Rødstrupa Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 (endret) Det oppnås aldri? Endret 29. november 2023 av Rødstrupa
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 De må fortjene det. Anonymkode: d7d75...98b
Rødstrupa Skrevet 29. november 2023 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De må fortjene det. Anonymkode: d7d75...98b Ja, selvsagt. Men utover det ser set ut til at det fremdeles er et stykke vei, før vi er der… 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Rødstrupa skrev (Akkurat nå): Ja, selvsagt. Men utover det ser set ut til at det fremdeles er et stykke vei, før vi er der… Nettopp. Anonymkode: d7d75...98b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Jeg er den eneste kvinnen på teamet mitt og jeg er den som tjener mest, så jeg gjør ihvertfall min del for å få jevnet ut lønnsgapet. Det må forøvrig sies at jeg ikke fikk mer lønn før jeg begynte å sloss for det selv. Anonymkode: 0d35c...5aa 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Problemstillingen er to-delt siden mange kvinner ønsker å jobbe deltid for å tilbringe mer tid hjemme. Så lenge det er ok for alle involverte er det uproblematisk. Men det vil gå ut over kvinnen økonomisk og karrieremessig (spesielt hvis hun blir skilt). For kvinner som ønsker å jobbe fulltid gjelder det å finne en mann som bidrar på lik linje med oss i forhold til administrasjon, planlegging, husarbeid, matlaging og barneoppdragelse. Jeg er født sent på 80-tallet og jeg tror kvinnene i min generasjon vil få noenlunde lik lønn og muligheter i arbeidslivet (for de som jobber heltid). Anonymkode: 05fcf...af7 5 1 1
Druid Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Rødstrupa skrev (1 time siden): Det oppnås aldri? Lønnsgapet fungerer ikke slik i Norge. Det gjenstående problemet er knyttet til at det kommer levende babyer ut av kroppen på en majoritet av kvinner og vil ikke endre seg. Det faktum at det kommer levende babyer ut av kvinnekroppen, påvirker hvilke personøkonomiske risikoer man tar tilknyttet jobb, og forsinker lønnsprogresjon. Til sammen er dette nok til å forskyve lønnsbalansen i forhold til hva som er familiær saldering : den som tjener minst ofrer mest arbeidstid for omsorgsoppgaver. Og hele denne forskyver seg til Pensjon. For at kvinner skulle tjent det samme som menn , måtte barn økonomisk kompenseres på kvinners lønn og pensjon, siden det er denne faktoren alene som er problemet. 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Når dere slutter å sykemelde dere mer enn noen andre kvinner i verden. Anonymkode: 78f12...791 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 Druid skrev (1 minutt siden): Lønnsgapet fungerer ikke slik i Norge. Det gjenstående problemet er knyttet til at det kommer levende babyer ut av kroppen på en majoritet av kvinner og vil ikke endre seg. Det faktum at det kommer levende babyer ut av kvinnekroppen, påvirker hvilke personøkonomiske risikoer man tar tilknyttet jobb, og forsinker lønnsprogresjon. Til sammen er dette nok til å forskyve lønnsbalansen i forhold til hva som er familiær saldering : den som tjener minst ofrer mest arbeidstid for omsorgsoppgaver. Og hele denne forskyver seg til Pensjon. For at kvinner skulle tjent det samme som menn , måtte barn økonomisk kompenseres på kvinners lønn og pensjon, siden det er denne faktoren alene som er problemet. Ja, tenk om kvinner hadde fått kompensasjon for det arbeidet og offeret det er å føde barn. I stedet taper vi lønn og må sloss for å få oppfølging av eventuelle fødselsskader. Anonymkode: c7ced...bc0 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 Når mennene starter å bidra med halvparten av logistikken og oppgavene i hjemmet. Hvis jeg kunne gitt faen i husarbeid, barnas lekser, vennegrupper, bursdagsgaver, middager og vintertøy så hadde jeg jo hatt enda mer energi å legge i jobben. Anonymkode: 7e0ff...df4 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 Rødstrupa skrev (1 time siden): Det oppnås aldri? Feil forumundergruppe kansje.. siden dette er graviditet, spedbarn og babytiden... Anonymkode: 0435b...b13
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 På min arbeidsplass tjener kvinner det samme som mennene pr time. Men kvinnene jobber mer enn mennene, fordi de gidder ikke jobbe overtid. Jeg forstår ikke hvordan det kan være så mye forskjell når mye går på lønnstrinn. Har kvinnene lavere ansennitet fordi de har vært mye hjemme og fødet barn? Anonymkode: 34fe3...38c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Her jeg jobber har vi tariff og lik lønn, selfølgelig etter ansiennitet og arbeidsoppgaver. Anonymkode: f10e8...330 3 1
Brunello Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, tenk om kvinner hadde fått kompensasjon for det arbeidet og offeret det er å føde barn. I stedet taper vi lønn og må sloss for å få oppfølging av eventuelle fødselsskader. Anonymkode: c7ced...bc0 Det er fullt mulig å føde et barn og ta ut permisjon uten å tape en eneste krone i lønn. Sannheten er at det blir slik fordi mange kvinner vil ha lengst mulig og mest mulig permisjon selv. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Jeg trur ikke vi kvinner er flink nok til å forhandle lønn heller. Vi får tildelt også er vi fornøyd. Men mennene er kanskje flinkere til å vite sin verdi i jobb verden. Jeg aner ikke altså. Men jeg personlig har bare godtatt tariffen. Har ikke tenkt tanken på at jeg skal forhandle lønn. No jobber jeg til min mann. Har lik lønn jeg og han. Men han jobber mye mer enn meg. Men jeg tar mye mer i hjemmet. Anonymkode: 80628...311
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er fullt mulig å føde et barn og ta ut permisjon uten å tape en eneste krone i lønn. Sannheten er at det blir slik fordi mange kvinner vil ha lengst mulig og mest mulig permisjon selv. Mja. Jeg taper for eksempel en del på at Nav ikke tar med lønnsøkningen jeg hadde rett etter at barnet ble født. Anonymkode: c7ced...bc0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 6 minutter siden, Brunello said: Det er fullt mulig å føde et barn og ta ut permisjon uten å tape en eneste krone i lønn. Sannheten er at det blir slik fordi mange kvinner vil ha lengst mulig og mest mulig permisjon selv. Man taper lønnsmessig hvis man tjener mer enn 6G. Anonymkode: 05fcf...af7 2
Brunello Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mja. Jeg taper for eksempel en del på at Nav ikke tar med lønnsøkningen jeg hadde rett etter at barnet ble født. Anonymkode: c7ced...bc0 Det samme skjer med far når han tar sin permisjon. Det er bare å dele permisjonen likt. Problemet til mange damer er at de tar alt som har med barnet å gjøre. Fra nesten all permisjon til alle sykedager, foreldresamtaler og oppfølging. Krev at mannen gjør halvparten, så løser mye seg på sikt når det ikke er en selvfølge for arbeidsgivere at menn slipper unna. 2
Brunello Skrevet 29. november 2023 #19 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man taper lønnsmessig hvis man tjener mer enn 6G. Anonymkode: 05fcf...af7 Det gjør mannen også i sin permisjon. En god del får også dekket det over 6g av arbeidsgiver. 2
Druid Skrevet 29. november 2023 #20 Skrevet 29. november 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er fullt mulig å føde et barn og ta ut permisjon uten å tape en eneste krone i lønn. Nei, dette er en velkjent misforståelse. Man tar ikke med tapet av jobbprogresjon i permisjonstiden. Det påvirker også pensjon. Mange vil også tape ekstrabetalinger som bonus og overtid. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå