11b4...905

Skrevet

Gratisskoleprinsippet og at kommunen ikke skal bruke en eneste krone mer enn de må. Har skjedd. Ingen ting i livet er gratis. 

Anonymkode: 36db7...51c

• Liker 3
Skrevet

Det som skjedde med skolen var at klassene ble større, flere elever med spesielle behov inn i klassene, mindre tilpasset opplæring til elever med behov, mer krav om tilrettelagt undervisning, lærerne bruker mye mer tid på møter og dokumentasjon, alle mulige oppgaver er lagt inn i skolen, skolene har ikke lenger nødvendig utstyr til å ha sløyd, naturfag og uteskole og kommunene skal spare penger. Planlegging av spennende undervisning kommer sist i læreren sin arbeidsplan og noe må ut. 

Lærerlønnen er dårligere sammenlignet med andre yrker nå, og lærere får ikke betalt for å være på skolen på kveldstid. 

Lærere flest driver ikke lenger med dugnad. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Politikerne har fått den skolen de har ønsket seg, og verre skal det bli.

Vi er mange som har ropt varsko i årevis.

Anonymkode: b185f...1d5

• Liker 1
Skrevet

Har samme erfaring med barn i osloskolen. Min visste ikke hva sandpapir er, og har aldri slått i en spiker på skolen. Ingen verksteder for tresløyd eller tekstil. I skoleavslutning har det alltid vært et par sanger. Da jeg gikk på skolen hadde vi faglærer i musikk, faglærer i kunst og håndverk, faglærer i tekstil og en lærer i sløyd (som også underviste i enkelte andre fag)  Nå skal de snart velge linje til videregående men de har jo et lite grunnlag for å velge praktiske fag. 

Anonymkode: b15d4...046

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min visste ikke hva sandpapir er, og har aldri slått i en spiker på skolen.

Gjør dere ikke noen av disse tingene hjemme? Syns selvfølgelig at skolen skal stå for mye, men det går an å involvere barna hjemme også

Anonymkode: c11b4...905

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Så trist! Her har trinnet 1 time med «data» iløpet av uken, ingen tv / film osv. En fast turdag hver eneste uke. Avslutning til jul og sommer med teater og fremføringer, ellers har de felles turer for elever, foreldre og ansatte. Kafeer og mere til. Elsker det!🫶🏼

Anonymkode: 6cee9...9d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så trist! Her har trinnet 1 time med «data» iløpet av uken, ingen tv / film osv. En fast turdag hver eneste uke. Avslutning til jul og sommer med teater og fremføringer, ellers har de felles turer for elever, foreldre og ansatte. Kafeer og mere til. Elsker det!🫶🏼

De har og sløyd, kunst & håndverk og kjøkken / husstell :)

Skrevet

Jeg er kunst og håndverkslærer på en barneskole. Dessverre blir ikke sånt prioritert på alle skoler. Her er symaskinene ødelagt og kunst og håndverksrommet rasert. Spikkeknivene er rustne. Jeg har en stooooor jobb foran meg med å ordne opp i dette. Ledelsen er mest opptatt av at elevene skal bli flinke i matte, norsk og engelsk. Gode resultater på nasjonale prøver osv. 

Jeg er en av to lærere som gidder å ha kunst og håndverk. I mange år har kunst og håndverkstimene blitt brukt til andre ting. Nå ble jeg ansatt da, så det er da en start. Vet at det er sånn på flere skoler også. Faget blir nedprioritert. Heldigvis har skolen der jeg jobber valgt å ansette en kunst og håndverkslærer (meg), så det blir litt mer praktisk undervisning. 

Anonymkode: b2f47...dda

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Manglende ressurser og penger.

På min skole har vi ikke penger til vikar. Vi har kommunens høyeste sykefravær. Vi tærer opp lærere, de blir sykemeldt også tærer vi på de lørerene som blir igjen. Så blir de sykemeldt. Fra kommunen har vi fått beskked om å ringe foreldre for å hente ungene deres. Vi har ikke nok lærere. Forstå det den som kan!

Anonymkode: a116b...c77

Skrevet

På skolen til barna mine har de uteskole en dag i uka, og de har ikke I-pad. Avslutninger til jul og sommer har de også.

Men utlodning, kostymer etc. er det foreldre som står for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Først må jeg starte med at jeg hadde en fantastisk lærer når jeg gikk på skolen 🙂 Begynte på skolen i 94.

Alle årene jeg gikk på skolen var det altid avslutninger med skuespill. Påske, jul, sommer, forskjellige temaer osv. Det her stod lærern min for hele tiden. Var snakk om kostymer, rekvisitter og annet

Turdager er et annet tema. På skolen til barna mine er de heldige hvis de får til en turdag i måneden 🌲Eller noe annet enn skole.

Vi var på tur 1 gang i uka, hadde utegym hele tiden selv i regn. Vi dro på museum, parker og kino 1 gang i måneden. 

Ungene kommer hjem og har brukt 5 timer på ipad den dagen. Det skjer flere ganger i uka, har de vikar blir de plassert foran skjermen, ikke har de lærere som kan kunst og håndverk faget. Der må vi foreldrene stille opp.

Går jenta mi syvende og minste i andre. Hadde håpet ting ble bedre med årene, men der tok jeg feil.

Læreren din burde kanskje brukt mer tid på å undervise i rettskriving enn å arrangere turer og avslutninger...

Anonymkode: d433f...eec

Skrevet

Du vet at i dag blir ungene polstret med bomull. De små sarte sjelene kan ikke være ute i all slags vær eller holde på med diverse aktiviteter. De kan jo få ptsd av det.

Det er foreldrene som nekter skolen å ha utendørs aktiviteter. De kan kun være ute hvis de har hjelm på hodet, vernesko og overall som er polstret etter alle kunstens regler.

Anonymkode: 93672...b40

De fleste skoler har uteaktiviteter, ingen vits i å overdrive. 

Anonymkode: 514d2...e85

Skrevet

Hva skjedde? 

Nedbenamming, innstramming av kulturbilletter - slike skolene jeg og du gikk på brukte for å reise med buss/tog, gå på museum etc, mer pålagt arbeid for lærere utenfor klasserommet som gjør at de ikke har tid til å sette opp forestillinger for foreldre, mer krav fra foreldre om at skoletimene skal være kunnskapsrike og læringsarenaer og ikke friluft. 

Alt står på penger penger penger penger... 

Anonymkode: 7c7c7...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...