AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Jeg er helt i beita, jeg tjener maks 20 000 på en god måned, men som regel mellom 15000 og 17000kr utbetalt.. Jeg jobber i en fast lav stilling, og har tre andre arbeidsgivere hvor jeg tar på meg så mye som overhodet mulig.. Bor med samboer, han eier og jeg leier av han. Drømmen min er å studere, men hvordan i all verden skal det gå når jeg har faste utgifter? Jeg føler heller ikke at samboer tar spesielt hensyn til at jeg tjener mindre enn halvparten av han, men alt i alt så er jo ikke det hans feil. Jeg har også vært tydelig på at det ikke skal koste han noe at jeg bor i hans hus.. Men nå mot jul, hvor man skal handle julegaver, så synes jeg det er ordentlig vondt at jeg såvidt kan handle til mine nærmeste.. Jeg vurderer å flytte hjem, midlertidig, jeg er bare 22 år.. Men da vil samboer gjøre det slutt, fordi det blir litt over to timer avstandsforhold.. Det spiser meg så veldig at jeg aldri har penger, at samboer klager på at jeg skal bidra mer, at jeg aldri kan unne meg noe som helst.. Når jeg har fått jobber som er ett stykke unna, men større stillinger, så er samboer negativ og mener jeg ikke skal takke ja fordi da er han redd jeg skal ønske å flytte nærmere min jobb.. Har noen tips til jobber man kan få uten utdannelse?.. Ønsker å kunne kombinere kveldsstudier med en eventuell jobb.. Anonymkode: b8069...5e5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Lagerjobb, Barista. Lagerjobber gir som regel nesten dobbelt så mye i lønn som barista. Anonymkode: 75e02...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Hvis du bare er 22 har du vel neppe brukt opp alt av det du kan få i studielån? Hvor mye studielån har du? Anonymkode: 3f3e9...e0d 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 En kjæreste skal støtte partneren sin i dennes drømmer. Ikke holde tilbake. Du er 22 år. Oppfyll dine drømmer, hvis ikke kommer du til å angre så innmari om noen år. Kjæresten din virker kun interessert i seg selv faktisk. Så da må jo noen se til dine behov, siden han ikke gjør det, og da kan det like gjerne være DU. Begynn å studere, ta deg studielån og ha en deltidsjobb ved siden av. Finn en bolig som er billigere gjerne med inkludert strøm/vann osv. og kutt utgifter som ikke er nødvendige. Ellers er jo flyvertinne og togkonduktør greie jobber. Anonymkode: 38a89...fc0 5 2 7
Schmuhu Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Med kun 22 år på bok så har du fortsatt mye tid til å bygge humankapital f.eks. ved å studere. Dette må være målet ditt dersom du ønsker det, uansett hva samboer tenker om det. 9 minutter siden, AnonymBruker said: at samboer klager på at jeg skal bidra mer, at jeg aldri kan unne meg noe som helst.. Når jeg har fått jobber som er ett stykke unna, men større stillinger, så er samboer negativ og mener jeg ikke skal takke ja fordi da er han redd jeg skal ønske å flytte nærmere min jobb.. Når jeg lesser dette blir det bare klein for samboeren din altså. Virker som om han tenker mye "jeg" og lite "oss". Mulig du burde ta en vurdering. Snakk sammen om økonomi og hva han mener hvordan dette skal løses. Så gjør du det slutt og søker høyere utdanning. Schmuhu 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Han kjæresten din syns jeg ikke høres ut som noe å spare på. Han tenker kun på seg selv, ikke dere. Du er alt for ung til å måtte bli i et dårlig forhold. I kontrast var jeg student når jeg møtte mannen, og for han var det en selvfølge at jeg skulle ha råd til gaver og det jeg trenger. Jeg betalte min del, men ikke for mye. Han hadde forstått det om jeg måtte flytte for en periode og ville ikke slått opp for det. At kjæresten din ikke lat deg flytte uten å slå opp viser bare at det er kun han sine behov her og nå som er viktige, ikke din fremtid. Om han så for seg fremtiden sin med deg, ville han strukket seg lengre. Og så er han kontrollerende (du får ikke flytte, du får ikke ta jobb lengre unna). Så. Kjør på. Gjør det DU vil. Du er ung én gang, og det blir ikke lettere å studere om 5 eller 10 år. Det er ikke noe galt i det, mange gjør det, men nå har du ikke barn eller et huslån. Du kan flytte akkurat hvor du vil. Du kan studere og kun betale dine egne utgifter. Og dette forholdet? Det høres ikke bra ut. Du trenger ikke ta hensyn til en egoist som ikke bryr seg om fremtiden din, eller at du har det bra nå. Anonymkode: ef993...6e1 5 1 4
