Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Pynter dere til advent (med lilla), eller går dere rett på julepynten?

Anonymkode: 57cf0...e08

Nei tror ikke på noen gud. Og syntes advent er mer religiøst preget. Hos oss handler jula mer om familien og nissen. Selv om barna er voksne.

Dog er det fine budskap rundt kristen jul også, så vi er på ingen måte alergisk mot det. Me hadde jeg vært religiøs,  så hadde det nok vært noe advents pynt her sikkert

Anonymkode: f4e66...576

• Liker 1
Skrevet

Ja, pynter til advent. Men ikke med den tradisjonelle lillafargen.

Bruker mye mørkegrønt og naturfarger, noe gull. Kongler, granbar og reinsdyr. Kaller det vinterpynt, som får stå til langt utpå vinteren. I tillegg adventssjerner i vinduene, lyslenker ute og inne.

Den røde julepynten får ikke komme inn før lillejulaften. Da er det jul.

Anonymkode: 56eea...3bf

• Liker 1
Skrevet

Pynter spisebordet med lilla. Dvs, en lilla duk og adventsstaken. Resten blir mere jul. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Pynter dere til advent (med lilla), eller går dere rett på julepynten?

Anonymkode: 57cf0...e08

bruker lilla lys i adventstiden, og en lilla løper på et bord. Ellers går adventspynten i hvite juleblomster og et kalenderlys og en stjerne i vinduet.

Anonymkode: 71140...b3e

Skrevet

Har 4 lys vi tenner på søndager, kaller det julekalender og ikke adventskalender siden det ikke kun er på søndager ungene åpner en luke, jeg hater lilla- det er for religiøst. Pynter masse til jul, men mest brunt, grått, hvitt og bare rødt som ekstra. 

Flyttet utenlands som student og innså at lille advent var noe veldig norsk og rart. 

Anonymkode: 99929...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg liker ikke rødt , hvitt og blått så jeg feirer 17.mai med gult flagg. 

Anonymkode: bbe76...221

Jeg og. Og så er jeg skikkelig glad i 17. mai, så jeg pleier å pynte med gult til 17. mai så snart påsken er over. Men jeg er ikke så opptatt av demokratiet og nasjonen og sånn, så for meg er 17. mai en feiring av takknemlighet over  min materielle velstand.

Problemet er at det krasjer litt med gammeldags gul påskepynt, så jeg pleier å pynte med rødt til påske, slik at høytidene blir ulike.  For at jeg ikke skal få julestemning med den røde pynten i påsken, har jeg begynt å pynte til jul med gule kyllinger. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Går rett på julepynten. Har ikke noe forhold til advent. Jeg er ikke kristen, feirer "hedensk" jul. 

Anonymkode: 8a9e2...798

hvordan pynter du til hedensk jul? konkret, hvilke farger, former, gjenstander bruker du for å markere at du feirer hedensk jul?

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker adventstiden til å pynte til jul. Moren min pleide å pynte til advent på 60- og 70- tallet, men hun har sluttet med det hun også. Det er nok å gjøre i desember om man ikke skal pynte to ganger, først i lilla og så i rødt. 

Anonymkode: c3426...b51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bruker adventstiden til å pynte til jul. Moren min pleide å pynte til advent på 60- og 70- tallet, men hun har sluttet med det hun også. Det er nok å gjøre i desember om man ikke skal pynte to ganger, først i lilla og så i rødt. 

det tar ikke spesielt lang tid å skifte ut de nedbrente lilla lysene med nye røde lys på lille julaften....

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

det tar ikke spesielt lang tid å skifte ut de nedbrente lilla lysene med nye røde lys på lille julaften....

Nei men det tar tid å skifte ut gardiner og duker som må vaskes og strykes. Og for meg så tar det tid å få fram julepynten og pynte juletreet. Det hadde bare blitt stress å gjøre det på lille julaften, for da er det allerede så mye annet som skal gjøres. Så jeg liker å ha hele desember på å pynte til jul. Når julaften nærmer seg er huset ferdig pyntet, og jeg kan bruke tiden på den siste julebaksten og forberedelser til julemiddagen uten stress.

• Liker 1
Skrevet

Mange som lager seg problem som ikke er der da! Det tar vel ikke hele dagen å ta av en lilla duk og legge på en rød? Da har man i så fall dårlige ferdigheter i husarbeid. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker ikke lilla overhodet, så vi har hvite lys i adventsstaken og pynter ellers med stjerner i vinduene, hvite svibler, hvite sterarinlys og telys "overalt", kongerøkelse, granbar og kongler. 

Anonymkode: 317a3...5e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mange som lager seg problem som ikke er der da! Det tar vel ikke hele dagen å ta av en lilla duk og legge på en rød? Da har man i så fall dårlige ferdigheter i husarbeid. 

Hvorfor skal man ha lilla duk? Dritstygt. Er jo ikke kristen heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker lilla jeg da, så jeg har lilla stearinlys. Men duker bruker jeg lite av, blir hvit duk på spisebordet når vi har middagsgjester. Jeg bruker derimot ikke så mye rødt til jul. Ikke røde stearinlys og rød duk på spisebordet her i huset nei.

Anonymkode: 735b3...f86

Skrevet

Jeg bruker ikke lilla, men har oppe adventstjerne, adventstake og lysbrett med 4 hvite lys på. I tillegg har jeg noe julepynt som jeg setter frem nå i adventstiden.

Resten av julepynten kommer opp nærmere jul.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har 4 lys vi tenner på søndager, kaller det julekalender og ikke adventskalender siden det ikke kun er på søndager ungene åpner en luke, jeg hater lilla- det er for religiøst. Pynter masse til jul, men mest brunt, grått, hvitt og bare rødt som ekstra. 

Flyttet utenlands som student og innså at lille advent var noe veldig norsk og rart. 

Anonymkode: 99929...c28

kaarebjarne skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal man ha lilla duk? Dritstygt. Er jo ikke kristen heller.

Det er bare tilfeldig at jeg siterer dere, men jeg forstår ikke helt dette argumentet.

Hvorfor er lilla mer religiøst enn hvitt, gull, rødt og grønt som alle er farger med en liturgisk mening?

Anonymkode: 6fd4e...bec

• Liker 4
Skrevet

Jeg pynter til advent, men det eneste lilla jeg bruker er adventslysene.

Velger mer grønne nyanser på pynt og blomster i desember, frem til julepynten kommer frem 22. desember.

Jeg elsker jul, men er veldig streng på at all pynt og juleblomster skal være helt "ferskt" når jula starter ❤️

Anonymkode: 762ee...eca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare tilfeldig at jeg siterer dere, men jeg forstår ikke helt dette argumentet.

Hvorfor er lilla mer religiøst enn hvitt, gull, rødt og grønt som alle er farger med en liturgisk mening?

Anonymkode: 6fd4e...bec

Advent er jo veldig kristent, så kanskje derfor? De ikke kristne venter jo ikke på at Jesus skal bli født.

Anonymkode: a5a8c...2c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Advent er jo veldig kristent, så kanskje derfor? De ikke kristne venter jo ikke på at Jesus skal bli født.

Anonymkode: a5a8c...2c1

men hvorfor kan de pynte med julens kristne farger og symboler, men ikke med advents? hvorfor kan de feire jul og påske, men ikke advent?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjøper én juleøl som settes på hylla i stua det så spydig står "God Jul!" på. Hvis jeg i det hele tatt gidder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...