Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Advent er jo veldig kristent, så kanskje derfor? De ikke kristne venter jo ikke på at Jesus skal bli født.

Anonymkode: a5a8c...2c1

De fleste har stjerne i vinduet, som også er kristent, så hvorfor akkurat lilla skal være så kristent at det ikke går an å ha for en ateist er ikke helt forståelig. Selv er vi ikke religiøse på noen som helst måte, men vi tenner adventslys (og vi liker at de er lilla) fordi det er koselig og tradisjon i våre familier og fordi det for oss er nedtelling til jul, ikke at Jesus ble født (han ble jo uansett ikke født i julen). 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Advent er jo veldig kristent, så kanskje derfor? De ikke kristne venter jo ikke på at Jesus skal bli født.

men det er ikke nødvendig å tillegge adventstiden en religiøsbetydning, om man ikke tillegger julen en religiøs betydning. Det går an å se på det som venting og forberedelse til julefeiringen. Og det har mye for seg rent psykologisk og mennesklig å legge opp til en periode med måtehold, forberedelse og venting - det er en øvelse vi trenger mer enn noen gang!

Anonymkode: 71140...b3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal man ha lilla duk? Dritstygt. Er jo ikke kristen heller.

Hvis du ikke er kristen så kan du jo droppe hele adventtfeiring. 

Anonymkode: bbe76...221

Skrevet

Her har jeg en lys lilla løper på bordet og hvite adventslys.Jeg liker ikke så godt lilla,så hvite lys er i bruk her. Her er advent like viktig som julen.

Vi er kristne.

Anonymkode: 92e04...07c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er bare tilfeldig at jeg siterer dere, men jeg forstår ikke helt dette argumentet.

Hvorfor er lilla mer religiøst enn hvitt, gull, rødt og grønt som alle er farger med en liturgisk mening?

Anonymkode: 6fd4e...bec

Gull, rødt og grønt er fine farger å dekorere med, det er ikke lilla. Så når jeg da ikke er kristen, så dekorerer jeg selvfølgelig ikke med lilla, fordi det betyr ingenting for meg. Gull, rødt og grønt gir en flott stemning i hjemmet, derfor brukes de, uavhengig av om det er farger med liturgisk betydning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du ikke er kristen så kan du jo droppe hele adventtfeiring. 

Eller så feirer jeg julen som jeg vil, uten innblanding av spøkelser og ånder, OK? Ikke bestem hva jeg skal feire, mens du gjemmer deg bak AB.

• Liker 2
Skrevet
kaarebjarne skrev (2 minutter siden):

Eller så feirer jeg julen som jeg vil, uten innblanding av spøkelser og ånder, OK? Ikke bestem hva jeg skal feire, mens du gjemmer deg bak AB.

Men hvorfor feirer du advent hvis du ikke er kristen? Er ikke det like galt som å gifte seg eller konfirmere seg  i kirka hvis man ikke er kristen? Om jeg er anonym eller ikke spiller ingen rolle , du kjenner meg ikke likevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men spørsmålet mitt var hvorfor lilla er en mer religiøs farge enn hvitt, gull, grønt og rødt, som også er liturgiske farger.

Altså, jeg har ingen problemer med at folk ikke liker lilla, det er bare begrunnelsen jeg stusser over 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har pyntet 💜

IMG_20231201_203415.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tradisjon er gruppepress fra døde mennesker... 😂

Kan ikke fordra lilla, nisser og engler og pynter ikke til advent. Her kommer vinterpynten opp siste helg i november/første helg i desember. Pynter med lerk, einerkranser, hvite papirstjerner og grangirlandere. Lager forskjellige lysfat som pyntes med kongler og gammeldagse julekuler. Juletreet settes opp med lys ca medio desember og barna pynter lille julaften. Pyntes med de mest uvanlige julekulene etc jeg har samlet over en rekke år. 

Anonymkode: e644f...5fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tradisjon er gruppepress fra døde mennesker... 😂

Ja, gud forby at vi ikke lager våre egne tradisjoner, gud forby at vi gjør noe folk har gjort før oss. For mange av oss er tradisjon identitet, det som er med og gjør oss til den vi er, og noe trygt, stabilt og forutsigbart. Ja, for vi er faktisk en del som setter pris på slik. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kan ikke fordra lilla, nisser og engler og pynter ikke til advent. Her kommer vinterpynten opp siste helg i november/første helg i desember. Pynter med lerk, einerkranser, hvite papirstjerner og grangirlandere. Lager forskjellige lysfat som pyntes med kongler og gammeldagse julekuler. Juletreet settes opp med lys ca medio desember og barna pynter lille julaften. Pyntes med de mest uvanlige julekulene etc jeg har samlet over en rekke år. 

Skrevet
kaarebjarne skrev (13 timer siden):

Gull, rødt og grønt er fine farger å dekorere med, det er ikke lilla. Så når jeg da ikke er kristen, så dekorerer jeg selvfølgelig ikke med lilla, fordi det betyr ingenting for meg. Gull, rødt og grønt gir en flott stemning i hjemmet, derfor brukes de, uavhengig av om det er farger med liturgisk betydning.

Så det handler om personlig preferanse, og det lettere å forstå enn når kristendom og religion blir brukt som argumentasjon.  :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 14.58):

Pynter dere til advent (med lilla), eller går dere rett på julepynten?

Anonymkode: 57cf0...e08

Pynter med fiolette adventslys, et par adventsstjerne i vinduet og elektrisk adventsstake. 

Julepynten kommer opp til jul, ikke til advent. Setter heller ikke fram påskekyllinger til nyttår, eller går i flaggtog 15. april 😂

Anonymkode: 0fc44...c3b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, gud forby at vi ikke lager våre egne tradisjoner, gud forby at vi gjør noe folk har gjort før oss. For mange av oss er tradisjon identitet, det som er med og gjør oss til den vi er, og noe trygt, stabilt og forutsigbart. Ja, for vi er faktisk en del som setter pris på slik. 

For all del, vel og bra det. Så lenge man har tatt en runde med seg selv og kommet frem til at dette er noe man faktisk liker og ønsker å gjøre. Altfor mange adopterer ukritisk tradisjoner uten engang å tenke over om det er noe man selv liker eller ei, bare fordi slik har det alltid vært og slik skal det alltid være. 

Min erfaring er at mange mennesker som ikke har en trygg identitet i seg selv er gjerne de som henter identiteten sin fra tradisjoner og andre ytre ting og blir ofte lite genuine. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For all del, vel og bra det. Så lenge man har tatt en runde med seg selv og kommet frem til at dette er noe man faktisk liker og ønsker å gjøre. Altfor mange adopterer ukritisk tradisjoner uten engang å tenke over om det er noe man selv liker eller ei, bare fordi slik har det alltid vært og slik skal det alltid være. 

Min erfaring er at mange mennesker som ikke har en trygg identitet i seg selv er gjerne de som henter identiteten sin fra tradisjoner og andre ytre ting og blir ofte lite genuine. 

for noe vås.

Du kan like gjerne snu på det og si at  mennesker som ikke har en trygg identitet i seg selv er gjerne de som ikke henter identiteten sin fra tradisjoner, men følger trendene og ditcher tradisjonene til fordel for juletrender fra USA og andre ytre ting og blir ofte lite genuine.

Anonymkode: 71140...b3e

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Alt det vi nå kaller tradisjoner har jo en gang vært noe nytt og veldig lite av tradisjonene våre er opprinnelig norske, de aller fleste er hentet fra andre land og mange av dem fra USA. Det viktigste med julen er vel at folk har det bra og gjør ting som gir dem glede og så har det jo null og niks å si om det de gjør er noe familien deres har gjort i flere årtier eller om det er noe nytt de har fått inspirasjon til andre steder. At mange mennesker endrer på tradisjonene sine og tar inn nye impulser er faktisk ikke kritikk av de som velger å gjøre det samme år ut og år inn. Det er da viktigere å lage jul på en måte som gjør deg glad enn at det blir gjort på samme måte i år etter år. Og om det å gjøre det prikk likt år etter år etter år er nettopp det som gjør deg glad så er det fint det også. Det finnes ingen fasit og alle trenger ikke gjøre det samme! 

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...