Million Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Flytt hjem til foreldrene dine, bo gratis (ev betal bare for maten) og ta deg en utdannelse. Så kan du skaffe deg en ny samboer etter det,når du treffer den riktige. Han du bor med nå virker ærlig talt ikke så veldig opptatt av deg. Det høres veldig enkelt ut for han å skulle gjøre det slutt, og han presser deg for penger du ikke har, enda han sikkert vet hvor dårlig lønn du har. Ikke spesielt raus som person og ikke villig til å ta seg av deg litt i økonomisk vanskelige tider. Ikke et godt personlighetstrekk. Så flytt hjem og ta en utdannelse. Finn noe som interesserer deg, eller noe det er arbeidsmarked for der du vil bo eller bor. 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Drømmen min er å studere, men hvordan i all verden skal det gå når jeg har faste utgifter? Anonymkode: b8069...5e5 Studielån og deltidsjobb, som de fleste studenter. Tror du ikke studenter har faste utgifter? Anonymkode: e363f...236 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 Det som iallefall fungerer er studentbolig for der er ofte strøm inkludert i leien samt lav leie,men kamp om plassene så man må tidlig søke. Anonymkode: 0f1d6...f16
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 Kanskje det er lønnsomt å bo hjemme i studietiden, men kjenner ikke til om man får lavere studielån og stipend da? Bør sjekkes ut i tilfelle. Anonymkode: 0f1d6...f16 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Studielån og deltidsjobb, som de fleste studenter. Tror du ikke studenter har faste utgifter? Anonymkode: e363f...236 Joda selvfølgelig tror jeg og vet jeg det. Men tror ikke de fleste studenter med deltidsjobb må betale ett halvt huslån, dekke mat for to + hund, hvor bare min del er på ca 7500. Bil, og forsikring. Skriver jo at jeg ikke har råd til å bli student basically, hvis du leser. Anonymkode: b8069...5e5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du bare er 22 har du vel neppe brukt opp alt av det du kan få i studielån? Hvor mye studielån har du? Anonymkode: 3f3e9...e0d Jeg har 170 i studielån, men spart så skal ha første innbetaling på nyåret, og da setter jeg inn 100k med en gang. Anonymkode: b8069...5e5
Sykepleierinnen Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Om du er villig til å jobb kveld og helg pleier det være lett å få jobb som ringevikar på sykehjem og lignende. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Drømmen din er å studere, så da synes jeg du skal gjøre det. Du kan gjerne dumpe den egoistiske kjæresten din også, som holder deg tilbake og snakker ned stillinger du kan få der du tjener bedre. Anonymkode: 8d3e0...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Du MÅ jo ta deg utdannelse, eller vil du leve slik for alltid? Man får nesten 9000 i stipend hver måned, og med en deltidsjobb kommer du greit opp på 15 k i måneden. studenthybel koster vel rundt 6000, mat til deg selv 3000 og da har du mer enn nok ekstra til å leve. Den mannen du bor med må du selvsagt droppe, evnt krev at dere bor hver for dere mens du studerer. Du MÅ studere, det er ikke noe alternativ. Det er viktigere enn mann, hund, barn og alt annet. Anonymkode: dcf19...54b 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har 170 i studielån, men spart så skal ha første innbetaling på nyåret, og da setter jeg inn 100k med en gang. Anonymkode: b8069...5e5 Anbefaler deg heller å sette pengene i fond enn å betale ned på studielån. Det er et meget gunstig lån. Om du skulle bli ufør får du det slettet. Du kan utsette innbetalinger i opptil 2 år. Ellers. Du er kun 22 år! Du virker å være svært motivert for å studere, så det skal du satse på. Du får bedre lønn, fast jobb, gode pensjonsvilkår (iallfall i Staten og kommune). Sykepleierinnen skrev (4 minutter siden): Om du er villig til å jobb kveld og helg pleier det være lett å få jobb som ringevikar på sykehjem og lignende. Her kan man tjene greit med ekstra penger som du sier. Hellig- og høytidsdager gir bra med penger. Anonymkode: 49c6d...086 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har 170 i studielån, men spart så skal ha første innbetaling på nyåret, og da setter jeg inn 100k med en gang. Anonymkode: b8069...5e5 Selvfølgelig skal du ikke betale ned mye på studielånet da. Studielån skal man betale ned så sakte som overhode mulig. Anonymkode: 3f3e9...e0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Joda selvfølgelig tror jeg og vet jeg det. Men tror ikke de fleste studenter med deltidsjobb må betale ett halvt huslån, dekke mat for to + hund, hvor bare min del er på ca 7500. Bil, og forsikring. Skriver jo at jeg ikke har råd til å bli student basically, hvis du leser. Anonymkode: b8069...5e5 Du flytter selvfølgelig ut og da har du plutselig mye lavere utgifter. Uansett vil du ha mer penger med studielån +deltidsjobb, selv om du fortsetter å bo med den dusten av en samboer. Anonymkode: 3f3e9...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #19 Skrevet 29. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt i beita, jeg tjener maks 20 000 på en god måned, men som regel mellom 15000 og 17000kr utbetalt.. Jeg jobber i en fast lav stilling, og har tre andre arbeidsgivere hvor jeg tar på meg så mye som overhodet mulig.. Bor med samboer, han eier og jeg leier av han. Drømmen min er å studere, men hvordan i all verden skal det gå når jeg har faste utgifter? Jeg føler heller ikke at samboer tar spesielt hensyn til at jeg tjener mindre enn halvparten av han, men alt i alt så er jo ikke det hans feil. Jeg har også vært tydelig på at det ikke skal koste han noe at jeg bor i hans hus.. Men nå mot jul, hvor man skal handle julegaver, så synes jeg det er ordentlig vondt at jeg såvidt kan handle til mine nærmeste.. Jeg vurderer å flytte hjem, midlertidig, jeg er bare 22 år.. Men da vil samboer gjøre det slutt, fordi det blir litt over to timer avstandsforhold.. Det spiser meg så veldig at jeg aldri har penger, at samboer klager på at jeg skal bidra mer, at jeg aldri kan unne meg noe som helst.. Når jeg har fått jobber som er ett stykke unna, men større stillinger, så er samboer negativ og mener jeg ikke skal takke ja fordi da er han redd jeg skal ønske å flytte nærmere min jobb.. Har noen tips til jobber man kan få uten utdannelse?.. Ønsker å kunne kombinere kveldsstudier med en eventuell jobb.. Anonymkode: b8069...5e5 Statsminister er en god jobb man ikke trenger utdannelse til(selv om det ikke skader) ellers er jo Norge i beita for sjåfører av alle slag. Konduktør er jo også et greit yrke med god betaling. Vekter, prostituert, massøse, fotballspiller, bonde, butikkeier. Mulighetene dine er uendelige. Finn noe du tror du liker og jobb deg opp mot det Du er bare 22 og har hvertfall 45 år igjen i arbeidslivet, så finn noe du liker og brenner for. Anonymkode: fd79a...560
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #20 Skrevet 29. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Statsminister er en god jobb man ikke trenger utdannelse til(selv om det ikke skader) ellers er jo Norge i beita for sjåfører av alle slag. Konduktør er jo også et greit yrke med god betaling. Vekter, prostituert, massøse, fotballspiller, bonde, butikkeier. Mulighetene dine er uendelige. Finn noe du tror du liker og jobb deg opp mot det Du er bare 22 og har hvertfall 45 år igjen i arbeidslivet, så finn noe du liker og brenner for. Anonymkode: fd79a...560 Sjåfører av alle slag slåss om jobbene hvis de ikke vil kjøre langtransport på stor bil. Da må du ta utvidet førerkort. Sånn er det blitt etter stor innvandring av folk som ikke kan språket, men som har førerkort. Så må man eie bil selv, for man jobber som selvstendig næringsdrivende i de aller fleste tilfellene. Anonymkode: c8cbd...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå