Gå til innhold

Voksen katt liker ikke kattungen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest masse rundt det å introdusere katter til kattunger og omvendt men blir ikke klokere... 

For 2 mnd siden skaffet vi oss en pusegutt på 13 uker da vi lenge hadde tenkt på å skaffe en til. Vi har ei pusejente på 4 snart 5 år som på den tiden bestemt seg for å ta sommerferie ute i 2 mnd men kom til rette noen uker etter nypus var kommet i huset. 

Det ble derfor litt brå å stressende introduksjon da vi ikke hadde planlagt noe da vi var veldig usikker på om pusejente skulle komme hjem igjen. (planen var å ha 2katter, det var ingen erstatning av pusejente og planlagt lenge før hun forsvant) 

De ble påvent gjennom dør som jeg leste var lurt de første dagene og vi byttet på å kose på de slik at de fikk lukt. Lillegutt hadde også mye lukt i huset før storepus kom hjem. Deretter ble de introdusert og størstepus var veldig usikker å hadde haukeblikk konstant på lillegutt. Slik var det et par dager. Nå har det gått 2 mnd å det er ikke blitt mye bedre... 

Storepus går løst med lillepus men han ser ut til å være veldig irriterende overfor storepus. Han hopper å flyr etter henne og skal leke men storepus kun knurrer å freser om han er for nærme. Å hun slår han av å til. Hun viser ikke tegn til at hun skal ta han på noen måte eller sloss/angripe han men hun er konstant sur å irritert når han er i nærheten og må ofte si ifra. Nå virker det kun som hun er gjort seg klar over at han er kommet for å bli men er ikke noe venn med lillegutt. 

Jeg bruker å stenge dører slik at de har vær sin del av huset når jeg er borte eller når jeg ser at storepus er veldig irritert. Hun e normalt en veldig usosial og rolig/tilbaketrukken katt og har alltid vært det. Liker heller ingen av kattene som går her ute som jeg har sett. Hun er kosete når hun vil og sosial når hun vil. Lillegutt er motsatt. 

Hun er kastrert å han ble kastrert nå idag. Han er nå 5 snart 6 mnd gammel. Jeg håper jo det løser seg litt mer nå som han er kastrert å blir litt roligere men av det jeg har lest så virker det så åpent om dette er noe jeg bare må gi opp eller om det kommer til å årdne seg. Vil jo også tro det går seg til når han bekker 1 år gammel men det hadde jo gjort seg om det hadde gått litt bedre før det 😅

Hadde vært fint med erfaringer eller tips. 

Storepus går ut med gps, men lillepus er innekatt så langt. Har fulgt massesvis av råd slik som felles mating og godbiter når de er i samme rom eller felles leking. Men virker som hun oppfører seg når hun vil (som er sjeldent og kun når de må dele fat med våtfor som bruker å gå greit). Virker også litt sjalu men vil helst være i fred når jeg prøver å kose henne. Men ellers er hun bare sur å irritert... Har også vist smålig aggresjon mot oss om vi koser for mye med henne når lillegutt er i samme rom. 

De har faktisk også snust flere ganger etter hun har vært ut en stund og kommer inn men da freser hun også når hun kjenner at det er hans lukt. 

Er det håp? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har litt samme problemet. Bare at jeg har en voksen hannkatt på 8,5 år. Fikk ny kattunge nå for ca 1,5 måned siden, også hannkatt. Den nye kattungen har så ekstremt mye energi, og er over alle hauger! Jeg har også veldig liten leilighet, så fikk ikke til den introduksjonen som du har hatt. 
min store guttepus har vært mye mindre inne, flykter ut så fort det blir for mye. 
har opplevd til tider at de har godtatt hverandre, og nå den siste tiden har de lekeslåss mye, men av og til har jeg følt det har blitt for voldsomt! 
den eldste katten har også begynt å rømme over til naboen (dette har vært et problem tidligere et sted jeg bodde, hvor han fikk mat og kos der og kom nesten ikke hjem til meg) så veldig redd for at det samme skjer igjen 😳 

han lille pusen er også veldig nysgjerrig på den store, og skal hele tiden bort å «plage» han uansett hva, typ når han spiser og prøver å slappe av osv. 

Jeg aner seriøst ikke hva jeg skal gjøre jeg heller! Får så vondt av at han eldste «rømmer» og tyr til andre løsninger pga at jeg har skaffet en katt til.. wææ! Starter faktisk å angre litt på at jeg skaffet meg en katt til.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...